شکلگیری BMW به سال ۱۹۱۶ بازمیگردد، زمانی که به دستور دولت، کارل راپ و گوستاو اوتو، شرکت ورشکستهی Flugmaschinenfabrik Gustav Otto را با شرکت Bayerische Flugzeug-Wekre AG (BFW) ادغام کردند.
به گزارش روزیاتو، در سال بعد، شرکت Rapp Motorenwerke به Bayerische Motoren Werke GmbH تغییر نام داد و در سال ۱۹۱۸ به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. Rapp Motorenwerke GmbH در دوران جنگ جهانی اول به تولید موتورهای هواپیما مشغول بود و نیاز نیروی هوایی آلمان را برطرف میکرد.
پس از پایان جنگ، تقاضا برای موتورهای هواپیما کاهش یافت و شرکت تصمیم گرفت تمرکز خود را به تولید ترمزهای ریلی راهآهن و موتورهای داخلی معطوف کند. موفقیت آنها در تولید ترمزهای ریلی به حدی بود که در سال ۱۹۲۰، شرکت سهامی عام کنور برمزه (Knorr-Bremse) واقع در برلین، مالکیت عمده بیامدبلیو را در دست گرفت. در نتیجه، بیامدبلیو با شرکت کنور برمزه ادغام شد و نام آن برای مدتی از صحنه محو گشت، زیرا تمرکز شرکت به صنعت راهآهن معطوف شده بود.
با این حال، نام بیامدبلیو برای مدت طولانی ناپدید نشد، زیرا در سال ۱۹۲۲، سهامدار اصلی کنور برمزه، کامیلو کاستیلیونی، نام بیامدبلیو را خریداری کرد. او نام بیامدبلیو، لوگو، عملیات ساخت موتور، کارمندان و تأسیسات را برداشته و به بیافدبلیو تبدیل نمود. در همان سال، بیافدبلیو با تغییر دفتر مرکزی خود، بهطور رسمی نام شرکت سهامی عام Bayerische Motoren Werke (بیامدبلیو) را اعلام کرد.
لوگو نمادین بیامدبلیو برای اولین بار در سال ۱۹۱۷ مشاهده شد و از آن زمان تا به حال، بر روی تمامی محصولات این برند قرار گرفته است. با وجود اینکه این لوگو تا به حال چندین بار دچار تغییرات شده، اما سیر تحولات آن عمدتاً جزئی بوده و در اصل همان طراحی دایرهای با رنگهای ایالت باواریا و حروف اول بیامدبلیو بر روی آن حفظ شده است.
اولین محصول بیامدبلیو در صنعت وسایل نقلیه موتوری با یک موتورسیکلت آغاز شد. موتورسیکلت بیامدبلیو آر ۳۲، در نمایشگاه خودروی برلین در سال ۱۹۲۳ معرفی و بلافاصله به موفقیت رسید؛ این امر به دلیل کیفیت ساخت بالای این موتور و دسترسی آسان به قطعات مختلف آن در زمان تعمیر بود.
موتورسیکلت آر ۲۴ نیز اولین وسیله نقلیه بیامدبلیو پس از جنگ جهانی دوم بود که در سال ۱۹۴۸ رونمایی شد. این موتورسیکلت نسخه بهبود یافته مدل آر ۲۳ پیش از جنگ بود و با وجود تأخیر در راهاندازی آن به دلیل مشکلات در تأمین وسایل مورد نیاز و ماشینآلات، موفقیت زیادی کسب کرد.
در سال ۱۹۲۸، بیامدبلیو با خرید شرکت دیگری به نام Fahrzeugfabrik Eisenach، توانست وارد صنعت تولید خودرو شود. اولین خودروی این شرکت در سال ۱۹۲۹ تحت لیسانس شرکت آستین موتور تولید شد، اما بیامدبلیو خیلی زود طراحیهای خودش برای ساخت خودرو را به کار گرفت.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شرکت بیامدبلیو به شکلی که امروزه آن را میشناسیم، تا سال ۱۹۲۲ به وجود نیامده بود؛ اما پیش از آن، شرکتهایی که بعدها بخشی از بیامدبلیو شدند، در جنگ جهانی اول مشارکت داشتند، اگرچه این مشارکت در زمینه تولید موتور هواپیما و محصولات دیگر بود.
