سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

خبرآنلاین چهارشنبه 08 اسفند 1403 - 20:54
گردهم‌آیی راهبران سنجش ایران با حضور محسن زارعی معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، قاسم شریفی مدیرکل و اعضای شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش سمنان و سرگروه‌های آموزشی و راهبران سنجش استان‌ها در سالن اجتماعات هتل گوت‌که‌مال سمنان چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ؛ در آیین افتتاحیه گردهم‌آیی راهبران سنجش ایران در سمنان معاون وزیر آموزش در گردهم‌آیی راهبران سنجش کشور بر تلقی‌شدن سنجش به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تأکید کرد. متن سخنرانان این افتتاحیه به شرح زیر می باشد:

سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

***مدیرکل آموزش و پرورش سمنان:

سنجش، کلید بهبود کیفیت آموزش در کشور/ سنجش بخش جدایی‌ناپذیر فرآیند بهبود کیفیت هر سازمان

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، سنجش را کلید بهبود کیفیت آموزش در کشور و بخش جدایی‌ناپذیر فرآیند بهبود کیفیت هر سازمانی دانست.

قاسم شریفی مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در آیین افتتاحیه گردهم‌آیی راهبران سنجش ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع راهبران سنجش و قدردانی از حمایت‌های معاون و مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه با گرامی‌داشت نام و خاطره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی استان و توفیق خدمت برای مسئولان نظام به‌ویژه دولتمردان دولت چهاردهم بر اهمیت سنجش به‌عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش، تأکید و با اشاره به دغدغه‌های رئیس‌جمهور درخصوص آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت چهاردهم به‌صورت عملی نشان داده که موضوع تعلیم و تربیت از اولویت‌های مهم آن است.

وی در ادامه سخنانش به معرفی سمنان، استان دارالمرحمه، سرزمین وارستگان، مهد اخلاق و فرهنگ و دیار ستارگان کویر پرداخت و افزود: سمنان هفتمین استان پهناور کشور است که با ۱۳۰ هزار دانش‌آموز به‌واسطه پراکندگی بالای جمعیت، کاری بسیار سخت برعهده دارد.

سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

شریفی یادآور شد: این استان، مفاخر بزرگ فرهنگی، دینی و عرفانی ازجمله بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، علی معلم دامغانی، منوچهری دامغانی، حاج‌ملاعلی حکیم‌الهی سمنانی، ابن‌یمین فریومدی و... دارد که در سطح جهان برجسته و نام‌آشنا هستند و هم‌چنین از منابع غنی معدنی برخوردار است که از ۷۱ ماده معدنی شناخته‌شده در کشور، ۴۲ نوع آن در این استان استخراج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استان سمنان علی‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود در حوزه سواد کنکور، پوشش پیش از دبستان، پوشش تحصیلی تمامی دوره‌های تحصیلی و... از رتبه‌های برتر و اول تا سوم کشور است.

شریفی در ادامه با اشاره به اهمیت سنجش در فرآیند بهبود کیفیت گفت: سنجش بخش جدایی‌ناپذیر هر سازمانی است و نقش اساسی در ارزیابی و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر سنجش دارد و اگر بر اساس تقویت نقاط قوت و ضعف پیش برویم، کیفیت تعلیم و تربیت ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در پایان سخنانش ضمن قدردانی از حمایت‌های معاون و مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت به‌ویژه تلاش فعالان دبیرخانه سنجش کشور در استان از تمامی دست‌اندرکاران خواست تا در راستای ارتقا سطح آموزش و پرورش تلاش بیشتری داشته باشند

***همدلی و همراهی معلمانه حتی در درازمدت به نفع دانش‌آموزان است

دبیر دبیرخانه راهبران سنجش کشور بر همدلی و همراهی معلمانه به نفع دانش‌آموزان این مرز و بوم تأکید کرد.

فرشته سراج دبیر دبیرخانه راهبران سنجش کشور نیز ضمن قدردانی از حضور معلمان ساعی و غیور بر اهمیت دغدغه‌ آن‌ها در زمینه آموزش و سنجش دانش‌آموزان، تأکید و اظهار کرد: همه یک نقطه مشترک داریم و آن معلم بودن ما است. 

وی افزود: همت و همراهی معلمانه مسئولان بالادستی برای پیش‌برد اهداف آموزشی موجب شد در مسیری گام برداریم و حرکت کنیم که به نفع دانش‌آموزان سرزمین پهناور ایران باشد.

سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

سراج در پایان سخنانش، حمایت‌های ویژه معاون آموزش متوسطه وزارت و مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت و همراهی معلمانه مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان را شایسته قدردانی دانست و گفت: یقین داریم این همکاری و همدلی؛ حتی اگر در درازمدت روی دهد به نفع دانش‌آموزان خواهد بود.

***توجه جدی به سنجش و ارزشیابی در فرآیند آموزش

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر توجه جدی به سنجش و ارزشیابی در فرآیند آموزش تأکید کرد.

حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت متبوع در آیین افتتاحیه گردهم‌آیی راهبران سنجش ایران ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه با تأکید بر لزوم تفکیک بین سنجش و ارزشیابی و محقق‌ساختن چند پرسش و ارائه پاسخ دقیق به آن‌ها گفت: با توجه به چالش‌های موجود در ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان و اهمیت کاهش اضطراب، پاسخ درست به این پرسش‌ها راه برای ما روشن خواهد شد.

وی اظهار داشت: امروز در دوره و عصر بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تعریف واضح و روشنی بین آزمون سنجش و ارزشیابی نداریم که این از موضوعات بسیارمهم است و انتطار داریم در سواد سنجش، این‌ موضوع را محقق کنیم.

یزدانی در ادامه با توجه به اهمیت تفکیک بین سنجش و ارزشیابی افزود: ما باید در مورد این‌که آزمون‌ها را کجا به‌کار ببریم، دقت بیشتری داشته باشیم و این موضوع بسیار مهم است و انتظار داریم که همکاران ما به این ادبیات مسلط شوند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت متبوع اظهار کرد: آزمون هماهنگی کشوری در درس علوم در سال گذشته مؤفقیت‌آمیز بود و باعث شد که نظام تعلیم و تربیت تحولی را تجربه کند.

سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

یزدانی افزود: امید است در جلسات آینده تعداد دروس امتحانی در آزمون هماهنگ کشوری افزایش یابد و به حداقل شش درس برسد تا بتوان به بهبود کیفیت آموزش و ارزیابی در دوره متوسطه ادامه داد.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت متبوع در بخش پایانی سخنانش از تمامی راهبران خواست تا در این راستا همکاری بیشتری داشته باشند و به جمع‌بندی‌های لازم در زمینه افزایش کیفیت سنجش و ارزشیابی بپردازند.

***معاون وزیر آموزش و پرورش:

سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

معاون وزیر آموزش در گردهم‌آیی راهبران سنجش کشور بر تلقی‌شدن سنجش به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تأکید کرد.

محسن زارعی معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در گردهم‌آیی راهبران سنجش ایران با تأکید بر اهمیت سنجش به‌عنوان ابزاری برای رشد و پیشرفت یادگیرندگان، خواستار اصلاح نگرش نسبت به سنجش در قالب یک فرآیند یادگیری شد.

وی در ادامه با توجه به لزوم انجام سنجش در هر مرحله از فرآیند یادگیری افزود: سنجش باید در آغاز یادگیری و در طول آن انجام شود تا بتوانیم سطح ورودی دانش‌آموزان را شناسایی کرده و بازخوردهای لازم را دریافت کنیم.

زارعی یادآور شد: متأسفانه در افکار عمومی، سنجش به‌عنوان یک واژه اضطراب‌آور تلقی می‌شود و بسیاری سنجش را برابر با آزمون‌های پایان کار می‌دانند که این برداشت نادرست است؛ چراکه سنجش باید به‌معنای یادگیری بوده و هدف از آن نیز تقویت فرآیند یادگیری باشد.

وی هم‌چنین با اشاره‌ به ضرورت انتقال معانی و مفاهیم موجود در برنامه درسی به دانش‌آموزان تصریح کرد: سنجش می‌تواند به ما کمک کند تا این مفاهیم را به شکل مؤثرتری منتقل کنیم و روش تدریس را نه صرفاً بر اساس متن کتاب‌های درسی؛ بلکه بر اساس این مفاهیم شکل دهیم.

سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر این‌که سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی است، خواستار تلاش برای ارتقا این سواد در بین معلمان شد و گفت: برای تحقق این هدف، دبیرخانه راهبران سنجش باید به‌عنوان راهنمایی برای انتقال مفاهیم به دبیران مورد استفاده قرار گیرد.

زارعی با بیان چالش‌های موجود در ارزیابی وضعیت یادگیری دانش‌آموزان تصریح کرد: ما هنوز اطلاعات دقیقی از سطوح یادگیری دانش‌آموزان نداریم و نیازمند یک ارزشیابی استاندارد هستیم که برگزاری آزمون‌های هماهنگ از جنس عملکردی می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنانش ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیرخانه سنجش برای عملیاتی‌کردن برنامه‌های پیش‌بینی‌شده با تأکید بر لزوم برگزاری سنجش ملی به‌صورت سالانه تصریح کرد: این سنجش می‌تواند بازخوردهای لازم را فراهم کند و مبنای برنامه‌ریزی‌های آینده قرار گیرد.

»رونمایی از کتاب طراحی تکالیفِ عملکردِ اصیل و پروژه‌های پژوهشی(ابزارها و تکنیک‌هایی برای تدریس، سنجش و یادگیری معنادار) و پوستر تجربه‌های برتر در آیین افتتاحیه گردهم‌آیی راهبران سنجش ایران با حضور محسن زارعی معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، قاسم شریفی مدیرکل و اعضای شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش سمنان و سرگروه‌های آموزشی و راهبران سنجش  استان‌ها در سالن اجتماعات هتل گوت‌که‌مال سمنان چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد

سنجش باید به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری تلقی شود/ سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.