به گزارش «تابناک» به نقل از پدال، در جستوجو برای یافتن خودرویی برقی که بتواند مسیرهای بسیار طولانی را طی کند و جایگزینی واقعی برای مدلهای بنزینی باشد، ما با یک مشکل نسبتاً فراگیر مواجه شدیم. البته این مشکل به شعاع حرکتی و یا تواناییهای خود خودروها مربوط نمیشود. حتی موضوع درباره شارژ باتریها هم نیست. مشکل این است که خودرویی همچون بلیزر همانند اکثر خودروهای برقی فاقد لاستیک زاپاس است. اوایل هفته جاری و در مراسم معرفی و عرضه هیوندای آیونیک ۵ مدل ۲۰۲۵، از مدیران شرکت درباره لاستیک زاپاس آیونیک سؤال پرسیدیم و این شرکت نیز تائید کرد آیونیک ۵ فقط با کمپرسور باد پرتابل و چسب مخصوص پنچری لاستیک عرضه میشود. اگر راننده نتواند مشکل را حل کند باید با یدککش تماس بگیرد.
افرادی که هرگز از جادههای آسفالت خارج نشدهاند شاید هرگز ندانند که وجود لاستیک زاپاس چقدر حیاتی است. موضوع درباره آفرود تمامعیار نیست بلکه ما درباره یک گشتوگذار آخر هفتهای دور از خانه صحبت میکنیم. در این مسیرها خودرو از درون رودخانهها، مسیرهای خاکی و… رد میشود و طبیعی است که احتمال پنچر شدن لاستیک افزایش یابد. در واقع موضوع بحث ما توانایی خودروهای برقی نیست بلکه دوام آنها در چنین شرایطی است. چنین مسیرهایی دارای دستاندازهای زیاد، موانع و مشکلات زیادی است و خودرویی همچون بلیزر در پشت سر گذاشتن آنها مشکلی ندارد اما پنچری لاستیک میتواند مشکلساز باشد. پنچر شدن لاستیک خودرو در آفرود امری متداول است. به همین خاطر است که همه خودروهای آفرود استاندارد با لاستیک زاپاس استاندارد و فول سایز عرضه میشوند. حتی خودروهای عادی نیز دارای چنین ویژگیای هستند. لاستیک زاپاس کوچک در خودروهایی همچون سوبارو اوت بک و مزدا CX-50 وجود دارد. به نظر میرسد خودروسازان درک میکنند که اگر به دنبال آفرود باشید نیازمند راهحلی بهتر بجای یک کمپرسور باد ارزانقیمت و اسپری پنچری خواهید بود.
واضح است که اسپری پنچری راهحلی فراگیر نیست. این محصول برای رفع پنچری لاستیک با استفاده از مادهای چسبناک تولید شده و جلوی نشتی را میگیرد. البته ماهیت خورنده این ماده باعث میشود مالک اندکی بعد مجبور به تعویض کل لاستیک شود. از طرف دیگر اگر دیواره لاستیک آسیب ببیند شانسی برای رفع آسیبدیدگی وجود نخواهد داشت. اینجاست که باید به فکر امداد جادهای باشید. اکثر خودروسازان و شرکتهای بیمه پوششهای امداد جادهای را نیز عرضه میکنند و حتی با این وجود نیز ما استفاده از لاستیک زاپاس فول سایز را توصیه میکنیم. البته مشکلی وجود دارد و آن هم عدم آگاهی اکثر رانندگان امروزی از خودروهای خود است. اکثر آنها حتی تعویض تیغههای برفپاککن را نیز به دست دیگران میسپارند.
بنابراین اگر خواهان خرید خودروی برقی هستید بهتر است به فکر لاستیک زاپاس باشید مخصوصاً اینکه چنین خودروهایی استهلاک لاستیک بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و لاستیک مستهلک سریعتر پنچر میشود. خوشبختانه خودروسازان این موضوع را میدانند و خودروهای بزرگی همچون سیلورادو برقی، هامر برقی و… با لاستیکهای فول سایز یا کامپکت عرضه میشوند؛ اما چرا خودروسازان لاستیکهای زاپاس را حذف میکنند؟ اول اینکه حذف لاستیک زاپاس تصمیمی فراگیر در صنعت خودرو شده است و ارتباطی به نوع قوای محرکه خودرو ندارد. کانسومر ریپورتز میگوید از سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۵۰ درصد خودروهای تست شدهاند از لاستیک زاپاس کامپکت استفاده کردهاند و تنها ۱۰ درصد آنها دارای لاستیک زاپاس فول سایز بودهاند. این موسسه میگوید یکی از دلایل حذف لاستیکهای زاپاس به وزن اضافی آنها مربوط میشود که روی مصرف سوخت اثر منفی دارد.
همین موضوع درباره خودروهای برقی نیز صدق میکند که وزن اضافی روی توان پیمایش خودروها تأثیر منفی میگذارد. البته حذف لاستیک زاپاس به دلیل مشکلات مربوط به جاگذاری آنها در خودروها نیز هست. یکی از کارشناسان میگوید: من فکر میکنم بزرگترین دلیل حذف لاستیک زاپاس خودروهای برقی موضوع جاگذاری آنها در خودروهاست. از آنجایی که بسیاری از مدلهای برقی از پلتفرمهای اسکیت بورد استفاده میکنند بنابراین فضای چندانی برای لاستیک زاپاس وجود ندارد و جای آن را مجموعه باتری میگیرد.
یکی از سخنگوهای جنرال موتورز نیز چنین موضوعی را تائید کرده و به نکته جالبی اشاره میکند: تکنولوژی لاستیک و امداد جادهای به حدی پیشرفت کرده که به ما اجازه میدهد تا همه خواستههای رانندگان را اولویت خود قرار دهیم.
حق با اوست. تکنولوژی لاستیک بهطور قابلتوجهی پیشرفت کرده و برای مثال یکی از دلایل اصلی بهبود شتاب گیری سوپرکارها را میتوان چسبندگی بیشتر لاستیکها دانست. همچنین لاستیکهای آفرود امروزی نیز دوام بیشتری نسبت به قبل دارند. با تمامی این تفاسیر، امیدواریم خودروهای بزرگتر همچون شاسی بلندها و وانت پیکاپ های برقی همچنان با لاستیک زاپاس عرضه شوند.