حضور آهنگساز ایرانی در بخش رسمی دوسالانه ونیز

خبرآنلاین دوشنبه 06 اسفند 1403 - 22:19
وحید افتخار حسینی، آهنگ‌ساز و نوازنده سه‌تار، با همراهی و همکاری آنسامبل فونتانامیکس در بخش رسمی جشنواره دوسالانه‌ی هنر ونیز به اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، افتخار حسینی در این رویداد، قطعه‌ی «مور» را در قالب سیزدهمین پروژه‌ی تئاتر اصوات خود در بخش رسمی جشنواره دوسالانه‌ی هنر ونیز به اجرا خواهد خواهد کرد.

به نقل از وب‌سایت دوسالانه‌ی ونیز: آنسامبل فونتانامیکس، بنا به موضوع جشنواره، که موسیقی را به‌عنوان یک اصل زایشی و شکلی از کیهان‌زایی بررسی می‌کند، مجموعه‌ای را پیشنهاد کرده که گفتگویی است بین دو چهره که از زمینه‌های مختلف تاریخی و جغرافیایی آمده‌اند؛ اما در تحقیق متمرکز بر ماهیت متافیزیکی بعد کیهانی صدا؛ مشترک هستند. «جاشینتو شلسی»، آهنگ‌ساز برجسته‌ی ایتالیایی که امسال ۱۲۵ مین سالگرد تولدش است و وحید حسینی، آهنگ‌سازی متولد سال ۱۹۸۴ تهران که موسیقی ایرانی را آموزش دیده و تجربه‌های از موسیقی غربی دارد. 

وحید افتخار حسینی، دانش‌آموخته‌ی کنسرواتور بولونیا، آکادمی سیبلیوس هلسینکی و کنسرواتور میلان است و تحصیلات آهنگ‌سازی خود را نزد اساتید برجسته‌ای همچون سالواتوره شارینو، تریستان مورای، پائولو آرالا، گابریله مانکا، الساندرو سولبیاتی، وِلی-ماتی پومالا دنبال کرده است. وی در حال حاضر در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی اشتوتگارت به تحصیلات خود نزد مارکو استروپا ادامه می‌دهد. ایشان همچنین از محضر اساتیدی چون مسعود شعاری بهره برده و در مستر کلاس‌های استاد حسین علیزاده نیز شرکت داشته است.

در ادامه‌ی توضیحات وب‌سایت جشنواره دوسالانه‌ی هنر ونیز آمده است: «هر دو نویسنده تجربه‌ی کار با آنسامبل معاصر را از بولونیا آغاز کردند، اما نظر تاریخ و نسل بسیار از هم جدا هستند، این پارادوکس آنها در کاوش صدا با گرد هم آوردن جهان‌های دور، برای هر دوی آنها به محرکی برای تأملی عمیق در معنای موسیقی و گوش‌دادن عمیق تبدیل می‌شود. همسو با این تفکر، تجربه خود را به‌عنوان آهنگ‌سازی که در ایران، ایتالیا، فنلاند و آلمان آموزش‌دیده است، به ارمغان می‌آورد. ساخته‌ی او تقاطع‌های بین موسیقی ایرانی و آوانگارد اروپایی را بررسی می‌کند و صدا را در مرکز تأملی قرار می‌دهد که شامل بعد ادراکی گوش‌دادن است. این سفر موسیقیایی شرقی-غربی، گذشته و حال را به هم پیوند می‌دهد و صوت را نه‌تنها به‌عنوان یک پدیده فیزیکی و آکوستیکی، بلکه به‌عنوان وسیله‌ای برای یک تجربه شناختی و دگرگون‌کننده بررسی می‌کند که رابطه ما را با زمان، فضا و مواد صوتی به پرسش می‌کشد.»

۵۷۵۷

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.