دنده مرده چیست؟

خبرآنلاین سه شنبه 14 اسفند 1403 - 20:41
هنگامی که دور موتور خودرو از حد مشخصی پایین‌تر باشد، باید دنده را به مرحله قبل بازگردانید یا در اصطلاح دنده معکوس بدهید. درصورتی‌که دنده معکوس نداده باشید، دور موتور بیش از حد کاهش می‌یابد و خودرو در حالت دنده مرده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ در خودروهای معمول بازار ایران که به موتورهای چهارسیلندر مجهزند، دور موتور باید بیشتر از 2000 دوربردقیقه باشد. اگر دور موتور از 2000 دوربردقیقه کمتر شود و شما دنده را عوض نکرده باشید، خودرو در حالت دنده مرده قرار می‌گیرد. عبارت دنده مرده به ناهماهنگی در سرعت چرخش موتور و گیربکس اشاره دارد. در واقع برای هر وضعیت حرکت موتور، یک وضعیت حرکت گیربکس نیز تعریف شده که این دو حالت باید با هم هماهنگ باشند.

رانندگی با دنده مرده آسیب زیادی به مجموعه موتور و گیربکس خودرو وارد می‌کند. رانندگان تازه‌کار به‌دلیل نداشتن آشنایی کامل با خودرو یا بی‌توجهی به دور موتور هنگام حرکت، بارها این اشتباه را می‌کنند. همچنین ممکن است به‌دلیل جلوگیری از برخورد با موانع هنگام حرکت و اجرای مانورهای حرکتی، زمان لازم برای تعویض دنده را نداشته باشید.

منظور از دنده مرده چیست؟

هنگام رانندگی باید سرعت خودرو و دنده هماهنگ باشد. درصورتی‌که در دور موتور کمتر از ۳ و ۴ هزار دنده را عوض کنید، از دنده مرده استفاده کرده‌اید. نشانگر دور موتور همیشه جلوی چشم راننده است؛ بنابراین اگر نمی‌توانید از روی صدای خودرو زمان درست تعویض دنده را متوجه شوید، بهتر است نیم‌نگاهی به آمپر دور موتور بیندازید.

دنده مرده چیست و چه مضراتی دارد؟

دنده مرده دادن یعنی قبل از رسیدن موتور به حداکثر گشتاور، دنده تعویض شود؛ با این کار بخشی از توان خودرو استفاده نمی‌شود. تکرار این کار در طولانی‌مدت به گیربکس و موتور آسیب می‌رساند.

مضرات رانندگی با دنده مرده

حرکت خودرو با دنده سبک نه‌تنها شتاب را کاهش می‌دهد، بلکه صدای ناهنجاری نیز تولید می‌کند. صدای دنده مرده در واقع نشان‌دهنده نبود تطبیق گیربکس و سرعت موتور است.

درصورتی‌که به این کار ادامه دهید، عوارض جبران‌ناپذیر زیر گربان‌گیرتان خودروتان خواهد شد.

  • کاهش شدید شتاب خودرو
  • روغن‌سوزی موتور
  • خرابی رینگ و پیستون
  • خرابی بوش سیلندر
  • خرابی کلاچ
  • احتمال پارگی و خرابی تسمه‌تایم
  • خرابی و فرسودگی سوپاپ
  • ایرادات جدی در سیستم خنک‌کننده

بهترین دور موتور برای تعویض دنده بین 3 تا ۴ هزار دور در دقیقه است. در این حالت، صدای خودرو زمان مناسب تعویض دنده را نشان می‌دهد. اگر این صدا را به‌درستی تشخیص نمی‌دهید، باید با استفاده از آمپر دور موتور، زمان درست تعویض دنده را تعیین کنید.

۵۸۵۸

۵۸۵۸

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.