به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر پنجشنبه در دومین سالگرد شهادت شهدای رمضان که در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، با بیان اینکه پروردگار در دو آیه در مورد شهید ویژگیهایی بیان میکند، اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران میفرماید «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» و در آیه ۱۵۴ سوره بقره میفرماید «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لَا تَشْعُرُونَ».
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه خداوند در آیه اول برای ما نسبت به شهید و شهادت اندیشه سازی و تولید فکر میکند، ادامه داد: تفکر و اندیشههای ما، هم از نظر نتیجه و هم از نظر ماهیت اقسام مختلف دارد؛ گاهی اندیشهای برای انسان به وجود میآید که جنبه حسابگری انسان را در زندگی تنظیم میکند که در بین اندیشهها و افکار ما، اندیشهای که محاسبات زندگی را انجام میدهد عملی تر از سایر اندیشهها و افکار ماست.
وی با بیان اینکه خداوند با عبارت «وَلَا تَحْسَبَنَّ»، اندیشه حسابگر انسان را خطاب قرار میدهد تا شهید را «مُرده» حساب نکند، اضافه کرد: اگر بنا شد شهید را حاضر و ناظر در زندگانی خود بدانیم و همان راه و روش شهید را در زندگی پیاده کنیم، و در مقیاس بزرگتر، جامعه نیز شهید را اثرگذار بر خود و جامعه بداند، زندگی اجتماعی خود را بر اساس خط حرکتی شهید تنظیم میکند.
خدمت به مردم در جامعه شهادتطلب، ارزش است
علم الهدی خاطرنشان کرد: اگر بنا شد انسان در راه خدا عزیزترین دارایی خود یعنی جانش را بدهد، آن جامعه در خط شهادت قرار میگیرد و دیگر در این جامعه ثروت، قدرت و رفاهطلبی ارزش نیست؛ در جامعهای که شهید اثرگذار باشد، ارزشها متحول میشود، در این جامعه خدمت به مردم ارزش است، هستی را در راه دین دادن، ارزش است و در جبهه مقابله با کفر ایستادن، با استکبار و کفر جنگیدن و تا منتها درجه مقاومت ایستادن و صبر کردن به ارزش تبدیل میشود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به آیه ۱۵۴ سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه میفرماید «به افرادی که در راه خدا کشته شدهاند نگویید مرده»، یعنی تنها به این که بگوییم شهید فلانی و نگوییم مرحوم فلانی، کفایت نکنید؛ خدا میخواهد بگوید در شعارها و مظاهر زندگی شما، شهید باید زندگی کند و زنده باشد، شهید باید در تمام شئون زندگانی اجتماعی شما، حاضر و مجسم باشد.
وی به بیان دو ویژگی این دو آیه پرداخت و ابراز کرد: خداوند در انتهای آیه ۱۶۳ سوره آل عمران میفرماید «شهدا زندههایی هستند که نزد پروردگار مرزوق هستند» و در انتهای آیه ۱۵۴ سوره بقره میگوید «آنان دارای حیات هستند ولی شما نمی دانید»، چرا خدا اینطور خطاب میکند؟
زنده بودن شهید اندیشهای حقیقی است
علم الهدی با بیان اینکه افکار و اندیشههای انسان دارای دو ریشه است، خاطرنشان کرد: یکی نوع اندیشه است که از یک مبدأ اتخاذ شده و در مقابل سلسله افکار و اندیشههایی است که مبدأی ندارد و تخیلات برای شما تولید اندیشه کرده، خدا میگوید این که ما میگوئیم برای شهید حساب زنده باز کنید و روی اثرگذاری او در زندگی اجتماعی خود حساب کنید، یک اندیشه تخیلی نیست بلکه یک مبدأ اندیشهای دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: خدا که میفرماید شهید زنده است، این طور نیست که تنها زنده ای غرق در نعمتهای خدا باشد، شهید در زندگی امروز شما حضور دارد، شاهد بر این زندگی است و مراقب جریانهای خط شهادت خود هست.
اهتمام شهدای رمضان در خدمت به مردم
علم الهدی در تبیین حضور شهید در جریان زندگی اجتماعی ما، بیان کرد: شهادت تنها یک عملیات فدایی شدن در راه خدا نیست، فدایی شدن در راه خدا پایان یک مسیر است و اصل شهادت، شهادت در یک مسیر و خط است؛ شهید عمر خود در زندگی را پای هدف و خطی گذاشته، پرچمی در دست داشته که آن را زمین نمیگذارد و ناظر ادامه آن خط در جامعه است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت حرکت مسؤولان و جامعه در خط شهادتِ شهید، اظهار کرد: شهید اصلانی پیش از شهادتش به عنوان عنصری که در بسیاری حرکتهای خدماتی، عمرانی و فرهنگی حاشیه شهر موقعیتی اثرگذار داشت، شناخته میشد، پیش نمیآمد که موردی به ایشان ارجاع داده شود و ایشان از انجام آن استقبال نکند و علاوه بر ایشان، شهید دارایی با این که جوانی کم سن و سال بود ولی در عرصه روحانیت و خدمت همت بالایی داشت.
زیست در بستر شهادت
وی با بیان اینکه همه بستر زندگی شهید اصلانی شهادت بود، اضافه کرد: تفسیر شهید، فدایی شدن در راه خدا است و میبینیم همه زندگی و حرکات شهید اصلانی، سرمایه گذاری جان، مال و آبرو در راه خدا بود، این معنای زندگی در خط شهادت است.
علم الهدی با تأکید بر اینکه این حادثه ناگوار نشانگر در کمین بودن دشمن است، تصریح کرد: فکر نکنیم حتماً باید جنگی شروع شود و لشگرکشی شود تا دشمن خود را در تجهیزات نظامی نشان دهد، دشمن هرطور بتواند زهر خودش را میریزد و در خط اسلامزدایی، دشمنی با خدا و پیغمبر و دشمنی با دین ظاهر میشود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه این دشمن تنها دشمن آب، خاک و نژاد نیست بلکه دشمن خدا و دشمن اهل بیت پیغمبر (ص) است، متذکر شد: آن روز که این عنصر ناپاک در صحن مطهر امام هشتم (ع) دست به این جنایت میزند، دلیل هدف گرفتن این سه روحانی برای یک اقدام جنایتکارانه چه بود؟ آیا با آنان سابقه عداوت و دشمنی داشته است؟ نه، سه عنصری را هدف گرفته که آنان را وابسته به اهل بیت پیغمبر (ص) میداند و در واقع دشمنی با اهل بیت پیغمبر (ص) را در این اقدام اجرا کرد.
وی ادامه داد: از روز آغاز رسالت پیامبر (ص) تا امامت، هیچکدام از ائمه (ع) دشمن شخصی نداشتند، بلکه تمامی دشمنی با خدا و دین خدا بود، چرا که ائمه (ع) از دین خدا پاسداری میکردند و با آنان دشمن بودند، امروز هم در عرصه زندگانی دنیای کفر امروز در شرق و غرب از نظام ما، رهبری ما، مسؤولین و روحانیت ما گرفته تا هرکسی که نشانی از اهل بیت پیغمبر (ص) و نمادی از رسول الله (ص) داشته باشد، دنیای کفر با او دشمن است و برای این دشمنی کمین میکند.