به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی معاونت علمی، در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی (ایران هلث ۱۴۰۴) که امروز در محل معاونت علمی برگزار شد، درباره نقش معاونت علمی در برگزاری این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاهها به شکلهای مختلفی از جمله برگزاری جداگانه در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و دارویی انجام میشد و این موضوع باعث میشد که اقتدار جمهوری اسلامی در حوزه سلامت به خوبی نمایش داده نشود. در حالی که کشورهای همجوار با برگزاری نمایشگاههای مشابه، بازار خوبی برای نمایش توانمندیهای خود ایجاد کردهاند، ایران که سابقه قوی در این حوزه دارد، میتواند با ورود معاونت علمی، اقتدار خود را یک بار دیگر به نمایش بگذارد.
قانعی همچنین به چالشهای شرکتهای داخلی در مواجهه با رقبای خارجی اشاره کرد و گفت: شرکتهای دانشبنیان باید حمایت شوند تا بتوانند بازار داخلی را به عنوان اولین بازار خود در اختیار داشته باشند. این کار به رشد آنها کمک خواهد کرد و در نهایت ایران میتواند به اقتدار قابل نمایشی در خارج از کشور دست یابد.
وی به حمایتهای دولت اشاره کرد و گفت: امسال دولت با تخصیص حدود ۴ هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی در تلاش است تا بزرگترین محصولات دارای ارزبری بالا از جمله انسولین و پلاسما را تا دو سال آینده داخلی سازی و مشکل آن را حل کند. این اطلاعرسانی در نمایشگاه باعث میشود که همه دستاندرکاران متوجه فرصتهای موجود شوند و بتوانند در کاهش وابستگیهای ارزی کشور مشارکت کنند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی معاونت علمی همچنین خاطرنشان کرد: نمایشگاهها باید مخاطبان اصلی خود از جمله مدیران بیمارستانها و خریداران تجهیزات پزشکی، را جذب کنند تا بتوانند توانمندیهای کشور را به خوبی عرضه کنند و از خریدهای خارجی کاسته شود.
وی به اهمیت برگزاری نمایشگاه و فرصتهای ایجاد شده برای اطلاعرسانی و حل مشکلات در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، بسیاری از مسئولین و خریداران تجهیزات پزشکی از توانمندیهای داخلی که میتواند مشکلات آنها را حل کند، آگاهی ندارند. بنابراین، برگزاری نمایشگاه فرصتی مناسب برای اطلاعرسانی به مدیران کل تجهیزات پزشکی استانها، روسای بیمارستانها و افرادی که به نوعی برای خرید تجهیزات اقدام میکنند، فراهم میآورد. این افراد میتوانند بهطور همزمان از نمایشگاه بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات شرکتها آشنا شوند و راهحلهایی برای آنها پیدا کنند.
وی ادامه داد: از جمله چالشهای موجود، موضوع نقدینگی و بازپرداختهاست که خوشبختانه به سیاستهایی برمیگردد که مسئولین باید اتخاذ کنند. در کنار نمایشگاه، هیئت امنای صرفهجویی ارزی به عنوان یکی از بازیگران این حوزه حضور خواهد داشت و دانشگاههای علوم پزشکی نیز میتوانند سیاستهای خود را در زمینه خرید تجهیزات اعلام کنند.
بسیاری از تفسیرهای رادیولوژی و پاتولوژی بر پایه هوش ممصنوعی انجام می شود
وی ضمن بیان این مطلب که این نمایشگاه همچنین فرصتی برای معرفی حوزههای نوظهوری مانند سلامت الکترونیک و هوش مصنوعی است، گفت: به عنوان مثال، بسیاری از تفسیرهای رادیولوژی و پاتولوژی امروز بر پایه هوش مصنوعی انجام میشود، اما تولیدکنندگان تجهیزات رادیولوژی ممکن است از این پیشرفتها بیخبر باشند. حضور در کنار یکدیگر میتواند به آنها کمک کند تا از روندهای روز دنیا عقب نمانند.
قانعی در ادامه توضیح داد: ورود معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان به این نمایشگاه علاوه بر مباحث اقتصادی، به هدایتگری علم و فناوری نیز کمک میکند. این امر به ما این امکان را میدهد که در مقایسه با دنیا، تراز خود را حفظ کنیم و بخشهای مختلف را ایجاد کنیم تا از دل آن یک اقتصاد سلامت شکل بگیرد.
وی ضمن اعلام اینکه در حال حاضر، بازار کل سلامت حدود ۸۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) است که اگر بخش خدمات را کنار بگذاریم، این عدد میتواند به اشتغالزایی برای فارغالتحصیلان ما کمک کند، تصریح کرد: مدیریت این بازار یکی از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه و هماهنگیهای مربوط به آن است تا بتوانیم این ۸۰۰ همت را به بهترین شکل در داخل کشور مدیریت کنیم و در نهایت، خروجی آن افزایش سلامت مردم، کاهش هزینهها و ارتقاء سواد سلامت باشد.
صادرات داروهای زیست فناوری ایرانی به 17 کشور
قانعی در پاسخ به سوالی درباره درباره آمار صادرات حوزه سلامت گفت: بیشترین صادرات حوزه سلامت مربوط به دانشبنیانها و در حوزه زیست فناوری است. به این دلیل که در میان کشورهای منطقه، تنها ایران زیرساختهای تولید داروهای زیست فناوری را دارد. ایران توانسته در حوزه زیست فناوری به ۱۷ کشور صادرات داشته باشد. آمار صادرات رسمی زیست فناوری حداکثر ۲۰۰ میلیون دلار است، اما صادرات غیررسمی رقم بیشتری را شامل میشود. به عبارتی صادرات غیر رسمی در حدود ۵-۶ سال که بررسی شد، چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.
قانعی ابراز امیدواری کرد: با تلاشهای شرکتهای دانشبنیان، سهم صادرات کشور در این حوزه افزایش یابد و بازارهای جدیدی برای محصولات ایرانی ایجاد شود.