به گزارش خبرگزاری مهر، حسین خانلری، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: هوش مصنوعی با تحلیل دادههای پروازی، شرایط جوی و ترافیک هوایی، میتواند مسیرهای بهینهای را برای پروازها پیشنهاد دهد. این بهینهسازی منجر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود. به عنوان مثال، استفاده از سیستمهای هوش مصنوعی برای بهینهسازی مسیرهای پروازی میتواند تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. همچنین، هوش مصنوعی میتواند در پیشبینی نیازهای تعمیر و نگهداری هواپیماها مؤثر باشد، که این امر از خرابیهای ناگهانی جلوگیری کرده و بهرهوری را افزایش میدهد. الگوریتمهای یادگیری ماشین با تحلیل دادههای تاریخی پرواز، شرایط جوی و ترافیک هوایی، مسیرهای بهینهای را برای پروازها پیشنهاد میدهند و با پیشبینی تلاطمهای هوایی، از تغییر مسیرهای ناگهانی و مصرف سوخت اضافی جلوگیری میکنند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که استفاده از حسگرهای متصل به اینترنت اشیا در بخشهای مختلف هواپیما، امکان نظارت لحظهای بر عملکرد اجزا را فراهم میکند، اظهار کرد: این نظارت دقیق به شناسایی و رفع مشکلات پیش از بروز خرابیهای جدی کمک کرده و از هدررفت انرژی جلوگیری میکند. حسگرهای IoT میتوانند پارامترهای مختلفی مانند دمای موتور، فشار روغن و میزان ارتعاشات را به طور لحظهای اندازهگیری کنند و این دادهها به سیستمهای هوشمند ارسال میشوند و در صورت بروز هرگونه مشکل، هشدارهای لازم صادر میشود. به عنوان مثال، حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) میتوانند با نظارت دقیق بر عملکرد موتورها، تا ۵ درصد مصرف سوخت را کاهش دهند.