به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و دومین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» از روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه در محل نمایشگاهی بوستان گفتگو، فعالیت خود را آغاز کرده و همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است. این نمایشگاه از سه بخش اصلی تشکیل شده که در این خصوص «عزیز قانعیراد» رئیس اداره مهارتآموزی و اشتغال معاونت ظرفیتسازی و حمایتهای اجتماعی مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، توضیحاتی ارائه کرده است.
وی با اشاره به تنوع مجموعههای تولیدی شرکت کننده در بیست و دومین نمایشگاه زنان و تولید ملی اظهار کرد: در سالنهای نمایشگاه بیست و دوم، سه مجموعه تولیدی داریم؛ یکی از این مجموعههای تولیدی، مراکز توانمندسازی کوثر تحت پوشش شهرداری تهران هستند که محصولات خود را ارائه دادهاند.
راد در خصوص این مراکز و فعالیتهایشان تصریح کرد: مدیریت شهری، فضاهای بلااستفاده را در اختیار کارآفرینان قرار داده و آنها این فضاها را تجهیز و بهسازی کردهاند؛ در مقابل افرادی که تحت پوشش سامانه زنان سرپرست خانوار شهرداری در هر یک از مناطق ۲۲ گانه هستند، به این مراکز معرفی شده و برای این افراد ایجاد اشتغال پایدار شده است.
وی افزود: در واقع شهرداری تسهیلگری کرده، یعنی در حالی که دولت اعلام کرده برای هر شغل چیزی حدود ۳۰۰ میلیون هزینه میشود، شهرداری به عنوان یک بنگاه دار اقتصادی از ظرفیتهای خودش بهره برده، مولدسازی انجام داده و از فضاهای بلا استفادهاش به نفع اشتغالزایی استفاده کرده است.
وی با اشاره به تعداد مراکز کوثر حاضر در نمایشگاه، هم خاطرنشان کرد: در مجموع، ۱۱۵ مرکز کوثر در شهرداری تهران فعال هستند که در حوزههای مختلفی مانند خیاطی، بستهبندی، آشپزی و سایر مشاغل فعالیت میکنند. فضای این مراکز بسیار متنوع است؛ از ۳۰ متر گرفته تا ۲ هزار متر. در مجموع به این ۱۱۵ مرکز ۱۶ هزار متر فضا اختصاص داده شده است و حدود ۱۵۰۰ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند و حقوق و بیمه وزارت کار دریافت میکنند. در این نمایشگاه هم ۲۰ مرکز کوثر از مناطق مختلف تهران حضور دارند.
رئیس اداره مهارتآموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری گفت: مجموعههای تولیدی دیگری که در این نمایشگاه حضور دارند، مشاغل خانگی هستند. مجلس در سال ۱۳۸۹ قانونی تصویب کرد که طبق آن شهرداریها موظف شدند که برای افرادی که در خانه فعالیت اقتصادی دارند، فضای فروش رایگان فراهم کنند. در شهرداری تهران هم این اتفاق افتاد؛ مشاغل خانگی که در سطح شهر فعال بودند، شناسایی شدند و برای آنها دو برنامه طراحی شد؛ شناسایی و آموزش و همچنین فراهم کردن فضای فروش.
راد با اشاره به تلاش شهرداری برای حمایت از مشاغل خانگی؛ شناسایی و آموزش افراد فعال در این زمینه را اولین اقدام شهرداری در این خصوص عنوان کرد و گفت: ابتدا ما این افراد را شناسایی کردیم و سپس با کمک دانشکده کسبوکار دانشگاه تهران، یک برنامه آموزشی به روش منتورینگ برای آنها تعریف شد. در این برنامه، تمامی زنانی که محصولی در خانه تولید میکردند (اعم از مواد غذایی، پوشاک و یا صنایع دستی) دستهبندی شدند و طی یک دوره سهماهه آموزش دیدند. این آموزشها شامل شناخت بازار، استفاده از فضای مجازی برای فروش، نحوه قیمتگذاری، بستهبندی مناسب و سایر مهارتهای موردنیاز بود.
وی فراهم کردن فضای فروش را دومین اقدام حمایتی شهرداری از مشاغل خانگی عنوان کرد.
رئیس اداره مهارتآموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری همچنین یادآور شد که در نمایشگاه بیست و دوم «زنان و تولید ملی» برندهای حوزه پوشاک هم حضور دارند. وی اظهار کرد: سومین دسته از مجموعههای تولیدی که به این نمایشگاه دعوت شده اند، برندهای حوزه پوشاک هستند؛ اما برندهایی که بیش از ۵۰ درصد لیست بیمه خود را به زنان سرپرست خانوار اختصاص دادهاند. هدف از دعوت این برندها، ایجاد رقابت بین مراکز کوثر و مشاغل خانگی با برندهای مطرح است تا آنها بتوانند خود را با بازار مقایسه کنند، رقابت را تجربه کرده و رشد کنند.
وی افزود: این رقابت در نهایت به نفع شهروندان است؛ چراکه مشاغل خانگی و مراکز کوثر ما محصولات مشابه برندهای آزاد را، با قیمت پایینتر ولی با کیفیت مناسب عرضه میکنند؛ یعنی شهروندان میتوانند به خاطر این رقابت، اجناس را با کیفیت مناسب و استاندارد و قیمت بهتر تهیه کنند.