به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه نهمین جشنواره فیروزه عصر امروز دوشنبه ۶ اسفند با حضور مدیران فرهنگی، هنرمندان و کارافرینان در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محسن جوادی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: اقتصاد فرهنگ و فناوریهای نوین در جایزه فیروزه دنبال میشود. امیدوارم جایزه فیروزه در گامهای بعدی و رویکرد بینالمللی نیز داشته باشد و به رونق فعالیت محصولات فرهنگی و برآوردن نیازهای فرهنگی جامعه بپردازد، این یک فعالیت دوسویه است که به اقتصاد فرهنگ نیز کمک میکند.
وی افزود: سه رویکرد اصلی جایزه فیروزه شامل بخش ایدههای فرهنگی استارتاپی، بخش کسب و کارهای فرهنگی نوپا و همینطور بخش کسب و کارهای فرهنگی تجاری شده است.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: جایزه فیروزه با هدف رونق دادن به تولید و مصرف محصولات فرهنگی برگزار میشود که از جهات گوناگونی آسیبپذیر است. میدانیم در جامعهای که اقتصاد آن به مشکل میخورد و نیازهای اولیهی آن به سختی تأمین میشود، اولین جایی که ممکن است آسیب ببیند محصولات فرهنگی است.
وی افزود: جایزه فیروزه در این اوضاع میتواند سهمی داشته باشد و به رونق محصولات فرهنگی کمک کند. هرچند به تنهایی نمیتواند کاری کند. فیروزه معنای خودش را از همین فعالیتهای هنرمندان و مشارکت فرهنگی میگیرد.»
جوادی گفت: جایزه فیروزه گفتمانی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره قبلی راه انداخت و به برنامههای معاونت فرهنگی افزود. چه برنامه به جا و درستی است که امروز در راستای اهداف کلان فرهنگی ایشان پیش میرود.
وی افزود: توجه به مصرف کالاهای فرهنگی در کنار تولید آن امری مهم است. آمار خوبی در مورد مصرف کالاهای فرهنگی نداریم، لذا در حوزه مصرف این کالاها هم باید فعالیت کنیم. با ایجاد تنوع مناسب در محصولات، تجاری سازی و ارزان رساندن به دست مصرفکنندگان، در سبد خانوار هم میتوانیم نقش داشته باشیم. اشتغال فرهیختگان در حوزهی تولید محصولات فرهنگی اهمیت دارد و سهم زیادی میتواند در مصرف کالای فرهنگی داشته باشد.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توان تولید کالای فرهنگی به خاطر تعداد زیاد هنرمندان و هنرورزان، ظرفیت بیشتری از ظرفیت مصرف فرهنگی ما در ایران است. در واقع توان تولید کالای فرهنگی زیادی داریم و اگر نتوانیم راه را هموار کنیم تا محصولات فرهنگی ما به سوی مردمان کشورهای دیگر برود، شاید نتوانستهایم به هدف و به سامان برسیم و پاسخ به تلاش افراد تولید کننده را نمیدهیم.»
وی درباره نیاز مخاطبان به محصولات فرهنگی گفت: بیش از ۵ میلیون ایرانی تحصیل کردهی فرهیخته داریم که مهاجر هستند و خارج از کشور زندگی میکنند و در این حوزه نیاز و تقاضا دارند از آنجایی که گسترهی تمدنی وسیعی برای ایران وجود دارد و با بسیاری از همسایگانش تشابهات فرهنگی و هنری دارد، بازار خوبی میتوانیم داشته باشیم.