به گزارش خبرنگار مهر، در نشست تخصصی «کمرزرین، از تخریب تا موزه باز شهری» که شامگاه سهشنبه برگزار شد، رامین مدنی، عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه هنر اصفهان، به تحلیل چالشها و راهکارهای پروژه بازسازی گذر کمرزرین پرداخت. این نشست به بررسی جنبههای مختلف پروژه مرمت و احیای این گذر تاریخی در اصفهان اختصاص داشت.
چالشها و مشکلات معماری گذر کمرزرین
مدنی با اشاره به چالشهای معماری این پروژه گفت: گذر کمرزرین یکی از قدیمیترین گذرهای اصفهان است که در محل اتصال به میدان امام علی با مشکلات زیادی مواجه است. این گذر که حدود دو متر از سطح میدان پایینتر است، نیاز به استراتژیهای خاصی برای تثبیت و مرمت دارد.
وی افزود: در گذشته، با وجود برخی تغییرات در مسیر این گذر، مشکلات زیادی در قسمتهای مختلف از جمله دیوارهای سنگی وجود داشت که در برخی نقاط به شدت به مسیر حرکت نزدیک است و باید برای جلوگیری از آسیبدیدگی آثار تاریخی، این دیوارها را محافظت میکردیم.
عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات این پروژه، بخشهایی از بازار طلاست که در آن حدود ۲۵۰ مالک وجود داشت و شهرداری با این مشکلات مواجه بود. این بازار جدید ساخته شده و باید مسیر آن به گونهای طراحی میشد که نه تنها دسترسی آسان داشته باشد بلکه آثار تاریخی اطراف آن نیز آسیب نبیند.
استراتژیهای طراحی برای حفظ آثار تاریخی
وی همچنین در مورد استراتژیها و طراحیهای بهکار رفته در پروژه توضیح داد: در این پروژه سعی شده تمامی تغییرات به گونهای اعمال شود که قابل برگشت باشد. ما قطعات مرمت شده را با استفاده از پیچ و مهره از سایت خارج کردهایم تا آسیبی به آثار وارد نشود.
مدنی افزود: در طراحی جدید، برای جلوگیری از هرگونه ریزش خاک و مشکلات ساختاری، از پایههای بتنی و سازههای پیش ساخته استفاده کردهایم که به راحتی قابل برداشتن هستند.
حل مشکلات اختلاف ارتفاع و دسترسی به میدان
وی گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم اختلاف ارتفاع میان ترازهای مختلف بود. این اختلاف ارتفاع باعث میشد که مسیر دسترسی به میدان به درستی ایجاد نشود. برای حل این مشکل، از طرحی استفاده کردیم که به ما اجازه میدهد با استفاده از رمپ و پلههای خاص، این اختلاف ارتفاع را جبران کنیم.
پروژهای برای ایجاد یک موزه باز شهری
عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه هنر اصفهان در پایان تاکید کرد که پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات است و به محض تکمیل مراحل طراحی، اجرا و مرمت، این گذر تاریخی به عنوان یک موزه باز شهری برای مردم قابل دسترسی خواهد بود.
وی افزود: هدف نهایی ما این است که این گذر تاریخی نه تنها به عنوان یک مسیر عبوری، بلکه به عنوان یک موزه باز شهری عمل کند که آثار تاریخی را برای بازدید مردم در دسترس قرار دهد.