اطلاعات دقیقی از سطوح یادگیری دانش‌آموزان نداریم

خبرگزاری مهر چهارشنبه 08 اسفند 1403 - 14:52
سمنان- معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه اطلاعات دقیقی از سطوح یادگیری دانش‌آموزان نداریم، گفت: نیازمند یک ارزشیابی استاندارد هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زارعی ظهر چهارشنبه در گردهمایی راهبران سنجش ایران با تأکید بر اهمیت سنجش به‌عنوان ابزاری برای رشد و پیشرفت یادگیرندگان، خواستار اصلاح نگرش نسبت به سنجش در قالب یک فرآیند یادگیری شد و بیان کرد: سنجش باید در آغاز یادگیری و در طول آن انجام شود تا بتوانیم سطح ورودی دانش‌آموزان را شناسایی کرده و بازخوردهای لازم را دریافت کنیم.

وی افزود: متأسفانه در افکار عمومی، سنجش به‌عنوان یک واژه اضطراب‌آور تلقی می‌شود و بسیاری سنجش را برابر با آزمون‌های پایان کار می‌دانند که این برداشت نادرست است؛ چراکه سنجش باید به‌معنای یادگیری بوده و هدف از آن نیز تقویت فرآیند یادگیری باشد.

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت انتقال معانی و مفاهیم موجود در برنامه درسی به دانش‌آموزان تصریح کرد: سنجش می‌تواند به ما کمک کند تا این مفاهیم را به شکل مؤثر منتقل کنیم و روش تدریس را نه صرفاً بر اساس متن کتاب‌های درسی؛ بلکه بر اساس این مفاهیم شکل دهیم.

زراعی با تأکید بر این‌که سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی است، خواستار تلاش برای ارتقا این سواد در بین معلمان شد و گفت: برای تحقق این هدف، دبیرخانه راهبران سنجش باید به‌عنوان راهنمایی برای انتقال مفاهیم به دبیران مورد استفاده قرار گیرد.

و با بیان چالش‌های موجود در ارزیابی وضعیت یادگیری دانش‌آموزان تصریح کرد: ما هنوز اطلاعات دقیقی از سطوح یادگیری دانش‌آموزان نداریم و نیازمند یک ارزشیابی استاندارد هستیم که برگزاری آزمون‌های هماهنگ از جنس عملکردی می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.