تمرکز بر نیازهای واقعی میزبانان و مهمانان در به‌روزرسانی نوروزی جاباما

دیجیاتو یکشنبه 19 اسفند 1403 - 11:31
جاباما می‌گوید هر ۶ ماه براساس نیازهای شناسایی‌شده از کاربرانش، به‌روزرسانی‌های بزرگی را معرفی می‌کند.  The post تمرکز بر نیازهای واقعی میزبانان و مهمانان در به‌روزرسانی نوروزی جاباما appeared first on دیجیاتو.

سال‌هاست تلاطم‌های اقتصادی مدام سهم گردشگری داخلی را از سبد هزینه‌های خانوارهای ایرانی کمتر کرده‌اند و کار به آنجا کشیده که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش از نیمی از سفرهای داخلی در کمتر از ۲۰ درصد جغرافیای کشور متمرکز شده و بیش از ۷۷ درصد آنها با خودروی شخصی انجام می‌شود. اقامت هم غالباً نه در هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری که در خانه‌ آشنایان اتفاق می‌افتد. همین گزارش که فروردین ۱۴۰۳ منتشر شده، می‌گوید در دهه‌ گذشته (از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰)، سهم هزینه‌های سفر و تفریح در سبد خانوار، از ۰.۷۱ درصد به ۰.۳۸ درصد سقوط کرده است؛ یعنی در آستانه این بحران قرار داریم که سفر به آرزویی ناممکن برای بخش‌های بزرگی از جامعه تبدیل‌ شود و این مسئله درآمد جوامع میزبان گردشگران را نیز کاهش می‌دهد.

در همین سال‌های سخت، حوزه نوپای گردشگری آنلاین پا به صحنه گذاشته تا قواعد بازی را تا حدی تغییر دهد. پلتفرم‌های رزرو آنلاین اقامتگاه بازیگرانی کلیدی این عرصه شدند که می‌توانند با قدرت فناوری، دسترسی‌ به سفر را برای ایرانیان افزایش دهند. این همان هدفی‌ است که پلتفرم «جاباما»، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران، بر آن تمرکز کرده است. جاباما از یک‌ سو با تسهیلاتی مانند سفر اقساطی برای مهمانان و پرداخت وام به میزبانان و از سوی دیگر با نگاهی توسعه‌محور و نوآورانه به محصولش تلاش می‌کند با دسترس‌پذیرترکردن سفر بر همه ذی‌نفعان کلیدی‌اش از مهمانان و میزبانان تا خود کسب‌وکار و صنعت گردشگری کشور تأثیری مثبت بگذارد.

هم‌راستایی اهداف بازاریابی و محصول

«محمدامین اسماعیلی»، راهبر تیم محصول جاباما، اهداف رونمایی از دسته‌بندی جدید این پلتفرم و کمپین اطلاع‌رسانی قابلیت‌های جدید را در 2 دسته اهداف مرتبط با محصول و اهداف مرتبط با بازاریابی قرار می‌دهد. او یکی از این اهداف را «تمرکز بر نیازهای واقعی میزبانان و مهمانان» برمی‌شمارد و می‌گوید: «ما منظم (هر ۶ ماه) نیازمندی‌های اصلی کاربران را شناسایی می‌کنیم و آنها را توسعه می‌دهیم. این روش باعث می‌شود ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهیم، نه‌تفقط به‌راحتی از سوی بازار پذیرفته شوند، بلکه تجربه کاربری را نیز بهبود دهند.»

ایجاد هم‌افزایی بین بازاریابی و محصول از دیگر اهدافی‌ است که اسماعیلی به آن اشاره می‌کند: «ترکیب اطلاع‌رسانی و ارائه ویژگی‌های جدید، به‌جای جداسازی فعالیت‌های بازاریابی و توسعه محصول، باعث می‌شود هر 2 در راستای هدفی مشترک، رشد و بهبود تجربه مشتری، حرکت کنند. این رویکرد جذب میزبانان و مهمانان جدید همچنین حفظ کاربران فعلی را بهبود می‌بخشد.»

تحول در شیوه سفر و انتخاب اقامتگاه

رونمایی از دسته‌بندی جدید جاباما

او در ادامه به اهداف «ارتقای تجربه کاربری و ارزش افزوده» و «تحول در شیوه سفر و انتخاب اقامتگاه» می‌پردازد و می‌گوید: «با معرفی ویژگی‌هایی نظیر دسته‌بندی‌های نوین، رزرو اقساطی، بهبود نمایش و رتبه‌بندی اقامتگاه‌ها، امکان بازگشت آنی وجه و جابه‌جایی بی‌قید و شرط اقامتگاه با اقامتگاه مشابه و امکانات ارتباطی مانند دستیار میزبان، کاربران از تجربه‌ای جدید و نوین در یافتن، رزرو و اقامت در اقامتگاه بهره‌مند می‌شوند. این امر به افزایش رضایت کاربران و رشد قابل‌توجه جاباما منجر می‌شود.»

