به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رسانه دولتی چینی ۱۸ فوریه با استناد به پلتفرم فروش بلیت داخلی گزارش کرد که فیلم پرفروش چینی «نژا ۲» موفق شده تا «درون بیرون ۲» دیزنی را هم پشت سر بگذارد و به پرفروشترین فیلم انیمیشن تمام دوران تبدیل شده است. اما این کافی نبود و تنها چند روز بعد گزارش شد این انیمیشن پرفروش چینی به اولین فیلم غیرهالیوودی بدل شده که فروش ۲ میلیارد دلاری کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از استریتز تایمز، این نقطه عطف که ۳ مارس به دست آمد، تنها ۳۳ روز پس از اکران فیلم که از ۲۹ ژانویه در دوره سال نوی چینی اکران شده بود، و ۱۳ روز پس از پیشی گرفتن از «درون بیرون ۲» محصول ۲۰۲۴ دیزنی، محقق شد.
از رکوردهای پیشین این انیمشن این بود که اولین فیلمی شد که تنها در یک بازار (چین) یک میلیارد دلار فروش کرد و اولین عنوان غیرهالیوودی شد که وارد باشگاه میلیارد دلاریها شد.
«نژا ۲» به کارگردانی یانگ یو فیلمساز چینی معروف به جیائوزی، دنباله انیمیشن موفق «نژا» سال ۲۰۱۹ است که ۵ میلیارد یوان (۹۲۴ میلیون دلار سنگاپور) فروش کرد و آن سال در صدر باکس آفیس چین قرار گرفت. این فیلم اکنون در رتبه هفتم جدول باکس آفیس جهانی تمام دوران قرار دارد و پس از فیلم «انتقام جویان: جنگ ابدیت» مارول در سال ۲۰۱۸ جای گرفته است.
این انیمیشن از ۶ مارس (فردا پنجشنبه) در سینماهای سنگاپور اکران میشود و از زمان اکرانش در سینماهای دیگر نقاط مانند استرالیا و فیجی هم طرفداران خود را به دست آورده و حتی قرار است به پردههای بزرگ پاکستان راه یابد.
موفقیت بیسابقه این فیلم در گیشهها که بیش از ۹۸ درصد آن حاصل از فروش در چین بوده، سقف درآمد تکفیلم در سینمای چین را بازتعریف کرده و تحلیلگران از آن به عنوان موفقیتی که انعطافپذیری و پتانسیل رشد عظیم بازار چین را به نمایش میگذارد، یاد کردهاند.
اقبال از این فیلم آنقدر بوده که در گوشه و کنار شهرها میتوان ردپای آن را دید و ساختمانهای بسیاری با شخصیتهای فیلم «نژا ۲» تزیین شده اند؛ از جمله در چنگدو، در استان سیچوان در جنوب غربی چین.
تحلیلگران چه می گویند؟
«نژا ۲» داستان خدایی جوان از اساطیر چینی را ادامه میدهد. نژا و متحدش اوبینگ تلاش دارند تا فرم فیزیکی خود را بازسازی کنند و سرنوشت خود را با کمک یک عنصر جاودانه تضمین کنند. داستانگویی غنی، جلوههای بصری شگفتانگیز و مضامین جهانی با تمرکز بر سرپیچی، سرنوشت و اعتماد به نفس، موجب جلب مخاطبان به این فیلم شده است.
رائو شوگوانگ رئیس انجمن منتقدان فیلم چین، فیلم را به دلیل آمیختن یکپارچه اسطورههای سنتی چین با داستانسرایی مدرن تحسین کرد و افزود: این انیمیشن روایتی را خلق کرد که با حساسیتهای معاصر حرف میزند.
پروفسور چن ژوگوانگ، مدیر موسسه فیلم، تلویزیون و تئاتر دانشگاه پکن هم این انیمیشن را معجزه و اوج سینمای چین خواند و گفت رکوردی که به جای گذاشته شده ممکن است برای مدت طولانی شکست ناپذیر باقی بماند.
وی گفت: «نژا ۲» نه تنها روحیه و اعتماد به نفس فیلمسازان چینی را تقویت کرده، بلکه مخاطبان جدیدی را از دیگر بخشهای سرگرمی به سینما بازگردانده و یکی از موفقیتهای این فیلم به دلیل پیشرفت فنی خیرهکننده آن رقم خورده است، چنان که نزدیک به ۲۰۰۰ شات جلوههای ویژه و مشارکت ۱۳۸ استودیو انیمیشن، این امکان را خلق کرده است. وی افزود که این تلاش مشترک نویددهنده دوران جدیدی از استانداردهای زیباییشناختی و صنعتی برای صنعت فیلم این کشور است.
در آمریکای شمالی این انیمیشن پس از پشت سر گذاشتن ۳ تعطیلات آخر هفته، حدود ۱۸ میلیون دلار فروش کرده و با وجود اینکه به زبان ماندارین با زیرنویس انگلیسی در حدود ۶۰۰ سینما به نمایش درآمده، در رده ۵ فیلم برتر گیشه های آمریکا جای گرفته و پرفروشترین فیلم چینی زبان از سال ۲۰۰۶ در منطقه بوده است.
پروفسور شیلا سوفیان از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک، طراحی تولید، صدا و موسیقی فیلم را تحسین کرد و آن را «ذهنبرانگیز» خواند.
تاثیر این انیمیشن در توجه به آثار فرهنگی چین هم قابل توجه بوده و ژو یارونگ معاون موزه سانکسینگدوی طراحی مبتکرانه موجودات این فیلم را با وسایلی چون سر نقاب طلایی برنزی، ماسک و زنگ عقاب، تحسین کرد و گفت این امر به به ترویج فرهنگ سنتی چینی کمک میکند.
جیائوزی کارگردان چهل و چند ساله فیلم هم گفت باور دارد که روزی ایدههای جدید، معانی عمیقتر و روح تازهای از این مجموعه بیرون میآید که تمام دنیا قدر آن را میداند.
موفقیت این فیلم همچنین موجب خوشبینی صنعت فیلم چین نسبت به آینده شده است. این در حالی است که سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۲۳ کاهشی ۲۳ درصدی در فروش سینماها مشاهده شده بود. در مقایسه با دوره اوج فروش در سال ۲۰۱۹ و پیش از همهگیری که کاهش ۳۴ درصدی است.
به لطف فروش «نژا ۲» مجموع فروش سینماهای چین در سال ۲۰۲۵ برابر با ۳.۱۹ میلیارد دلار است که ۶۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ افزایش داشته است.
۲۴۴۵۷