چرخ مترو از جیب مسافران می‌‌‌چرخد؟

اقتصادنیوز دوشنبه 06 اسفند 1403 - 08:14
اقتصادنیوز: درحالی که اعضای شورای شهر با افزایش ۵۰درصدی نرخ بلیت تک‌سفره با هدف عدم تحمیل فشار به اقشار کم‌‌‌درآمد مخالفت کردند؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌‌ونقل شورای شهر تهران در این جلسه تاکید کرد که نمی‌توان رشد هزینه‌‌‌های شرکت مترو تهران را نادیده گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اگرچه افزایش درنظر گرفته شده در نرخ حمل‌ونقل عمومی بیش از تحمل بخشی از اقشار جامعه است؛ اما به گفته اعضای شورای شهر در شرایط کنونی هر شهروند تهرانی کمتر از ۲۰‌درصد هزینه سفر با مترو را می‌‌‌پردازد و در عین حال جهش نرخ ارز، تعمیر و تجهیز خطوط مترو را دشوار کرده است. در چنین شرایطی افزایش قیمت در این بخش لاجرم خواهد بود.

شهروندان تهران در هر سفر با متروی شهری حدود ۱۶‌درصد هزینه تمام شده سفر را به صورت شخصی پرداخت کرده و مابه‌التفاوت قیمت تمام شده هر سفر برعهده شهرداری و دولت است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر و در خلال بررسی بودجه شهرداری برای سال ۱۴۰۴ بهای تمام شده هر سفر با مترو را برای شهروندان برابر ۲۵‌هزار تومان اعلام و تاکید کرد این هزینه مربوط به امور جاری هر سفر و بدون درنظر گرفتن هزینه سرمایه اولیه تخمین زده شده است.

تشکری هاشمی تاکید کرد: اگرچه اعضای شورای شهر به دنبال افزایش حداقلی در نرخ بلیت مترو هستند به ‌‌‌نحوی که حداقل فشار مالی بر شهروندان تهرانی و به خصوص گروه‌‌‌های کم‌درآمد وارد شود؛ اما باید این موضوع را نیز درنظر گرفت که هزینه‌‌‌‌‌‌های جاری مترو نیز باید تامین شود؛ اگرچه دولت و شهرداری بخشی از این هزینه را به شکل یارانه پرداخت می‌کنند؛ اما بخشی از آن باید از طریق شهروندان تامین شود.

وی افزود: تورم افسارگسیخته در کشور قیمت تمام شده تمامی کالاها را افزایش داده است؛ این روند شامل حال هزینه سفرهای درون‌‌‌شهری با حمل‌ونقل عمومی نیز می‌شود. در عین حال از ابتدای امسال نرخ ارز از محدوده ۵۰‌هزار تومان با ثبت رشد نرخ حدود ۹۰ درصدی به ۹۲‌هزار تومان در ابتدای اسفند رسیده است. بخشی از قطعات و تجهیزات مترو وارداتی هستند؛ در این شرایط صعود نرخ ارز باعث جهش هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل مترویی می‌شود و دولت و شهرداری باید برای جبران این جهش هزینه چاره‌‌‌اندیشی کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در ادامه گفت: پس از بررسی‌‌‌های انجام شده در کمیسیون حمل‌ونقل و عمران تصمیم گرفته شد تا نرخ بلیت مترو در خطوط داخل شهری برای دارندگان کارت بلیت مبلغ‌‌‌دار در سال آینده نسبت به امسال رشد ۲۵ درصدی داشته باشد. به این ترتیب هزینه ورود به مترو با طی مسیر ۲کیلومتری اولیه ۴‌هزار و ۱۲۵‌ تومان خواهد بود.

