به گزارش خبرنگار مهر، ناصر علیفر پیش از ظهر امروز سه شنبه در گردهمایی کارشناسان پیش دبستانی استان خوزستان که در شهرستان شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی آموزشهای پیش دبستانی، سرتیتر برنامههای بنده در حوزه آموزش است زیرا اگر از ابتدا اساس کار اگر درست انجام شود مطمئناً شرایط تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش بهتر از شرایط فعلی خواهد شد اما اگر به این مقوله توجه ویژه نشود آنگاه نمیتوان خروجی مناسبی از آموزش و پرورش داشت.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: حدود ۹۸ درصد مناطق استان خوزستان دوزبانه هستند و اگر آموزش رسمی را از کلاس اول آغاز کنیم یک سال عقب خواهیم بود.
وی اضافه کرد: پیش دبستانی در حوزه آموزش و پرورش وجود داشته اما آموزشهای رسمی از کلاس اول آغاز میشد و همزمان دستگاههایی به صورت موازی فعالیت داشتند.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه آموزش از بدو تولد باید آغاز شود، تصریح کرد: ذهن آن زمان کاملاً آماده است که دستگاه متولی میتواند آموزشها را آغاز کند تا کودک وارد مرحله کودکستان شود، آنگاه یک خروجی ایده آل را شاهد خواهیم بود.
علیفر ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش ساختاری تحت عنوان متولی تعلیم و تربیت ایجاد کرده که این نشان میدهد آموزشهای رسمی اتفاق میافتد.
وی گفت: دانش آموزان خوزستان درس میخوانند اما متوجه مطالب نمیشوند البته این در سطح کشور وجود دارد اما در خوزستان این مساله مشهودتر است زیرا خواندن را در ترکیب حروف میبینند اما اساس خواندن، درک است.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: در رشته علوم انسانی کمترین نمره را داریم در حالی که باید بیشترین نمره را داشته باشیم و میانگین نمرات مناسب خوزستان نیست و حدود ۲ نمره با میانگین کشوری متفاوت است که این را در درک از خواندن می دانم زیرا درست نمیخوانیم و متوجه نمیشویم.
علیفر افزود: در ۹ منطقه آموزش و پرورش خوزستان در دوره متوسطه دوم رشته ریاضی وجود ندارد، زیرا دانش آموز نمیتواند مسائل ریاضی، شیمی و فیزیک را درک کند و همه اینها به مسائل ریشهای و پایهای که درست آموزش دیدن است، برمی گردد.
وی با بیان اینکه توجه کمی و کیفی به مقطع پیش دبستانی از اهمیت برخوردار است، گفت: در نوع کمی هیچ دانش آموز در سن تحصیلی نباید از آموزش باز بماند و باید اقدامی صورت گیرد که پوشش ۷۷ درصدی را واقعی کرده و آموزشها را کیفی کنیم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: اگر کار از دورهای آغاز شود شاید مسکنهای خوشحال کنندهای به وجود آید اما اگر بنا باشد تغییرات اساسی ایجاد شود، باید هدف بلند مدت از مقطع پیش دبستانی و از سال تحصیلی آینده با آموزشهای ویژه، استاندارد و کیفی آغاز شود که این مهم مگر با همت همه کارشناسان پیش دبستانی محقق نخواهد شد.
علیفر ادامه داد: اگر قرار است اتفاقی در کف مدارس رخ دهد باید کار را از خود آغاز کرده و این دیدگاه را به مدیران القا کنیم تا به دانش آموزان نیز القا گردد.
وی بیان کرد: آموزش بدون نشاط، کم اتفاق بیفتد و کلاسهای پیش دبستانی باید کارگاهی نشاط آور و نشاط زا باشد تا نوآموزان را با خندههایشان آموزش دهیم.