قبل از جنگ جهانی دوم و در دوران ناسیونالسوسیالیسم، بیامدبلیو به تولید موتورسیکلت و خودرو ادامه داد، اما فعالیتهایی در جهت تبدیل شدن به یک شرکت تولید تسلیحات نیز آغاز نمود. این امر کمک کرد تا بیامدبلیو به یکی از مهمترین شرکتها برای اقتصاد آلمان در دوران جنگ تبدیل شود.
در طول جنگ جهانی دوم، شرکت بیامدبلیو به رشد خود ادامه داد و هیچ مقاومتی در برابر استفاده از نیروی کار اجباری و زندانیان اردوگاههای کار اجباری برای رسیدن به اهداف تعیینشده از سوی مقامات آلمانی، از خودش نشان نداد. این افراد مجبور به کار در شرایط بسیار بد بودند و اغلب تحت فشار کاری زیاد و کمبود تغذیه قرار داشتند که منجر به مرگ بسیاری از آنها بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه شد؛ مسئلهای که خود بیامدبلیو نیز آن را تایید کرده است.
اگرچه اقداماتی از سوی این برند برای جبران خسارات وارد شده به افراد آسیبدیده صورت گرفت؛ بیامدبلیو، دستور انجام دو تحقیق علمی برای بررسی این مقطع زمانی از تاریخ این شرکت را صادر کرد.
به دلیل تقاضا بالا در زمان جنگ، شرکتهای تولیدکننده رشد بسیاری را تجربه کردند؛ بهطوریکه کارخانههای بیشتری ساخته شدند و بخشهای مختلف شرکت، از جمله موتورهای هوایی، تسلیحات، موتورسیکلت و خودرو، به زیرمجموعههای متعدد تقسیم گردیدند.
پس از جنگ جهانی دوم، سربازان متفقین کارخانههای بیامدبلیو را اشغال کردند چرا که این شرکت به عنوان یک شرکت تسلیحاتی شناخته میشد. این برند کنترل تمام داراییهای تجاری خود را از دست داد و این وضعیت تا سال ۱۹۴۹ در بیشتر کارخانهها و تا سال ۱۹۵۵ در کارخانه آلاش ادامه پیدا کرد.
کارخانههای مونیخ و آلاش تخریب و ماشینآلات و ابزارهای کارخانهها در تمامی شعب آن از بین رفتند؛ سپس به عنوان غرامت در سراسر جهان توزیع شدند. از سال ۱۹۴۵ به بعد، تولید موقتی در میلبرتشوفن و برلین آغاز گشت که عمدتاً شامل تولید لوازم خانگی میشد.
سال ۱۹۴۸، بالاخره اولین موتور سیکلت بیامدبلیو مدل آر ۲۴، پس از جنگ جهانی دوم تولید شد و سه سال دیگر طول کشید تا خودروی بعدی آنها وارد بازار شود. مدل ۵۰۱، یک سدان بزرگ بود که از نسخه پیشرفته موتور ۶ سیلندر بیامدبلیو ۳۲۶ استفاده میکرد و قادر بود ۶ نفر را جابهجا کند.
اگرچه این مدل نتوانست به اندازه مدلهای قبلی این شرکت فروش موفقی داشته باشد، اما دوباره اعتبار برند بیامدبلیو را به عنوان یک تولیدکننده خودروهای باکیفیت، پیشرفته و جذاب بازسازی کرد. ده سال بعد، در سال ۱۹۶۱، بیامدبلیو خودرویی را معرفی کرد که این شرکت را در سطح بینالمللی، پس چند دهه از پایان جنگ جهانی دوم مطرح نمود. مدل ۱۵۰۰، یک سدان جمعوجور و اسپرت چهار درب از کلاس میانه بود که به سرعت به مدلی بسیار محبوب تبدیل شد.
