اعتبار کالابرگ الکترونیک بعد از ۹ ماه در اسفند شارژ خواهد شد و در دستور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار میگیرد.
بدین منظور اگر قصد استعلام کالابرگ را دارید، چند روش برای این امر در دسترس عموم قرار گرفته است.
استعلام از طریق سامانههای آنلاین مثل «وزارت رفاه» و «کالابرگ الکترونیک»، ارسال پیامک از طریق برنامه «رفاه» و «شاپرک» و همچنین مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها از طریق پایانهها انجام میشود.
ـ مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی میتوانند متناسب با نیازشان کالاهای تعیینشده را (حداقل سه نوع کالای مختلف) خریداری کنند.
ـ محدودیتی در مقدار خرید هر کالا وجود ندارد، در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
ـ در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد.
ـ مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
ـ خریداران میتوانند محصولات تولیدکنندگان مختلف را از گروههای کالایی مدنظر انتخاب کنند.
ـ اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ قابل استفاده است.
طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای (افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و والمارکت) اجرا میشود، علاوه بر این، خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است.
مشمولان این طرح میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدماتدهندگانی چون «بازار»، «مایکت» و سایت shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.
همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده است. مرکز تماس ۶۳۶۹ ـ ۰۲۱ آماده پاسخگویی به سؤالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای هموطنان پیامکی مبنی بر افزایش یا برداشت اعتبار یا لینک برنامه ارسال نمیکند، به هموطنان توصیه میشود از ورود به لینکهای نامعتبر پرهیز کنند.
منابع اجرای این طرح، موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی است که سازمان برنامه و بودجه معادل ریالی آن را از طریق تخصیص به سازمان هدفمندسازی یارانهها و با اجرای وزارت رفاه تأمین مالی میکند.مشمولان این طرح دهک های یک تا ۷ درآمدی هستند که بر اساس دهک بندی های وزارت رفاه در «بانک اطلاعات رفاه ایرانیان» این اعتبار در اختیارشان قرار می گیرد.
خانوارهای مشمول این طرح هیچ هزینه اضافهای لازم نیست پرداخت کنند ولی باید ۵ هزار تومان در حساب کارت آنها باشد که بابت احراز هویت برداشت میشود. خانوارهای دهک های اول تا سوم به ازای هر نفر از اعضای خانوار ۵۰۰ و چهارم تا هفتم، ۳۵۰ هزار تومان دریافت می کنند که مجموع آن در حساب سرپرستان خانوار شارژ می شود.
سیده مرجان دبیری سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیک درباره فروشگاههای مجری این طرح اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده و خردهفروشی و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای شامل افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و والمارکت اجرا میشود.
ضمن اینکه خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است.
خانوارهای مشمول میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدماتدهندگانی چون «بازار»، «مایکت» و سایت shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.
همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده و مرکز تماس ۶۳۶۹ -۰۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
اعتبار تخصیص یافته در طرح کالابرگ الکترونیک برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد که به شرح زیر است:
گروه لبنیات: شیر کم چرب، بسته ۴۰۰ گرمی پنیر UF، دبه یک و نیم کیلویی ماست کم چرب
گروه پروتئین: تخم مرغ، گوشت مرغ (سفید) و گوشت منجمد گوساله (قرمز)
گروه خواربار: ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و روغن مایع
وقتی اعتبار خرید کالا در مرحله اول شارژ شود شخص میتواند همه یا بخشی از آن را در مرحله دوم هم استفاده کند و بعد از آن هم تا ۱۲۰ روز (مجموع اعتبار زمانی هر دو مرحله) امکان استفاده از اعتبار خرید کالا وجود دارد.
احد رستمی با بیان اینکه طبق وعدههای داده شده، روز گذشته مرحله اول مشمولان طرح کالابرگ در سال ۱۴۰۳ یعنی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی میتوانند با مراجعه به فروشگاهها، براساس شارژ اعتباری صورت گرفته اقدام به خرید کالاهای موردنظر خود کنند، گفت: طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله اول در سه بازه زمانی انجام خواهد شد؛ در مرحله اول افراد تحت پوشش نهادهای کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول طرح شدهاند که میتوانند با مراجعه به فروشگاههای موردنظر، از ۱۱ قلم کالای منتخب حداقل سه قلم کالا را انتخاب و خریداری کنند.
به گفته وی، مشمولان در این مرحله شامل ۵ میلیون خانوار و تقریبا ۱۲ میلیون نفر هستند که ۲۰ درصد از جامعه هدف را تشکیل میدهند.
بنابر اظهارات رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، این افراد هم میتوانند با مراجعه به ۲۳۰ هزار فروشگاهی که در سامانه «شما» بارگذاری شده، اقدام به خرید کالای خود کنند و هم میتوانند با استفاده از اپلیکیشن شما، ضمن وارد کردن کد ملی به اطلاعات دهک و اطلاعات شارژ خود دسترسی پیدا کنند. همچنین میتوانند از ussd (*۵*۱۴۶۳) استفاده کنند و با ارسال کد ملی خود، از میزان شارژ حساب مطلع شوند.
رستمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بود پرداخت کالابرگ به هفت دهک درآمدی به صورت یکجا صورت گیرد، اینگونه توضیح داد: از روز گذشته تا چهار روز بعد، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی میتوانند مراجعه کنند و بلافاصله بعد از آن، دهکهای ۱ تا ۳ مشمول طرح خواهند شد. پس از آن، یعنی تقریبا حدود ۱۰ روز بعد، دهکهای ۴ تا ۷ میتوانند به فروشگاهها مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم این طرح را به درستی مدیریت کنیم تا مردم با مشکلی مواجه نشوند و اگر زمان مناسبی وجود داشت، بلافاصله بعد از اجرای مرحله اول، میتوان مرحله دوم را آغاز کرد. احتمالاً مرحله دوم در عید اجرا خواهد شد.
رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از روز گذشته اعتبار سرپرستان خانوار شارژ شده و پول نقد به حساب واریز نشده، بنابراین اگر افراد به حسابهای بانکی خود مراجعه کنند، این اعتبار را مشاهده نمیکنند اما با هر کدام از کارتهای سرپرست خانوار اگر به فروشگاههای طرف قرارداد مراجعه کنند، میتوانند اقدام به خرید کنند.
وی افزود: در این طرح، اعتبار دهک یک تا سه به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا هفت به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان شارژ میشود.