در حالی که نقد بسیاری به برخی باشگاهها بابت طراحی پوسترهای قبل از بازی وارد است، اما تیم رسانهای تعدادی از باشگاهها مثل ملوان هم هستند که در تولید و طراحی ویدیوها و پوسترهای قبل از بازی تیمشان، مبتکرانه، خلاقانه و محترمانه عمل میکنند و مورد تحسین هستند.
به گزارش سرویس ورزشی تابناک، لوگو هر باشگاهی در واقع شناسنامه و هویت آن باشگاه محسوب میشود. در این بین بدیهی است که دستکاری و تغییر آن با هر دلیل و نیتی، اصلاً جایز نیست. با این حال چنین موضوع ساده و مشخصی به یکی از موارد مهم و اصلی چالش و جنجال در فوتبال ایران تبدیل شده است.
البته این تنها بخشی از این ماجر محسوب میشود و واقعیت آن است که آنچه در این مدت به خصوص فصل جاری فوتبال باشگاهی کشورمان شاهد بوده و هستیم، چیزی جز ابتذال نیست. مسائلی پیش پا افتاده و سطح پایین که به بخشی از متن فوتبالمان تبدیل شده و تقریباً هر هفته یا حداقل پیش از دیدارهای حساس، اتفاق میافتد و پس از چند ساعت یا یک روز جنجال و درگیر شدن هواداران دو تیم و بعضاً مسئولان دو باشگاه مربوطه، همه چیز با اصلاح یا حذف پوستر طراحی شده به پایان میرسد.
به عنوان مثال، همین دو، سه روز پیش حذف ستاره لوگو پرسپولیس در سایت چادرملو قبل از بازی دو تیم خبرساز شد. در همین زمینه یکی از مسئولان باشگاه یزدی گفت: «باشگاه چادرملو در همه طرحهایی که از بازی پرسپولیس منتشر کرده از لوگوی ستارهدار استفاده کرده، اما متأسفانه شرکتی که بلیت فروشی برعهده آنهاست، در سایت باشگاه از لوگوی بدون ستاره پرسپولیس برای بلیت فروشی استفاده کرده که با تذکر مدیران باشگاه چادرملو و حذف آن بنر همراه شد. این یک اشتباه سهوی از سوی شرکت بهرهبردار بلیت فروشی بوده است.» مورد دیگر به حدود سه ماه پیش مربوط میشود؛ پیش از جدال حساس فولاد خوزستان و استقلال در هفته یازدهم لیگ برتر. ماجرا از این قرار بود که باشگاه فولاد خوزستان در سایت رسمیاش قسمتی برای اطلاع رسانی بازی بعدی دارد و پیش از مصاف با آبیهای پایتخت، در لوگویی که در سایت خود استفاده کرد دو ستاره استقلال حذف شد که این اقدام حواشی فراوانی به دنیال داشت.
هفته پیش و در حاشیه برگزاری بازی استقلال و النصر عربستان در تهران، بنرهایی به مناسبت این دیدار در سطح شهر نصب شد که همگان را به حمایت از تنها نماینده ایران در لیگ نخبگان آسیا تشویق میکرد. در این بین توییتی عجیب که منتسب به یکی از مسئولان شهرداری تهران بود، باعث ناراحتی هوادارن و اعتراض باشگاه شد. مدیر روابط عمومی زیباسازی شهر تهران با انتشار تصویری از یکی از بنرهای طراحی شده برای این بازی، نوشت: «در کنار استقلال ایران به مصاف النصر میرویم. ولی آن ستارههای قلابی را نباید میزدیم!» در حقیقت کُریخوانی نازل و بیمحتوای برخی باشگاهها علیه یکدیگر، به برخی مسئولان هم تسری یافته که واقعاً عجیب و آزاردهنده است. همانند محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات که در مواردی با نوشتهها و کریهایش برای استقلالیها، موجبات دلخوری آنها را فراهم کرد.
آنچه در این فضا مغفول مانده و غالباً نادیده گرفته میشود، این است که پوستر قبل از بازی حاوی یک طرح شکیل باشد و حتی اگر قرار است محتوای کریخوانی هم داشته باشد، نباید از عرف و احترام خارج شود و در عین حال باید به تزریق هیجان مسابقه کمک کند. اما غالباً این طرحها موجب سوءتفاهم شده و شرایطی را به وجود آورده که حین برگزاری بازی شاهد تخلیه خشم هواداران روی سکوها هستیم. کافی است با یک سرچ ساده در اینترنت، ببینید که در همین چند ماه گذشته چقدر جنجال و کشمکش از دل این ماجرا بیرون آمده است. از طراحی پوستر تیم زنان سپاهان که برج میلاد در آن منفجر شده بود تا پوستر پرسپولیس که شائبه آتش زدن سیوسه پل را به وجود آورد. از حذف ستارههای این تیم و آن تیم تا اشتباه نوشته شدن نام خیبر خرمآباد در پوستر قبل از بازی با استقلال. در این شرایط تنها میتوان امیدوار بود عزمی شکل بگیرد که هر هفته حواشی جدیدی به انبوه جنجالهای فوتبال ایران افزوده نشود.