آقای جواد موحد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره پنجره ملی خدمات دولت هوشمند افزود: پس از راه اندازی پنجره ملی در سال ۱۴۰۱، بحث اتصال دستگاههای مشمول در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: در سال ۱۴۰۳ که سال نخست اجرای برنامه هفتم پیشرفت است بحث هوشمند سازی خدمات و تکمیل الکترونیکی شدن خدمات دستگاههای اجرایی مطرح شد که آخرین ارزیابی ما در سازمان فناوری اطلاعات حاکی از این است که ۵۶ درصد خدمات دستگاههای اجرایی به صورت الکترونیکی و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه میشود و ۱۶ درصد از این خدمات هوشمند شده است.
وی گفت: هوشمند سازی به معنای حذف مدارک دریافتی از کاربر، انجام استعلامات بین دستگاهی در فرآیند ارائه خدمت به صورت کاملا الکترونیکی، حذف نقش عامل انسانی در فرآیندهای ارائه خدمت و بهره گیری از فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی در ارائه خدمت است.
موحد در پاسخ به سوالی درباره تعداد خدمات ارائه شده در پنجره ملی افزود: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ خدمت در سطح دستگاههای اجرایی داشتیم که تا کنون ۵۶ درصد انها الکترونیکی شده و از طریق پنجره ملی در دسترس مردم است که تا کنون بیش از ۶۰ میلیون کاربر در پنجره ملی، ثبت نام کرده و احراز هویت شده و از خدمات دستگاههای اجرایی استفاده کردهاند که تقریبا بر اساس مفاد برنامه هفتم پیشرفت، پوشش ۱۰۰ درصدی جامعه هدف در حال تحقق است.
معاون توسعه زیرساخت دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات درباره علت ارائه نشدن برخی خدمات دستگاهها در پنجره ملی گفت: بخشی از خدمات دستگاهها، الکترونیکی است، اما متصل نیست و، چون مبنای ارزیابی ما آوردن خدمات در پنجره ملی است ۵۶ درصد متصل هستند، اما مردم بعد از احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در برخی موارد قادر به ورود به آن سامانهها نیستند و باید نشانی سامانه را در مرورگر وارد و مجدد ثبت نام کنند و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند تا بتوانند وارد ان سامانهها شوند که تقاضا میکنیم دستگاههای اجرایی جدیت بیشتری به خرج دهند و ان سامانهها را متصل کنند که این فاصله کمتر شود.
آقای موحد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اکنون چند درصد دستگاهها به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت پیوستهاند، گفت: بیش از ۹۸ و نیم درصد دستگاهها متصل به پنجره ملی هستند و آن یک و نیم درصد هم که به خاطر پایش مستمری است که ما در سازمان فناوری اطلاعات در بحث اتصال دستگاهها به پنجره ملی داریم و از کاربری که از پنجره ملی وارد سامانههای دستگاهها میشود نباید اطلاعات اضافی دریافت کتتد و اگر ضوابط فنی رعایت نشود مجبوریم اتصال را قطع کنیم تا اصلاحات انجام شود و آن یک و نیم درصد عموما به این خاطر است.
وی افزود: در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اصلی به نام اصل "یک بار" داریم یعنی کاربر با یک بار احراز هویت نباید در ورود به سامانههای دستگاهها مجدد نام کاربری و رمز عبور دریافت کند و اگر این موضوع در سامانههای پایین دستی مشاهده شود اتصال را قطع خواهیم کرد تا این مورد اصلاح شود و کاربر به محض کلیک روی دستگاه باید وارد پنجره خدمات ان دستگاه شود و خدمات کامل دستگاه را مشاهده و دریافت کند.
آقای موحد درباره گام بعدی دستگاهها پس از اتصال و الکترونیکی کردن خدمات افزود:برنامه دولت چهاردهم همانطور که آقای رئیس جمهور اعلام کرد عمل به برنامه هفتم است و طبیعتا تکالیفی که در قانون برنامه هفتم امده است دنبال میکنیم که یکی الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصد خدمات است و تا پایان برنامه باید سالی ۲۰ درصد خدمات هوشمند ارائه شود تا مردم حس کاربری خوب را از دریافت خدمات، بدون مراجعه حضوری و بدون بارگذاری مدارک داشته باشند.
وی گفت: بحث شخصی سازی پنجره واحد و ارتقای کیفیت و بهبود تجریه کابربری پنجره واحد را در دستور کار داریم و به مرور در دسترس مردم قرار دهیم.
موحد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بنا دارید خدمات جدیدی را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنید؟ افزود: خدماتی که دستگاهها ارائه میکنند باید شناسه دار باشد تا بر مبنای ان، خدمات، پیاده سازی و الکترونیکی و از طریق پنجره ملی ارائه شود و طبیعتا در خدمات پرکاربرد اگر بتوانیم چند کلیک را کاهش دهیم پیگیری خواهیم کرد.
وی افزود: الان هم بیش از ۵۰ خدمت استعلامی را مستقیم در پنجره ملی قرار دادیم یعنی کاربر در پنجره ملی بدون ورود به سامانههای دستگاهها، میتواند خدمات را دریافت کند.
معاون توسعه زیرساخت دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات درباره عملکرد وزارت ارتباطات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: پیرو تاکید وزیر ارتباطات در ارائه دقیق آمار و واقعی بودن آن، آمار دستگاهها را بدون اغماض ارائه خواهیم کرد که مردم بدانند چه خدماتی ارائه میشود.
موحد گفت: وزارت ارتباطات هم مستثنی نیست و با مجموعهای از شرکتها و سازمانهایی که دارد خدماتی را در پنجره ملی ارائه میکند که با ستاد وزارت خانه در پنجره ملی ۸ دستگاه شامل سازمان فناوری اطلاعات، منطقه اقتصادی پیام، شرکت پست، پژوهشگاههای فضایی و ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فضایی به پنجره پیوستهاند و در پنجره ملی ارائه خدمت میکنند که در مجموع ۹۸ درصد خدمات این وزارت خانه به صورت الکترونیکی ارائه میشود و ۲۴ درصد خدماتش هوشمند شده است.
وی گفت: تکلیف سال اول برنامه هفتم، هوشمند سازی ۲۰ درصد خدمات است که وزارت ارتباطات از برنامه جلوتر است و ان دو درصدی که در زمینه الکترونیکی شدن محقق نشده مربوط به پژوهشگاه ارتباطات و ستاد وزارت خانه است که این هم با دستور ویژه آقای هاشمی وزیر ارتباطات تا یک ماه آینده تعیین تلکیف میشود.