سخنان او با سیاستهای هر دو دستگاه تناقض آشکار دارد. چرا که تصور میشد هدف از این همکاریها استفاده از ظرفیتهای یکدیگر برای تحقق تعلیم و تربیت تراز از نگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و نه لزوماً بهمعنی تحمیل نیروی انسانی و حتی ایدههای پژوهشی، آموزشی و تربیتی
عصر ایران؛ سید مهدی حسینی دورود- جوان معممی به نام آقای شیخ حمید نیکزاد که از او به عنوان مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش نام برده شده از عملکرد 23 هزار طلبه در این وزارتخانه اظهار نارضایتی کرده و گفته در امر تبلیغ، فشل هستیم.
وی گفته است: «حقیقت این است که کتابهای تخصصی و سرفصلهای آموزشی تا حد زیادی محتوای سکولار داشتند و همان زمان برای یافتن منابع بهتر و مناسبتر، با تعداد زیادی از متخصصان متعهد و برجسته حوزوی و دانشگاهی تماس گرفتم امّا اظهار داشتند منابع تخصصی صرفاً همان منابع موجود است. در این راستا از حجتالاسلام رستمی، مسئول نهاد رهبر انقلاب در دانشگاهها نیز از وضعیت محتوای کم ارزش کتب دانشگاهی و سکولار انتقاد کردم.»
فارغ از اینکه اظهارات وی درست باشد یا نه، این سؤال پیش میآید مگر میشود بعد از این همه سال دور از چشم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش و نیز فیلترهای نظارتی و گزینشی، جمعی سکولار محتوای کتب را تهیه کرده و دیگران درنیافته باشند و تنها ایشان متوجه شده است؟
اساسا آیا تشکیلاتی به عنوان ستاد همکاریها این جایگاه را دارد که در منابع تخصصی بدین شکل دخل و تصرف کند [و آیا او وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت نسل آینده را با سازمان تبلیغات اشتباه نگرفته است؟]
سخنان وی برای هردو نهاد تامل برانگیز است و اساسا با سیاستهای هر دو دستگاه تناقض آشکار دارد. چرا که تصور می شد هدف از این همکاریها استفاده از ظرفیتهای یکدیگر برای تحقق تعلیم و تربیت تراز از نگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و این همکاریها لزوماً بهمعنای تحمیل نیروی انسانی و حتی ایدههای پژوهشی، آموزشی و تربیتی نیست بلکه در فرایندی توافقی هرجا آموزش و پرورش نیازمند همفکری یا همیاری حوزه علمیه با آن عقبه علمی و فرهنگی است، مانند سایر نهادها به کمک آموزش و پرورش میآید و همانگونه که مدیر حوزه های علمیه بارها در همایشها و نشستهای مرتبط با این موضوع تاکید کردهاند این مهم وظیفه ذاتی حوزه علمیه است بدون هیچ چشم داشتی.
اینکه مشاور منصوب آقایان بر طبل دیگر بکوبد و دستاوردهای چندین ساله این همکاریها را که انصافا در جاهایی خوش درخشیده رو به افول یا سکولار بداند حاکی از ناهماهنگی وزیر آموزش و پرورش یا مدیر حوزه علمیه درانتخاب مشاور خود است.
وقتی آیت الله اعرافی میگویند : «حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند» چگونه این جناب دانشگاهیان را سکولار و حوزویان را ناتوان در امر تبلیغ دانشآموزی میداند و مدعی میشود «بیش از 23 هزار طلبه در آموزش و پرورش داریم اما در امر تبلیغ «فَشَل» هستیم» و طرح «امین» را رو به افول میداند؟!
به یاد آوریم که مدیر حوزههای علمیه گفته بود: « شاهد یک انقلاب در طرح امین و بهدنبال دانش افزایی و استفاده از ظرفیتهای مختلف طلاب و روحانیون هستیم».
وزیر آموزش و پرورش هم اعتقاد دارد «وجود نیروی انسانی کارآمد و محتوای آموزشی و پژوهشی غنی، از ظرفیت های مهم حوزه علمیه است که میتواند بر اجرای برنامههای آموزش و پرورش مؤثر باشد.»
شیخ مشاور اما که دبیر و مجری این همکاریها باید باشد انگشت اتهام را به جانب 23 هزار طلبه می گیرد و لابد تصور میکند میلیون ها محصل مثل موم در دست این 23 هزار طلبهاند و احتمالا افسوس می خورد که چرا به شکل مورد نظر او در نیامده اند و شگفتا که دو طرف قضیه که وزارت آموزش و پرورش و حوزهها باشند اعتراضی ندارند اما جناب ایشان ناخرسند است!
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.