همشهری آنلاین: اکران نوروز ۱۴۰۳ که از ۸ اسفند آغاز شده مطابق پیشبینیها به کام «دایناسور» جدیدترین ساخته مسعود اطیابی و با بازی پژمان جمشیدی و امیر جعفری بوده است. اطیابی از سال ۱۳۹۶ تا امروز ۸ فیلم ساخته که در ۷ فیلمش پژمان جمشیدی حضور داشته است. تنها فیلم اطیابی که در این ۸ سال بدون حضور جمشیدی ساخته شده، «انفرادی» بوده که در آن رضا عطاران بازی میکرد. فرمول اطیابی برای موفقیت در گیشه با هر تهیهکنندهای، چه ابراهیم عامیریان چه محمد شایسته، دو چیز است: ۱. پژمان جمشیدی و ۲. کمدی. «دایناسور» هم که از همین فرمول ساده و پولساز تبعیت میکند بهترین فروش را در میان فیلمهای نوروز امسال داشته، هرچند از نظر کیفیت برای تماشاگر جدی سینما فیلم قابل تحمیلی نیست. بعد از این فیلم، جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا، «موسی کلیمالله»، در جایگاه دوم فروش فیلمهای نوروزی قرار داشته است. فیلم حاتمیکیا محصول تلویزیون است و از سایر فیلمهای روی پرده سهم بیشتری از تبلیغات تلویزیونی نصیبش شده است. «رها»، نخستین ساخته حسام فرهمند، درامی اجتماعی است که فعلا در جایگاه سوم فروش فیلمهای نوروزی قرار دارد، ولی باید دید در ادامه کمدی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری با بازی امین حیایی و پژمان جمشیدی از آن سبقت میگیرد یا نه. حتی انیمیشن «پسر دلفینی ۲» هم که دنبالهای بر قسمت اول این فیلم است، میتواند در روزهای آتی بر فروشش بیفزاید و شاید از این درام اجتماعی سبقت بگیرد. اکران نوروز ۱۴۰۴ سینمای ایران، تا زمان نگارش این گزارش، با فروش ۵۲ میلیارد و ۹۰۱ میلیون تومان و جذب ۶۳۴ هزار و ۷۷۴ تماشاگر ادامه دارد. در این گزارش، سهم هر فیلم از کل فروش، تعداد تماشاگران و سانسها بررسی شده است.
۱. «دایناسور»
سهم از کل فروش: ۵۴.۸٪ (۲۹ میلیارد از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۵۳.۷٪ (۳۴۰,۸۷۰ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۳۸.۳٪ (۸,۶۱۹ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)
۲. «موسی کلیمالله»
سهم از کل فروش: ۱۷٪ (۹ میلیارد از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۱۸٪ (۱۱۳,۹۷۱ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۱۷.۶٪ (۳,۹۶۳ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)
۳. «رها»
سهم از کل فروش: ۱۰.۹٪ (۵.۸ میلیارد از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۹.۹٪ (۶۳,۲۴۱ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۱۲.۴٪ (۲,۷۷۷ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)
۴. «پسر دلفینی ۲»
سهم از کل فروش: ۵.۳٪ (۲.۸ میلیارد از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۶٪ (۳۸,۵۶۷ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۱۰.۴٪ (۲,۳۵۵ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)
۵. «کوکتل مولوتف»
سهم از کل فروش: ۴.۶٪ (۲.۴۵۸ میلیارد از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۳.۸٪ (۲۳,۹۵۹ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۴.۱٪ (۹۲۱ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)
۶. «بامبولک»
سهم از کل فروش: ۴.۴٪ (۲.۳۶۲ میلیارد از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۵.۴٪ (۳۴,۳۱۷ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۹.۳٪ (۲,۰۹۹ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)
۷. «پیشمرگ»
سهم از کل فروش: ۲.۲٪ (۱.۱۵۳ میلیارد از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۲.۵٪ (۱۵,۸۱۶ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۵.۲٪ (۱,۱۷۰ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)
۸. «عینک قرمز»
سهم از کل فروش: ۰.۵۹٪ (۳۱۱ میلیون از ۵۲.۹ میلیارد تومان)
سهم از کل تماشاگران: ۰.۵۹٪ (۳,۷۳۴ نفر از ۶۳۴,۷۷۴ نفر)
سهم از کل سانسها: ۲.۲٪ (۵۱۱ سانس از ۲۲,۴۶۲ سانس)