کمیاب‌ترین مدل تویوتا در جهان را بشناسید /عکس

خبرآنلاین شنبه 18 اسفند 1403 - 21:33
در میان میلیون‌ها دستگاه تویوتا در سراسر جهان، یک مدل بسیار ویژه مانند یک الماس خودنمایی می‌کند.

امیرمسعود عابدین:‌ تویوتا با وجود اینکه یک خودروساز با تولیدات انبوه به حساب می‌آید، اما در طول تاریخ خودروسازی‌اش چندین خودروی منحصر به فرد و کمیاب تولید کرده است؛ خودروهایی که برخلاف تیراژ بالای سایر محصولات، به‌راحتی پیدا نمی‌شوند. تویوتا کرولا از زمان عرضه در سال ۱۹۶۶، با ثبت فروش بیش از ۴۰ میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین خودروی جهان است. با این حال، این خودروساز ژاپنی به خاطر ساخت برخی خودروهای اسپرت خاص مانند ۲۰۰۰GT و حتی لکسوس LFA که تولید محدودی داشتند، مشهور است.

کمیاب‌ترین مدل تویوتا در جهان را بشناسید /عکس

لکسوس، بخش لوکس تویوتا، تنها ۵۰۰ دستگاه از LFA را تولید کرد. تویوتا با احتساب نمونه‌های اولیه پیش‌تولید، نسخه‌های مسابقه‌ای، بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ فقط ۳۵۱ دستگاه ۲۰۰۰GT تولید کرد. این شرکت حتی دو دستگاه ۲۰۰۰GT کانورتیبل برای فیلم جیمز باند در سال ۱۹۶۷ ساخت، اما همچنان کمیاب‌ترین تویوتا به حساب نمی‌آید! تاج کمیاب‌ترین خودروی ساخته شده توسط تویوتا به یک خودروی کانورتیبل سفارشی تک‌ساخت برای یک پادشاه می‌رسد که بیش از ۷۵۰ هزار دلار هزینه داشته است.

نادرترین تویوتا ساخته شده، یک دستگاه سنچوری کانورتیبل است که برای مراسم تاجگذاری امپراتور ناروهیتو ساخته شده است. سنچوری کانورتیبل که به طور خاص برای این مراسم ساخته شده بود، آغاز رسمی دوران ریوا را رقم زد و امپراتور ناروهیتو به صد و بیست و ششمین امپراتور ژاپن تبدیل شد. براساس گزارشات، این نمونه تک‌ساخت ویژه حدود ۷۵۰ هزار دلار هزینه داشته است. این خودروی رژه سلطنتی، امپراتور ناروهیتو را در مسیری ۴٫۵ کیلومتری از کاخ امپراتوری به کاخ آکاساکا برد.

این خودرو بر اساس نسل سوم تویوتا سنچوری ساخته شده که در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۷ رونمایی شد. نسل سوم سنچوری که با استفاده از فرآیند سنتی و دقیق تویوتا ساخته شده است، همچنان دارای نشان حکاکی شده با دست است که شش هفته طول می‌کشد تا ساخته شود.  

کمیاب‌ترین مدل تویوتا در جهان را بشناسید /عکس

سقف این سنچوری تک‌ساخت بریده شده و شاسی آن در بخش‌های دیگر تقویت شده است. علاوه بر این، صندلی‌های عقب ۱٫۵ اینچ بالاتر از حالت استاندارد هستند، در حالی که پشتی صندلی به صورت ثابت ۲۵ درجه است. این تویوتا سنچوری به مهر طلایی امپراتوری روی سپر جلو مجهز شده است.

از زمان اولین حضور سنچوری کانورتیبل در رژه تشریفاتی، این خودرو گهگاه در کاخ‌های سلطنتی توکیو و کیوتو به نمایش گذاشته شده است. همچنین در طول بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در توکیو به خدمت فراخوانده شد.  سنچوری کانورتیبل به خودروی رژه جدید خانواده سلطنتی تبدیل شد و جایگزین رولزرویس کورنیش III مدل ۱۹۹۰ شد که به مدت سه دهه خدمت کرد.

نسل دوم تویوتا سنچوری G۵۰ (از۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷) از موتور ۵٫۰ لیتری ۱۲ سیلندر ۱GZ-FE با قدرت ۲۷۶ اسب بخار استفاده می‌کرد. نسل سوم سنچوری از موتور ۱۲ سیلندر به سمت موتور هیبریدی ۵٫۰ لیتری ۸ سیلندر ۲UR-FSE حرکت کرد. سنچوری مدل ۲۰۱۷ حدود ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۹ نیوتون‌ متر گشتاور تولید می‌کند. از آنجایی که نسل فعلی سنچوری هیبریدی است، تویوتا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته کنار گذاشته شده و به گیربکس متغیر پیوسته (CVT) روی آورد. با این حال، قدرت همچنان به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

کمیاب‌ترین مدل تویوتا در جهان را بشناسید /عکس

آکیو تویودا، مدیر عامل سابق این شرکت نیز مالک یک سنچوری تک‌ساخت ویژه است که آن را بسیار کمیاب می‌کند. مدیرعامل سابق این برند ژاپنی با تویوتا سنچوری GRMN منحصربه‌فرد خود که به رنگ سفید است، تردد می‌کند.

سنچوری شخصی تویودا دستخوش چندین ارتقاء شده که شامل کیت بدنه اسپرت‌تر با سپر جلو تهاجمی و رکاب‌های جانبی با نوارهای قرمز است. جلوپنجره به رنگ مشکی رنگ‌آمیزی شده است، در حالی که سایر تریم‌ها، که معمولاً با روکش کروم هستند نیز مشکی شده‌اند. این خودرو بر روی رینگ‌های چند پره بزرگ‌تر سوار می‌شود، ارتفاع پایین‌تری دارد و دارای یک اسپویلر عقب است. فضای داخلی با روکش چرمی سفید و نشان‌های GRMN تزئین شده است.

تویوتا هرگز جزئیات فنی مربوط به سنچوری GRMN تک‌ساخت تویودا را به طور رسمی فاش نکرده است. از نظر فنی، این خودرو احتمالاً به استفاده از موتور هیبریدی ۵٫۰ لیتری ۸ سیلندر ۲UR-FSE ادامه می‌دهد. ارتفاع سواری پایین‌تر نشان می‌دهد که سیستم تعلیق ممکن است دوباره تنظیم شده باشد. رینگ‌های بزرگ‌تر نشان از کیت ترمز بزرگ‌تر نسبت به نسخه استاندارد دارند.

این یک خودروی منحصربه‌فرد بود و آن را به اندازه سنچوری کانورتیبل امپراتور ناروهیتو کمیاب می‌کرد. با این حال، یک تویوتا سنچوری GRMN دیگر در نمایشگاه خودروی تویوتا در سال ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد. برخلاف خودروی تویودا که به رنگ سفید بود، مدلی که توسط بخش GR تویوتا به نمایش گذاشته شد، به رنگ مشکی رنگ‌آمیزی شده بود. این امر گزارش‌های قبلی مبنی بر اینکه تویوتا در واقع دو نمونه از سنچوری GRMN ساخته بود را تأیید کرد.  

در حالی که سنچوری GRMN شخصی تویودا منحصربه‌فرد بود و می‌توانست با سنچوری کانورتیبل برابری کند، مدل GRMN دوم به خودروی روباز خانواده سلطنتی اجازه می‌دهد تا منحصربه‌فردترین تویوتا ساخته شده در تاریخ باشد.

منبع: hotcars

۲۲۷۳۲۲

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.