پس از موفقیت مدل ۱۵۰۰، بیامدبلیو به تولید مدلهای محبوب خود ادامه داد و تا اواسط دهه ۱۹۶۰ به حداکثر ظرفیت تولید در کارخانه مونیخ رسید. برای حل این مشکل و ادامه مسیر رشد خود، در سال ۱۹۶۷ بیامدبلیو شرکت خودروسازی Hans Glas GmbH را که در حال ورشکستگی بود خرید و از کارخانههای آن در دینگولفینگ و لاندشوت بهرهبرداری کرد. این کارخانهها بعدها به یکی از بزرگترین مراکز تولیدی بیامدبلیو تبدیل شدند.
در دهه ۱۹۷۰، بیامدبلیو به توسعه خود ادامه داد و در سال ۱۹۷۲ اولین کارخانه بینالمللی خود را در آفریقای جنوبی راهاندازی کرد. بیامدبلیو همچنین به تأسیس شرکتهای زیرمجموعه در کشورهای مختلفی که محصولاتش را میفروختند، پرداخت. بهطوری که فرانسه در سال ۱۹۷۳ اولین کشوری بود که دفتر فروش بیامدبلیو را تاسیس کرد.
در دهه ۷۰، بیامدبلیو شرکت زیرمجموعه جدیدی به نام BMW Kredit GmbH تأسیس نمود که به ارائه خدمات مالی برای معاملات خود و نمایندگیها میپرداخت. این شرکت برای انجام معاملات بیامدبلیو و همچنین نمایندگیها، خدمات مالی فراهم میکرد. این اتفاق، آغاز فعالیتهای مالی و خدمات لیزینگ بیامدبلیو بود که تا امروز همچنان یکی از اجزای اصلی این برند محسوب میشود.
در سال ۱۹۷۲، بیامدبلیو تلاشهای متعدد خود در عرصه ورزشهای موتوری را زیر نظر یک شرکت زیرمجموعه جدید به نام BMW Motorsport GmbH انجام داد که بعدها به BMW M GmbH تغییر نام پیدا کرد.
در طول سالها، بیامدبلیو موفقیتهای بزرگی در بسیاری از رقابتها از جمله مسابقه ۲۴ ساعته نوربرگرینگ، فرمول یک، فرمول دو، فرمول ای، لمانز و مسابقات رالی به دست آورده است.
BMW M GbhM نه تنها موفقیتهای بسیاری را در پیست مسابقه تجربه کرده، بلکه تیمهای طراحی آن به بیامدبلیو کمک کردهاند تا برخی از مدلهای جادهای با عملکرد بالاتر و ظاهری اسپورتتر را نیز خلق کند.
در سال ۱۹۸۵، شرکت BMW Technik GmbH تأسیس شد. این بخش درواقع یک اتاق فکر بود که کاملاً از محدودیتهای مربوط به محصولات و الگوهای معمولی جدا شده بود؛ به این ترتیب، بهترین طراحان، مهندسان و تکنسینهای شرکت در آنجا برای توسعه ایدهها و محصولات آتی بیامدبلیو مشغول به کار شدند.
یکی از اولین پروژههای بزرگ که از BMW Technik بیرون آمد، Z1 Roadster در سال ۱۹۸۸ بود. چند سال بعد، در سال ۱۹۹۰، شرکت بیامدبلیو تمامی تحقیقات و توسعه خود را در مرکز FIZ (مرکز تحقیق و نوآوری) در مونیخ گرد هم آورد. آنها اولین شرکت خودروسازی بودند که تمامی تیمهای تحقیق و توسعه خود را در یک مرکز متمرکز کرده و حدود ۷,۰۰۰ دانشمند، مهندس، طراح، مدیر و تکنسین را به صورت یکپارچه در یک تیم جمعآوری میکردند.
امروزه بیش از ۹,۰۰۰ نفر در این بخش مشغول به کار بوده و به دنبال ایجاد پیشرفتهای نوآورانه برای سریهای جدید بیامدبلیو در آینده هستند.
تمرکز بیامدبلیو تنها به تولید خودرو و موتورسیکلت محدود نمیشود، بلکه این شرکت نسبت به بهبود دنیای پیرامون خود نیز تعهد دارد. در سال ۱۹۷۰، این شرکت بنیاد هربرت کوآنت را به مناسبت شصتمین سالگرد تولد بزرگترین سهامدار خود تأسیس کرد. این بنیاد امروزه به یک شرکت مستقل تبدیل شده که هدف آن کمک به رهبران جهان برای ساختن جهانی پر از صلح، عدالت و ثبات برای همه انسانها است. این بنیاد برنامهها و ابتکارات مختلفی دارد که آنها را در سرتاسر جهان تدوین و پشتیبانی میکند.
