به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، شرکت استلانتیس، که در سال ۲۰۲۱ از ادغام فیات-کرایسلر و پژو تشکیل شد، در حال مصاحبه با نامزدهای مدیرعاملی جدید است. یکی از اولویتهای اصلی این شرکت، تصمیمگیری درباره آینده ۱۴ برند زیرمجموعه خود، از جمله جیپ، رم، پژو و برندهای کمفروشی مانند DS، لانچیا و آلفا رومئو است. کاهش تعداد برندها میتواند به سادهسازی عملیات و بهبود کارآیی در بازاریابی، توسعه و فروش کمک کند.
اما حذف برخی برندها کار آسانی نیست، چرا که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. در اروپا، که استلانتیس دومین خودروساز بزرگ پس از فولکسواگن است، برند پرفروش آن یعنی پژو در سال گذشته تنها ۴.۹درصد از سهم بازار را داشت و در جایگاه هشتم قرار گرفت.یک منبع آگاه در استلانتیس به رویترز گفت که هر نامزد سمت مدیرعاملی که برنامهای برای مدیریت برندها نداشته باشد، گزینه مناسبی نخواهد بود.
مدیرعامل سابق، کارلوس تاوارس، قبلا اعلام کرده بود که صنعت خودرو وارد یک «دوران داروینی» شده است که در آن ضعیفترین برندها حذف خواهند شد. با این حال، او همیشه بر بقای تمام برندهای استلانتیس تاکید داشت.
اما خروج ناگهانی تاوارس در دسامبر، نتیجه کاهش فروش و افت حاشیه سود در بازار آمریکا بود. این بازار، که برندهای جیپ، رم، کرایسلر و دوج در آن حضور دارند، همیشه یکی از سودآورترین بازارهای استلانتیس بوده است.
حالا این سوال مطرح است که کدام برندها در خطر حذف هستند؟
تحلیلگران معتقدند که آلفا رومئو، DS و لانچیا ممکن است قربانی یک بازنگری در برندها شوند. در مقابل، برندهای دوج و کرایسلر احتمالا باقی میمانند، چرا که در بازار آمریکا شناختهشده هستند و مخاطبان خاص خود را دارند.
به گفته ارین کیتینگ، تحلیلگر شرکت Cox Automotive، اگر استلانتیس تصمیم به ادغام برندها بگیرد، ممکن است جیپ کرایسلر را جذب کند و رم دوج را در بر بگیرد. اما او معتقد است که این کار تاثیر مالی زیادی نخواهد داشت، زیرا این برندها دارای هویت مستقل و پایگاه مشتریان مشخصی هستند.
اما اروپا چالش سختتری برای استلانتیس خواهد بود. تاخیر این شرکت در الکتریکیسازی خودروها و افزایش رقابت از سوی خودروسازان چینی، مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.
در سال ۲۰۲۴، برندهای آلفا رومئو، DS و لانچیا تنها ۰.۳درصد از بازار اروپا را در اختیار داشتند، که در مقایسه با آئودی و بیامو بسیار ناچیز است. برند پژو به تنهایی ۲۰درصد از فروش جهانی استلانتیس را تشکیل میدهد.
فیات، برند پرفروش استلانتیس، در بازارهای نوظهور مانند برزیل و ترکیه محبوب است و مدل ۵۰۰ آن در اروپا جایگاه ویژهای در بازار خودروهای شهری دارد. برخی کارشناسان پیشنهاد کردهاند که فیات روی مدلهای اقتصادی تمرکز کند و برند دیگری بر خودروهای الکتریکی متمرکز شود.
در هر حال استلانتیس قصد دارد در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ مدل جدید یا بهروزرسانیشده را عرضه کند، که عمدتا شامل خودروهای الکتریکی و هیبریدی خواهد بود. مدل سیتروئن C۳ که ارزانترین خودروی برقی ساخت اروپا خواهد بود، یکی از این محصولات است.همچنین، همکاری استلانتیس با شرکت چینی Leapmotor، که به استلانتیس اجازه میدهد خودروهای الکتریکی این شرکت را خارج از چین تولید و عرضه کند، میتواند به رشد این شرکت در حوزه الکتریکیسازی کمک کند.