راهبر تیم محصول جاباما می‌افزاید: «خلاصه اینکه هدف اصلی ما در این به‌روزرسانی و کمپین ایجاد تجربه‌ای بهبودیافته و متناسب با نیاز واقعی کاربران است که از طریق آن، علاوه‌بر افزایش رضایت مشتریان، به رشد پایدار جاباما نیز کمک شود.»

تبدیل بازار گردشگری آنلاین ایران به بازاری پویا و جامع

اسماعیلی این به‌روزرسانی را «هم‌راستا با استراتژی بلندمدت این پلتفرم در صنعت گردشگری آنلاین ایران» می‌داند. او می‌گوید: «تمامی این ویژگی‌ها به‌طور هماهنگ با هدف بزرگ‌ترکردن بازار آنلاین گردشگری، افزایش دسترسی به اقامتگاه‌های باکیفیت و تنوع‌بخشیدن به تجربه‌های سفر طراحی شده‌اند؛ از‌این‌رو، ویژگی‌های اخیر جاباما نه‌‌فقط به بهبود تجربه سفر کاربران می‌انجامد، بلکه به توسعه پایدار و رشد بلندمدت پلتفرم نیز کمک می‌کند؛ در نتیجه، می‌توان گفت تحولاتی مانند دسته‌بندی‌ مبتنی‌بر ویژگی‌های اقامتگاه، تنوع در ارائه گزینه‌ها و افزودن امکانات حمایتی همگی گامی در راستای تحقق اهداف استراتژیک جاباما در تبدیل بازار گردشگری آنلاین ایران به بازاری پویا و جامع هستند.»

دسته‌بندی جدید با تمرکز بر اقامتگاه به‌جای مقصد

جاباما در کمپین تبلیغاتی جدیدش هم به‌شکلی متفاوت دست به معرفی قابلیت‌های جدیدی زده که به‌تازگی به این پلتفرم اضافه شده‌اند؛ قابلیت‌هایی که می‌خواهند فعالیت این پلتفرم را بیش از هر زمان دیگری با دغدغه‌ها و نیازهای مهمانان و میزبانان همسو کنند. این کمپین خود بخشی از برنامه گسترده‌تر جاباما برای معرفی قابلیت‌‌های جدیدش است که هر 6 ماه یک‌ بار آخرین تحولات این پلتفرم را به اطلاع کاربرانش می‌رساند. 

رونمایی از دسته‌بندی جدید جاباما

این روزها اگر سری به جاباما بزنید، احتمالاً نخستین تغییری که به چشمتان می‌آید، دسته‌بندی جدید اقامتگاه‌هاست که با الهام از طراحی پلتفرم Airbnb طراحی شده‌اند و سریع‌تر از هر زمان دیگری شما را به اقامتگاه مطلوبتان می‌رساند. پیش‌از‌این، جستجو و رزرو اقامتگاه فقط براساس مقصد انجام می‌شد اما دیگر قرار نیست ساعت‌ها در انبوهی از محتواها دنبال اقامتگاهی در دل جنگل یا کلبه‌ای در دل شالیزار بگردید؛ دسته‌بندی جدید طراحی شده تا مستقیم و سریع شما را به اقامتگاه مطلوبتان برساند. میزبانان هم با این قابلیت در دسته‌بندی‌های مختلف دیده می‌شوند و تعداد رزروهای آنها می‌تواند به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

ارائه تجربه‌ای متفاوت با تحلیل نیازهای بومی

راهبر تیم محصول جاباما درباره الهام‌گرفتن از Airbnb در طراحی قابلیت‌های جدید، می‌گوید: «ما همیشه Airbnb را زیر ذره‌بین داریم؛ مطالب منتشرشده، پادکست‌ها و امکانات جدیدشان را به‌دقت بررسی می‌کنیم. باور داریم، به‌عنوان رهبر بازار، نباید از نوآوری‌های جهانی عقب بمانیم اما این به این معنا نیست که هرچیزی را که Airbnb ارائه می‌دهد، مستقیم پیاده‌ کنیم. در واقع، باوجود شباهت‌های 2 کسب‌و‌کار، ارزش‌افزوده‌ای که ما به مهمانان جاباما ارائه می‌دهیم، متفاوت و منحصربه‌فرد است.»

اسماعیلی می‌افزاید: «در جاباما، هدف ما ارائه تجربه‌ای متناسب با مهمانان و میزبانان ایرانی است؛ در نتیجه، گرچه از Airbnb به‌عنوان مرجع و الهام‌بخش استفاده می‌کنیم، همواره در تلاشیم تا با تحلیل دقیق نیازهای بومی و توسعه امکانات منحصربه‌فرد، تجربه‌ای متفاوت و ارزشمند برای کاربران جاباما به ارمغان بیاوریم.»