در اوایل سال ۱۹۹۴، بیامدبلیو گروه Rover در بریتانیا را خریداری کرد که شامل برندهای معتبری مانند Land Rover، Rover، MG، Triumph و MINI بود. علیرغم تمایل به ادغام کامل مجموعه Rover در بیامدبلیو، این گروه در سال ۲,۰۰۰ به فروش رسید اما برند MINI حفظ شد. تا به امروز، MINI همچنان بخشی از گروه بیامدبلیو باقی مانده است.
در سال ۱۹۹۸، بیامدبلیو یک اسطوره دیگر در صنعت خودرو را خریداری کرد. پس از مذاکرات طولانی، آنها حقوق برند و نامگذاری خودروهای رولز-رویس را بهدست آوردند. تا به امروز، برند رولز-رویس همچنان بخشی از گروه بیامدبلیو باقی مانده است.
به دنبال خرید این برندها، گروه بیامدبلیو در سال ۲,۰۰۰ استراتژی خود را با هدف احیای مجدد برندهای جدید و گسترش پایگاه خود با تمرکز بر بخش خودروهای ممتاز در سراسر بازار بینالمللی برای هر سه مارک باقی مانده تنظیم کرد که شامل بیامدبلیو، MINI و رولز-رویس میشود.
بیامدبلیو ۵۰۱
مدل ۵۰۱ اولین خودروی بیامدبلیو بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم و بازگشت استقلال شرکت از کنترل نیروهای متفقین، تولید شد. این خودرو یک سدان بزرگ بود که فضای کافی برای نشستن شش نفر به راحتی را فراهم میکرد. در زیر کاپوت این ماشین، نسخه پیشرفتهای از موتور شش سیلندر قرار داشت که قبل از این در مدل محبوب پیش از جنگ، یعنی ۳۲۶ تعبیه شده بود.
بیامدبلیو ۱۵۰۰
در سال ۱۹۶۱، بیامدبلیو از مدل ۱۵۰۰ رونمایی کرد. این خودرو سبب شد تا این شرکت دوباره در بازار بینالمللی جایگاه خود را پس از آسیبهایی که به شهرتش در طول و پس از جنگ جهانی دوم وارد شده بود، بدست آورد. بیامدبلیو مدل ۱۵۰۰، یک سدان جمعوجور و اسپرت با چهار درب داشت که هدفش، جذب مشتریان از طبقه متوسط و معمولی بود؛ این مدل به دلیل طراحی شیک، عملکرد بالا، ظاهر اسپرت و قیمت مقرونبهصرفه، به سرعت در میان رانندگان سراسر جهان محبوب شد.
بیامدبلیو سری ۳
سری ۳ برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد. این خودرو به خاطر طراحی خاص خود که قسمت عقب آن کمی بالاتر بوده و خطی بر روی بدنه آن کشیده شده، شناخته میشود. مدلهای اولیه این خودرو شامل یک سدان و نسخه کابریولت با نام Baur Topcabriolet بودند. از آن زمان تاکنون، سری ۳ همچنان یک مدل محبوب از این برند محسوب میشود؛ اگرچه در طول سالها با تغییرات زیادی که در طراحی و تکنولوژی خود به کار برده، سعی کرده تا خودش را با انتظارات رانندگان بهروز کند.
امروزه این خودرو هم بین مدیران اجرایی و هم بین خانوادهها محبوب است. بسیاری از افراد آن را خودرویی مناسب برای رانندگان شرکتی میدانند. در واقع، این مدل اخیراً جایزه خودروی ۲۰۲۲ What Car دریافت کرده است.
بیامدبلیو M۳
M۳ نسخه مسابقهای بیامدبلیو از سری ۳ بود که اولین بار در سال ۱۹۸۷ وارد پیست شد. از آن زمان تا کنون این مدل در پیستهای مسابقات و بازار مصرفی موفقیتهای زیادی برای این برند به ارمغان آورده است و نسخه تجاری آن انتخاب محبوبی برای کسانی بوده که به دنبال خودرویی با عملکرد بالا و کیفیت عالی هستند.
