به نظر میرسد با رونمایی رسمی از شیائومی SU۷ اولترا و اعلام قیمتگذاری بیرحمانه و رقابتی آن، دفتر مرکزی پورشه در شهر اشتوتگارت آلمان یک شوک ناگهانی را تجربه کرده است. این شوک نشان از تهدید جدی است که این سدان برقی چینی برای تاج و تخت پورشه تایکان توربو GT، به عنوان پرچمدار خودروهای اسپرت برقی ایجاد کرده است.
در ماههای اخیر شیائومی SU۷ با طراحی جذاب، مشخصات فنی چشمگیر و وعدههای عملکردی وسوسهانگیز به رقیبی سرسخت و سایهای سنگین بر سر تایکان توربو GT تبدیل شده بود. اما کابوس اصلی پورشه زمانی به واقعیت پیوست که شیائومی قیمت این سدان پر سر و صدا را ۳۵ درصد پایینتر از برآوردهای اولیه اعلام کرد.
شیائومی در اکتبر گذشته از نسخه اولترا سدان برقی SU۷ خود رونمایی کرد و قیمت تقریبی ۸۱۴,۹۰۰ یوان (معادل ۱۱۲,۰۰۰ دلار) را برای آن اعلام نمود. این قیمت، اگرچه با تسلا مدل S پلد رقابت میکرد اما همچنان بسیار پایینتر از رقیب آلمانی، یعنی پورشه تایکان توربو GT با قیمت ۱,۹۹۸,۰۰۰ یوان (معادل ۲۷۴,۸۷۱ دلار) در چین بود.
اما در مراسم معرفی محصولات جدید، شیائومی با اقدامی غافلگیرکننده قیمت نهایی SU۷ اولترا را ۵۲۹,۰۰۰ یوان معادل ۷۲ هزار و ۸۰۰ دلار اعلام کرد! این کاهش چشمگیر قیمت، معادلات بازار خودروهای برقی را به طور کلی تغییر داد. اکنون SU۷ اولترا با قیمتی تقریباً یکچهارم پورشه تایکان توربو GT عرضه میشود، در حالی که از نظر قدرت و عملکرد نهتنها همسطح، بلکه حتی فراتر از رقیب آلمانی خود ظاهر شده است.
SU۷ اولترا نه تنها از نظر قیمتی، بلکه از نظر عملکردی نیز تایکان توربو GT را به چالش میکشد. این سدان برقی قدرتمند با تواناییهای دینامیکی بالا توانسته است رقیب آلمانی خود را شکست دهد و برتری خود را به اثبات برساند. این کاهش قیمت چشمگیر و برتری عملکردی SU۷ اولترا، نگرانیهای جدی را برای پورشه ایجاد کرده است.
شیائومی SU۷ اولترا با بهرهگیری از سه موتور الکتریکی، قدرت و عملکردی بینظیر را ارائه میدهد. موتور محور جلو با توان ۳۸۶ اسب بخار و دو موتور محور عقب با توان ۵۷۰ اسب بخار برای هر کدام، مجموعاً ۱۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۷۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکنند. این ارقام SU۷ اولترا را در جایگاهی بالاتر از رقبای قدرتمندی همچون پورشه تایکان توربو GT با ۱۰۱۹ اسب بخار و تسلا مدل S پلد با ۱۰۲۰ اسب بخار قرار میدهد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت SU۷ اولترا نیز ۱.۹۸ ثانیه اعلام شده است، که در مقایسه با شتاب ۲.۱ ثانیهای تایکان توربو GT برتری اندکی را نشان میدهد. این شتاب فوقالعاده SU۷ اولترا را در زمره سریعترین خودروهای الکتریکی جهان قرار میدهد. علاوه بر عملکرد دینامیکی، شیائومی SU۷ اولترا از نظر برد مسافت نیز حرفهایی برای گفتن دارد. این خودرو با یک بار شارژ کامل (بر اساس استاندارد CLTC) قادر است تا ۶۳۰ کیلومتر مسافت را طی کند.
