قیمت خودرو در آمریکا درحال حاضر در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد و اگر تعرفههای دولت دونالد ترامپ پابرجا بمانند، میتواند بیشتر هم شود. به گزارش Politico، مقامات دولت ترامپ امروز اعلام کردند که صنعت خودروسازی مهلتی یکماهه برای تطبیق با شرایط جدید دارد، اما وضعیت همچنان نامشخص است.
بر اساس یک تحلیل، در صورت باقیماندن تعرفهها، قیمت خودروها ممکن است تا ۱۲٬۰۰۰ دلار افزایش یابد. در نتیجه، احتمالا انبوهی از وانتها و شاسیبلندها روی دست نمایندگیها میماند که دیگر کسی توان خریدشان را ندارد.
برخی مدلها احتمالا کاملاً از نمایشگاهها ناپدید میشوند. البته، این تغییرات بلافاصله رخ نخواهند داد، چون نمایندگیها ابتدا باید موجودی فعلی خود را بهفروش برسانند. تأثیر نهایی این سیاست میتواند مخرب باشد.
ترامپ اوایل همین هفته تعرفهی ۲۵ درصدی بر واردات از کانادا و مکزیک و تعرفهی ۱۰ درصدی اضافی بر کالاهای چینی اعمال کرد. سالانه حدود ۵٫۳ میلیون خودرو در کانادا و مکزیک تولید میشود که ۷۰ درصد آنها به بازار آمریکا صادر میشود.
خودروسازان نسبتبه عواقب فاجعهبار تعرفهها هشدار دادهاند. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در کنفرانسی با سرمایهگذاران بهصراحت گفت: «صادق باشیم، اعمال تعرفهی ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا در بلندمدت ضربهای به صنعت خودرو آمریکا خواهد زد که تاکنون سابقه نداشته است.»
وضعیت میتواند به کاهش تاریخی تولید خودرو در آمریکا، کانادا و مکزیک منجر شود؛ کاهشی که میتواند تا یکسوم کل تولید خودرو در این سه کشور را دربر بگیرد. درحالحاضر، تولید روزانهی خودرو در آمریکای شمالی حدود ۶۳٬۹۰۰ دستگاه است: ۴۱٬۷۰۰ دستگاه در آمریکا، ۱۷٬۶۰۰ دستگاه در مکزیک و ۴٬۶۰۰ دستگاه در کانادا.
طبق گزارش S&P Global Mobility، تولید برخی مدلها، از جمله تویوتا RAV4 که در کانادا مونتاژ میشود، میتواند بهطور کامل متوقف شود. این مؤسسه معتقد است تویوتا بهسختی میتواند ظرفیت جایگزینی برای تولید این مدل در کارخانههای خود در آمریکا پیدا کند.
نمایندگیهای خودرو که بسیاری از آنها از حامیان ترامپ هستند، اکنون با پیامدهای جنگ تجاری رئیسجمهور آمریکا مواجه شدهاند. یک نمایندگیِ خودرو Ram در فیلادلفیا تعرفهها را «ویرانگر» توصیف کرد. او به تجربهی یکی از مشتریانش اشاره کرد که یک پیکاپ ۸۰٬۰۰۰ دلاری سفارش داده بود، اما پس از افزایش ۲۰٬۰۰۰ دلاریِ قیمت، از خرید منصرف شد.