به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم پس از گرامی داشت روز ملی مهندس، پنل معرفی کتاب با صحبت هایی از نصراله محمدحسین فلاح آغاز شد. فلاح در این مراسم گفت: فرهنگستان علوم همه ساله بر اساس مدل هایی که طراحی شده مهندسان برجسته کشور را معرفی می کند. ما نیز در شورای اتاق فکر مهندسان برجسته سعی کردیم به نحوی این فعالیت فرهنگستان علوم را از طریق ثبت خاطرات و رویدادهایی که یک مهندس برجسته را می سازد ادامه دهیم.
فلاح با اشاره به این که زندگینامه مهندسان برجسته به نوعی برای نسل های آینده و جوانان یادگاری ارزشمندی به شمار می رود، گفت: تا به حال دو جلد از کتاب زندگی نامه و تلاش های مهندسان برجسته به چاپ رسیده است.
فرهنگستان علوم می تواند با ارج نهادن به این فعالیت و ادامه دادن آن زمینه ساز انتقال تجربه و دانش باشد.
عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در این نشست با بیان این که از نظر من مهندسی؛ یک نوع توانایی است، توضیح داد: مهندسی برای کشورها از جمله ایران قدرت ایجاد می کند. نکته مهم این است که مهندسی انباشت تجربه است و تهیه زندگی نامه مهندسان برجسته به انباشت تجربه کمک می کند. مهندسان بزرگی معرفی شدند و می توانیم از تجربیات آنان بهترین استفاده را داشته باشیم. مهندسان برجسته در حوزه های تخصصی خودشان منشا اثرات بزرگی هستند و این فعالیت ها می تواند چراغ راه آینده باشد.
او با اشاره به این که از نظر من مهندسی با قدرت برابر است، گفت: در اینجا قصد دارم هم به خودم این تذکر را بدهم و هم به همه دوستان عزیزم که باید به جنبه های اخلاقی در قدرت متعهد باشیم. مهندسی در ایران ضمن این که توسعه را ایجاد کرده می تواند در جنبه های مختلفی مانند آلودگی های زیست محیطی مخرب باشد. من فکر می کنم در زمانی هستیم که باید به جنبه های اخلاقی کار، در دست قدرت مهندسی بیشتر پردازیم و توجه داشته باشیم.
به گفته آخوندی، ایده جدید فراانسان که ترکیب انسان و فناوری مهندسی است می تواند هم جهان بسیار خوبی را پیش روی ما قرار دهد و هم می تواند منجر به ساخت جهانی وحشتناک شود. آن چه از ساخت یک جهان وحشتناک جلوگیری میکند جنبه های اخلاقی مهندسی است.
موفقیت با پرهیز از رفتارهای انفعالی
امیرحسن مهرزاد نویسنده کتاب مهندسان برجسته در کارزار زندگی نیز در ادامه گفت: موضوعی که در آغاز تهیه این کتاب برای ما اهمیت بسیار زیادی داشت این بود که دریابیم مهندسان برجسته کشور چگونه رفتار فعالانه داشتند
و در زمان مواجهه با بحران ها دچار رفتار انفعالی نمی شدند. ما در مسیر زندگی حرفه ای مهندسان برجسته دریافتیم که آنان در زمان مواجهه با بحران، رفتار انفعالی نداشتند و به نوعی به دل بحران می زدند.
مهرزاد با اشاره به این که وقتی میدانیم در مسیر درست قرارگرفتیم نباید از بحرانها هراس داشته باشیم، افزود: رفتارهای انفعالی امروزه بیش از گذشته به چشم می آید و این رفتارها آینده توسعه در کشور را می تواند با خطراتی روبرو کند. از این رو استراتژی اصلی من و همکارانم در این کتاب شیوه پرهیز از رفتارهای انفعالی و شهامت مواجهه با بحران بود. ما با این استراتژی کتاب حاضر را به مرحله چاپ رساندیم.
۲۴۴