خودروی برقی هوشمند ۲۰‌هزار دلاری تویوتا

دنیای اقتصاد یکشنبه 19 اسفند 1403 - 00:04
شرکت ژاپنی تویوتا این هفته فروش خودروی برقی هوشمند ۲۰‌هزار دلاری خود را در چین آغاز کرد. هدف این خودروساز، جذب مشتریان با ویژگی‌‌های پیشرفته مشابه رقبای چینی است، در حالی که تلاش‌‌های خود را برای بازپس‌‌گیری سهم بازار در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان افزایش می‌دهد.

 به گزارش رویترز تویوتا تاکنون با مدل‌‌های قبلی خودروهای برقی خود در بازار بسیار رقابتی چین که تحت سلطه شرکت‌های محلی مانند غول خودروهای برقی چین، بی‌‌وای‌‌دی (BYD)، قرار دارد، موفقیت چندانی نداشته است. این شرکت روز پنج‌شنبه سفارش‌‌گیری برای جدیدترین - و بسیار ارزان‌‌تر - مدل خود، بوژی ۳X، را آغاز کرد.

تویوتا و شریک چینی آن، شرکت دولتی گروه خودروسازی گوانگژو (GAC)، نخستین بار این خودرو را در نمایشگاه خودروی پکن در سال گذشته رونمایی کرده بودند. پنگ بائولین، معاون فروش GAC تویوتا، روز پنج‌شنبه در حساب شبکه اجتماعی خود در ویبو اعلام کرد که در ساعت اول عرضه، بیش از ۱۰‌هزار سفارش دریافت شده است. 

قیمت مدل‌‌هایی با قابلیت‌‌های ناوبری مشابه نسخه رانندگی کاملا خودکار تسلا از ۱۳۹‌هزار و ۸۰۰ یوآن (۱۹‌هزار و ۲۹۸ دلار) شروع می‌شود. نسخه با امکانات کمتر با قیمت ۱۰۴‌هزار و ۸۰۰ یوآن عرضه می‌شود که این مدل را به ارزان‌‌ترین خودروی برقی تویوتا در چین تبدیل می‌کند. GAC تویوتا از پاسخ به سوالات مربوط به برنامه‌‌های صادراتی و میزان سودآوری این مدل با توجه به قیمت‌گذاری پایین آن خودداری کرد.

نسخه هوشمند این خودرو به تراشه Orin X، لیدار و نرم‌‌افزار رانندگی هوشمند Momenta مجهز است که قابل مقایسه با رقباست. جنگ قیمت طولانی‌‌مدت در بازار خودروهای برقی چین ماه گذشته وارد مرحله جدیدی شد، پس از آنکه BYD اعلام کرد قابلیت‌‌های رانندگی با کمک پیشرفته را روی چند مدل، از جمله خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰‌هزار دلار، بدون هزینه اضافی ارائه خواهد داد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.