فیلترهای سریع برای یافتن آسان‌تر اقامتگاه مطلوب

رونمایی از دسته‌بندی جدید جاباما

در کنار دسته‌بندی جدید، جاباما در نسخه جدید خود از قابلیت فیلتر جستجوی سریع (Turbo Filter) نیز رونمایی کرده است. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند براساس ویژگی‌های پرطرفدار و متناسب با مقصد، نتایج جستجو را فیلتر کنند تا سریع‌تر به اقامتگاه مطلوبشان برسند. با این فیلتر، در اصفهان اقامتگاه‌های اطراف سی‌وسه‌پل، در مشهد اقامتگاه‌های نزدیک حرم و در کیش اقامتگاه‌های دهکده ساحلی را به‌راحتی پیدا می‌کنید. 

قابلیت «توربو فیلتر» یا همان «فیلتر‌های سریع» با بهره‌گیری از داده‌های رفتاری و رزروهای مهمانان در هر شهر، تجربه جستجو و انتخاب اقامتگاه را بهبود می‌بخشد. به گفته راهبر تیم محصول جاباما، فیلترهای سریع با تحلیل الگوهای خرید و انتخاب مهمانان در هر شهر تعیین می‌شوند. این داده‌ها نشان می‌دهد کدام ویژگی‌ها یا پارامترها برای کاربران در یک شهر اهمیت بیشتری دارند.

اسماعیلی درباره این قابلیت توضیح می‌دهد: «سیستم دسته‌بندی جدید با ترکیب داده‌های رفتاری و نیازهای عمیق کاربران، هم‌زمان با تحلیل عملکرد اقامتگاه‌های پربازدید و بررسی ترندهای روز، راهی نوین برای پیداکردن اقامتگاه مناسب ایجاد می‌کند. کاربران می‌توانند به‌راحتی و با سرعت، اقامتگاهی را بیابند که دقیقاً مطابق با سلایق، نیازها و انتظاراتشان است.»

سفر قسطی؛ راهکار جاباما برای دسترسی‌پذیرکردن سفر

ازآنجاکه هزینه‌های سفر از اصلی‌ترین چالش‌های گردشگران است، جاباما امکان رزرو قسطی اقامتگاه را در اختیار کاربرانش گذاشته است و اگر بیشتر از ۱۰ روز تا سفرتان مانده، می‌توانید بدون بهره و بدون محدودیت سقف هزینه اقامتگاه را در 4 قسط پرداخت کنید. به‌این‌ترتیب هم مهمانان امکان انتخاب بیشتری دارند هم میزبانان می‌توانند دقیق‌تر برنامه‌ریزی و امور مالی خود را بهتر مدیریت کنند.

یکی دیگر از چالش‌هایی که می‌تواند گردشگران را به رزرو آنلاین اقامتگاه بدبین کند، لغو رزرو از طرف میزبان است. جاباما می‌گوید با بررسی دقیق تجربه کاربرانش، در 6 ماه گذشته راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای بهبود این فرایند اجرا کرده است که یکی از آنها ارسال لیست اقامتگاه‌های مشابه به کاربر است. با این قابلیت، اگر میزبان رزرو را لغو کند، با تکنیک تحلیل داده و متناسب با سلیقه کاربر فهرستی از اقامتگاه‌های مشابه به کاربر نشان داده می‌شود؛ مابه‌التفاوت هزینه اقامتگاه جدید و اقامتگاه قبلی نیز را جاباما می‌پردازد. علاوه‌براین، مبلغ رزرو آنی و بدون تأخیر به حساب کاربر واریز می‌شود تا فرصت رزرو اقامتگاه جایگزین از دست نرود. 

تسهیلات ویژه برای میزبانان

علاوه‌بر اینها، جاباما توجه ویژه‌ای نیز به جامعه میزبانان خود داشته است و قابلیت‌هایی ویژه این دسته از کاربران به پلتفرم خود اضافه کرده است تا شاهد کیفیت بالاتری از تجربه مهمان و میزبان باشیم. میزبانان می‌توانند برای خود دستیارانی معرفی کنند تا در مواقعی که در دسترس نیستند، مهمان با این دستیاران در ارتباط باشد و سؤالات خود را مطرح کند. هر میزبان می‌تواند تا ۱۰ دستیار داشته باشد. 

جاباما برای میزبانان برتر نیز تسهیلات ویژه‌ای تدارک دیده و به میزبانانی که عملکرد بهتری داشته باشند، با همراهی بانک‌ها وام‌هایی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. 

فراتر از رسیدن به مقصد

سفر همیشه چیزی بیشتر از رسیدن به مقصد است؛ گاهی تصمیم است، گاهی فرصت و گاهی حتی چالش. جاباما در این مسیر تصمیم گرفته فقط پلتفرم رزرو اقامتگاه نباشد؛ بلکه می‌خواهد تلاشی برای ساده‌ترکردن این تصمیم باشد. تغییرات این پلتفرم فراتر از معرفی چند قابلیت جدید است؛ تلاشی برای اینکه سفر همچنان در دسترس بماند، تجربه‌ای روان‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود و میزبانان و مهمانان بتوانند با اطمینان بیشتری برنامه‌ریزی کنند. جاباما با نگاهی توسعه‌محور، تلاش می‌کند مسیر تغییرات و پیشرفت‌هایش را به‌شکلی شفاف و دوره‌ای روایت کند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.