با وجود اینکه ۳۵ سال از معرفی نمونه اولیه M۳ میگذرد، اما این مدل همچنان مورد استفاده افراد قرار میگیرد که این مسئله خود گواهی بر کیفیت بالای آن است. مدلهای جدیدتر این محصول قادر هستند تا به سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برسند؛ همچنین، تنها ۴.۸ ثانیه طول میکشد تا صفر تا صد این خودرو پر شود. علاوه بر این، در طراحی داخلی و خارجی M۳ از فیبر کربن استفاده شده است.
بیامدبلیو Z۱ Roadster
Z۱ اولین مدل Roadster بیامدبلیو بود. این خودرو یکی از نخستین طراحیهایی بود که از تیمهای خلاق شرکت بیرون آمد و با طراحی کاملاً جدیدی معرفی شد؛ به طوری که طراحان برای خلق این مدل مجبور شدند به شیوهای متفاوت و فراتر از روال معمول فکر کنند.
این خودرو ویژگیهای منحصر به فرد زیادی دارد، از جمله این که میتوان با دربهای پایین آن رانندگی کرد – دربها به طور الکترونیکی جمع شده و داخل بدنه خودرو میروند. امروزه بیامدبلیو، مدل Z۴ Roadster را تولید میکند که نسل جدید Z۱ محسوب میشود.
بیامدبلیو X۵
در ژانویه ۱۹۹۹، بیامدبلیو در نمایشگاه خودرو دیترویت مفهومی نوین از خودروها را به نمایش گذاشت – خودرویی که پویایی بیامدبلیو را با قابلیتهای یک شاسیبلند آفرود دارای سیستم چهارچرخ متحرک تلفیق کرده بود. این خودرو به مدل X۵ تبدیل شد که هنوز یکی از محبوبترین شاسیبلندهای لوکس در بازار است.
زمانی که X۵ برای اولین بار معرفی شد، انقلاب بزرگی در بازار خودروهای شاسیبلند به وجود آمد؛ چرا که X۵ اولین خودروی لوکسی بود که وارد این بخش میشد و کیفیت بالای ساخت و ویژگیهای لوکسی که برند بیامدبلیو به آن معروف بود را به مخاطبان جدید معرفی میکرد.
بیامدبلیو سری ۱
سری ۱ اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و اولین حضور برند بیامدبلیو در بخش خودروهای جمعوجور بود، که به سرعت مورد توجه رانندگانی قرار گرفت که عاشق طراحی و رانندگی با بیامدبلیو بودند اما به خودرویی در اندازه کوچکتر نیاز داشتند. نزدیک به ۲۰ سال پس از معرفی، سری ۱ هنوز هم یک انتخاب محبوب برای رانندگانی است که به دنبال خودرویی لوکس و باکیفیت در مدل هاچبک هستند.
بیامدبلیو i۳
بیامدبلیو i۳، اولین مدل این برند در حوزه تولید خودروهای برقی بود. بیامدبلیو i۳ طراحی منحصر به فردی داشت و یک هاچبک جمعوجور با سقف بلند بود که آن را از دیگر مدلهای بیامدبلیو متمایز میکرد. مدل i۳ به مدت ۹ سال در بازار موجود بود تا اینکه بیامدبلیو در اوایل ۲۰۲۲ تولید آن را متوقف کرد.
امروزه بیامدبلیو چندین مدل برقی مختلف با طراحیهای بدنه متنوع از جمله i۴، i۷، iX ،iX۱ و iX۳ را عرضه میکند که همگی ریشه در مدل i۳ دارند.
بیامدبلیو امروز
بیامدبلیوهای امروزی همچنان یک انتخاب محبوب برای رانندگانی هستند که به دنبال یک مدل باکیفیت و لوکس از یک تولیدکننده معتبر آلمانی میگردند. بیامدبلیو قصد دارد در چند سال آینده تعداد مدلهای برقی خود را افزایش دهد، چرا که صنعت امروز به سمت خودروهای برقی پیش میرود؛ و به همین دلیل این برند نیز همچنان میخواهد تا به عنوان انتخابی جذاب و قابل اعتماد برای رانندگان باقی بماند.