احسان ایمانی هرسینی در گفتوگو با خبرنگار خبرآنلاین در کرمانشاه، با اشاره به راهکارها و برنامههای خود به عنوان مدیرکل جدید آموزش فنیوحرفهای استان کرمانشاه، اظهار داشت: در گام نخست، به دنبال توسعه مهارت های نوین در آموزشهای فنیوحرفهای هستیم . برخی تصور میکنند که این مهارتهای محدود به رشتههای قدیمی و متعارف است، اما هدف ما این است مهارتهای پیشرفته را احیا کنیم. با توجه به پیشرفت جامعه امروزی به سمت مهارتهای تخصصی و پیشرفته، یکی از سیاستهای اصلی ما تقویت جایگاه صنعت در آموزشهای فنیوحرفهای است.
وی با اشاره به برنامه هیئت امنایی کردن مراکز آموزشی، که از مهمترین برنامههای پیشبینی شده است، افزود: مراکز ما تاکنون به صورت کاملا دولتی اداره شدهاند. اما با اجرای الگوی هیئتامنایی در مراکز، میتوانیم مشارکت بخش خصوصی و عمومی را بیش از پیش افزایش دهیم.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کرمانشاه، تصریح کرد: برای آینده پربار آموزش فنیوحرفهای استان، سه راهکار اساسی در نظر گرفتهایم: ایجاد قطب های مهارتی: براساس نیازسنجی در بخش صنایع و صنوف، مراکز آموزشی را دستهبندی کرده و براساس نیازهای هر بخش ، مهارتهای متناسب را ارائه خواهیم داد. توسعه مهارتهای نرم : مهارتهای ارتباطی، فنون مذاکره و بازاریابی از جمله مهارتهای نرم هستند که بسیاری از کارآفرینان در این حوزه با مشکل مواجه شدهاند. تصور ما این است که ترکیب مهارتهای نرم با مهارتهای فنی و تخصصی، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. ایجاد مراکز صلاحیت حرفه ای: در این مرکز، به جای آموزش، به سنجش و ارزیابی قابلیتهای حرفهای افراد خواهیم پرداخت تا مهارتهای مورد نیاز بازار کار، دقیقتر ارزشیابی و تامین شوند.
ایمانی در ادامه با اشاره به توسعه رشتههای جدید، گفت: شعاری محوری برنامههای ما "کنسرسیوم مهارت " یا همان مشارکتجویی است. در برخی از استانها، کنسرسیوم با موفقیت اجرا شده است. به عنوان مثال استان بوشهر در حوزه نفت و گاز با همکاری آموزش فنیوحرفهای، مجموعهای را برای تامین نیروی مهارتی شرکتهای این صنعت راهاندازی کرده است. در استان کرمانشاه کنسرسیوم را به صورت مقدماتی در حوزه تعمیرات لوازم خانگی و خدمات فنی مهندسی ( از طریق اختصاص فضای مناسب) آغاز کردهایم.
وی مطرح کرد: ساختاری را برای تشویق بخشهایی که توانایی مشارکت در کنسرسیوم را دارند، در نظر گرفته شده است، البته این ساختار پیشنهادی است و قابلیت تغییر دارد. در این مدل معاونت هماهنگی به عنوان رئیس کنسرسیوم تعیین شده و نهادهایی همچون صنایع ،بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق کار و تعاون اجتماعی، خیرین مهارت ، اداره صنعت و معدن ، شرکت شهرکهای صنعتی را به عنوان اعضای پیشنهادی در این ساختار معرفی شدهاند.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان کرمانشاه، در پایان یادآور شد: هدف از این مدل مشارکتجویی، ایجاد تحولی نسبی در نظام آموزش فنیوحرفهای است.تحولی که برپایه نیازهای واقعی بازارکار و مشارکت موثر بخش دولتی و خصوصی، در جهت تامین نیروی انسانی ماهر و رفع نیازهای مردم صورت گیرد.