به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرقندی، روز پنجشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۴، در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی که در سالن همایشهای بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: طبق دادهها و آمارها ۹۷ درصد شهروندان موتور سوار از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند و این یک زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزشها، فرهنگسازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن تلاش کرد.
وی گفت: خوشبختانه در بحث استفاده از کمربند ایمنی در سطح بهتری هستیم و اگر بتوانیم با همکاری جمعی و ارائه راهکارهایی مؤثر، حداقل نیمی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کنند، ۱۵ درصد از آسیبها در این زمینه کاهش مییابد.
وزیر بهداشت، همچنین با اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف"، افزود: جان آدمی عزیز و ارزشمند است و هدف اساسی این پویش این است که اگر همه ما با استفاده از تمام امکانات، ظرفیتها و روشهای مؤثر، حتی شده از آمار مرگ و میر یک نفر در این حوادث جادهای را کم کنیم، گویی تمام انسانها را نجات دادیم.
ظفرقندی با اشاره به اقدامات برخی از کشورها در راستای کاهش آمار مرگ و میر تصادفات گفت: در کشوری مانند سوئد، با استفاده از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری تمامی ارگانها و سازمانها از جمله مجلس، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش و حتی افراد جامعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از تصادفات جادهای به دلیل خطای انسانی است، افزود: ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل حل است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی از طریق رسانهها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومین به بیمارستانها است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ایمن سازی خودروها، جادهها و اصلاح نقاط حادثه خیز یک برنامه بلند مدت است که باید برای به تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد، گفت: با توجه به زمان کم پویش" نه به تصادف" میتوان از راهکارهایی استفاده کرد که در زمان کم نتیجه بخش باشند؛ از جمله میتوان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمهها و ایست بازرسیهای بیشتر جادهای اشاره کرد.
ظفرقندی ادامه داد: اگر ایمن سازی جادهها زمانبر است و نیاز به برنامهای بلند مدت دارد اما شناسایی نقاط پرخطر و حادثه آمیز، میتواند ۳۰ درصد این حوادث را کاهش دهد.
به گفته وی، در برخی کشورها ایستگاههایی وجود دارد که رانندگانی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی، داروها و خواب آلودگی قادر به رانندگی نیستند متوقف و جریمه میشوند که تحقق این هدف لزوم همکاری جدی پلیس راهور است.
وزیر بهداشت، همچنین از نقش مؤثر کادر درمان و اورژانس در مراقبتهای حین تصادف و بعد از تصادف سخن گفت و افزود: انتقال سریع مصدومین به بیمارستانها به شدت مهم است و نیازمند توانمند سازی بیشتر نیروهای وزارت بهداشت است؛ همانطور که اگر تجارب موفق زمان جنگ را مرور کنیم، با نزدیک کردن مراکز درمانی به خط مقدم، جان بسیاری از مجروحین نجات یافت.
ظفرقندی در ادامه به استفاده از تکنولوژیهای جدید و هوش مصنوعی برای کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: استفاده از این تکنولوژیها میتواند تا بیش از ۴۹ درصد مؤثر باشد، همچنین ایجاد قوانین سختگیرانه و ایست بازرسی برای نظارت رانندگان تا ۱۷ درصد، پویشهای ایمنی جادهها ۹ درصد و اصلاح نقاط حادثه خیر میتوانند تا ۳۰ درصد از تصادفات را کاهش دهد.
وزیر بهداشت در پایان با اشاره به پای کار آمدن آموزش و پرورش در پیوستن به این پویش درجهت آموزش و فرهنگ سازی دانش آموزان، گفت: انتظار این است که همه دست به دست هم دهیم تا با همدلی و همکاری، قدمی در راستای کاهش تلفات جادهای، سلامت مردم و پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این حوادث برداریم.