شیائومی SU۷ اولترا به تازگی با ثبت زمان ۲:۰۹.۹۴ دقیقه در پیست بینالمللی شانگهای، عملکرد چشمگیری از خود به نمایش گذاشته است. این رکورد تقریباً ۱.۵ ثانیه سریعتر از زمان ثبت شده توسط پورشه تایکان توربو GT در همان پیست است که نشان از تواناییهای بالای این خودروی الکتریکی در شرایط مسابقه دارد. در جریان رکوردگیری، SU۷ اولترا توانسته در مسیر مستقیم پیست به حداکثر سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت (۲۰۱ مایل بر ساعت) دست یابد.
شیائومی SU۷ اولترا با تمرکز ویژه بر آیرودینامیک پیشرفته و استفاده از مواد باکیفیت، تلاش دارد تا استانداردهای جدیدی را در این صنعت تعریف کند. بدون شک یکی از بارزترین ویژگیهای SU۷ اولترا، توجه وسواسگونه به جزئیات آیرودینامیکی است. این خودرو به امکاناتی نظیر دیفیوزر عقب فعال و اسپویلر ثابت فیبرکربنی مجهز شده که در هماهنگی با سایر اجزا، نیروی رو به پایین (داون فورس) قابل توجهی معادل ۲۸۵ کیلوگرم تولید میکنند.
این میزان نیرو، به پایداری و چسبندگی خودرو در سرعتهای بالا کمک شایانی میکند و تجربه رانندگی ایمنتر و لذتبخشتری را به ارمغان میآورد. با وجود تمام تلاشها برای کاهش وزن از طریق استفاده از سقف فیبرکربنی، وزن نهایی SU۷ اولترا به حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم میرسد. این وزن بالا، میتواند تاثیر منفی بر شتاب، ترمزگیری و چابکی خودرو داشته باشد و به عنوان یک چالش اساسی در برابر عملکرد ایدهآل آن مطرح شود.
شیائومی در طراحی SU۷ اولترا به جزئیات ظاهری نیز توجه ویژهای داشته است. استفاده از آرم کاپوت ساخته شده از فیبرکربن و طلای ۲۴ عیار، نشان از رویکرد لوکس و تمایز این خودرو دارد. برای مقابله با چالشهای ناشی از وزن بالا، شیائومی از سیستمهای پیشرفتهای نظیر توزیع گشتاور (Torque Vectoring)، کمکفنرهای بادی دو کاناله و ترمزهای کربنی بهره برده است.
برای علاقهمندان به رانندگی در پیست، شیائومی پکیج مسابقهای “Racing Package” را ارائه کرده است. این پکیج شامل کمک فنرهای بیلشتاین EVO R، لنتهای ترمز تقویت شده، لاستیکهای پیرلی P Zero، یک دست لاستیک مخصوص پیست P Zero Trofeo RS، رینگهای ۲۱ اینچی و گلگیرهای عقب فیبرکربنی میشود.
عرضه شیائومی SU۷ اولترا با قیمت ۷۲,۸۰۰ دلار با استقبال بینظیری مواجه شده است. تنها در عرض ۱۰ دقیقه پس از معرفی، حدود ۷۰۰۰ نفر برای خرید این مدل پیشپرداخت واریز کردهاند، که نشان از تقاضای فراتر از حد انتظار برای این خودرو دارد. در حال حاضر، شیائومی برنامهای برای صادرات SU۷ اولترا به بازارهای بینالمللی اعلام نکرده است.
با این حال، در صورت ورود این خودرو به بازارهای اروپایی و آمریکایی میتواند رقبای قدرتمندی مانند پورشه تایکان و تسلا مدل S را به چالش بکشد. قیمت رقابتی، عملکرد قابل توجه و فناوریهای پیشرفته به کار رفته در SU۷ اولترا میتواند آن را به گزینهای جذاب برای مشتریان در این بازارها تبدیل کند.