همچنین دارندگان همین کارت‌‌‌های مترو مبلغ‌‌‌دار برای استفاده از خط۵ یعنی کرج به تهران باید مبلغ ۵‌هزار و ۹۵۰ تومان بپردازند که نسبت به هزینه بلیت امسال رشدی ۲۵درصدی خواهد داشت. همچنین هزینه بلیت مبلغ‌دار در خط هشتگرد نیز با رشد ۲۵درصدی نسبت به بلیت امسال به ۱۳‌هزار و ۳۲۵ تومان خواهد رسید. این در حالی است که هزینه بلیت خط پرندکه در سال‌جاری به مراتب بالاتر بود؛ برای همسان‌‌‌سازی قیمت در  سال آینده کاهشی ۱۱درصدی خواهد یافت و برابر ۱۳‌هزار و ۳۲۵ تومان معادل هزینه مترو هشتگرد خواهد شد.

تشکری هاشمی در ادامه از طرح کمیسیون عمران و شهرداری برای افزایش ۵۰درصدی قیمت بلیت تک سفره با هدف افزایش استفاده از بلیت‌‌‌های مبلغ‌‌‌دار و مدیریت نظم در خطوط مترو خبر داد؛ اما این پیشنهاد با مخالفت قریب به اتفاق اعضای شورای شهر تهران رد شد. اعضای شورای شهر با درنظر گرفتن وضعیت تورم عمومی و فشار مالی بر شهروندان تاکید کردند که حداکثر رشد نرخ بلیت برای مسافرانی که از بلیت تک‌سفره استفاده می‌کنند معادل سقف تورم ۳۶.۸ درصدی تعیین شود. این پیشنهادها با موافقت حداکثر اعضا به تصویب رسید.در عین حال اعضای شورای شهر در این جلسه تخفیفات ویژه‌‌‌ای برای گروه‌‌‌های خاص نظیر افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سالمندان، دانش‌‌‌آموزان و دانشجویان تصویب کردند.

چرخ مترو از جیب مسافران می‌‌‌چرخد؟

درحالی که اعضای شورای شهر با افزایش ۵۰درصدی نرخ بلیت تک‌سفره با هدف عدم تحمیل فشار به اقشار کم‌‌‌درآمد مخالفت کردند؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌‌ونقل شورای شهر تهران در این جلسه تاکید کرد که نمی‌توان رشد هزینه‌‌‌های شرکت مترو تهران را نادیده گرفت. درواقع افزایش قیمت بلیت برای استمرار فعالیت و خدمت‌‌‌رسانی در مترو ضروری است.  اداره ناوگان حمل‌‌‌ونقل عمومی ضروری است؛ تورم هزینه این نگهداری را افزایش می‌دهد و چاره‌‌‌ای جز رشد نرخ کرایه‌‌‌ها نداریم. وی تاکید کرد در حال حاضر حدود ۳۵‌درصد هزینه سفر با مترو از سوی دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

رشد ۲۵ تا ۳۶.۸ درصدی بهای اتوبوس

همچنین اعضای شورای شهر تهران میزان رشد قیمت بهای بلیت اتوبوس را نیز تصویب کردند. بهای بلیت اتوبوس‌‌‌های پایتخت برای سال آینده در جلسه دیروز شورای شهر تهران مشخص شد. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در سیصد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی لایحه نرخ کرایه خطوط اتوبوس و مینی‌‌‌بوسرانی شهر تهران و انواع سرویس‌‌‌های مربوطه در سال ۱۴۰۴ گفت: نرخ بلیت اتوبوس در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۵‌درصد در اتوبوس BRT و در اتوبوس عادی ۳۶.۸درصدافزایش قیمت خواهد داشت.  وی ادامه داد: بهای بلیت اتوبوس‌‌‌های تندرو (BRT) در سال آینده به مبلغ ۲‌هزار و ۷۵۰ تومان و بهای بلیت اتوبوس‌‌‌های معمولی ۳‌هزار تومان است. تشکری هاشمی درباره زمان اجرای این مصوبه و افزایش بهای بلیت اتوبوس‌‌‌ها گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ این مصوبه ملاک عمل خواهد بود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.