موضوع واگذاری ایرانخودرو به کروز انتقادات زیادی را به همراه داشته است. همزمان با بحث خصوصیسازی ایرانخودرو، این شرکت با انتشار نامهای در کدال، نتایج فراخوان عمومی برای شناسایی متقاضیان سهام خود را اعلام کرد که بر اساس آن، دو خریدار برای سهام شرکتهای تابعه ایرانخودرو اعلام آمادگی کردهاند.
یکی از این خریداران، شرکت کروز است که از سال ۱۳۹۰ به تدریج اقدام به خرید سهام ایرانخودرو کرده است. طبق گزارشها، این شرکت بهطور مستقیم و از طریق زیرمجموعههای خود، حدود ۳۰ درصد از سهام ایرانخودرو را در اختیار دارد و دو کرسی در هیئت مدیره این شرکت را نیز به دست آورده است. این موضوع نشاندهنده تمایل کروز برای خرید ایرانخودرو است، در حالی که پرونده قضایی این شرکت درباره قاچاق قطعات خودرو همچنان در حال بررسی است. مقامات قضایی اعلام کردهاند که این شرکت با استفاده از روشهای مختلف، از جمله ارائه اسناد جعلی و اظهار خلافواقع در گمرک، به واردات غیرقانونی قطعات اقدام کرده است. جالب توجه اینکه در برخی موارد، بهجای ارائه اسناد ترخیص کالا، تصاویری بیربط مانند عکس گل در سیستم گمرک بارگذاری شده است.
منتقدان واگذاری ایرانخودرو به کروز معتقدند وقتی یک گروه قطعهسازی سهام بزرگترین خودروساز کشور را که ۵۰ درصد از بازار را در اختیار دارد، تصاحب میکند و مدیریت آن را بهدست میگیرد، تلاش خواهد کرد انحصار خود را در شبکه زنجیره تأمین کشور گسترش دهد. به بیان دیگر، طبیعی است که این گروه قطعهساز سعی خواهد کرد سهم بیشتری از زنجیره تأمین محصولات ایرانخودرو را به خود اختصاص دهد.
در ادامه، نظرات علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد گرانفروشی در صنعت خودرو ارائه خواهد شد.