عصر ایران ؛ محمد صابری* - مسیری که با «شهر موشها» و «کلاه قرمزی» آغاز شده بود، حالا به تجربه «ببعی قهرمان» رسیده است؛ برند معتبر و محبوب دیگری از قاب تلویزیون به پرده سینماها رسید و به خوبی هم توانست اعتبار افزودهای را در مدیوم تازه برای خود دست و پا کند. این انیمیشن به تازگی در فیلمنت اکران آنلاین شده است و انتظار می رود در اینجا هم مخاطبان جدیدی داشته باشد.
این فرمول البته یک فرمول تضمینشده نیست و در همین دهههای گذشته شاهد نمونههای شکستخوردهای از اتکای صرف به چهرههای مشهور تلویزیونی برای توسعه مخاطبان در مقیاس سینما، بودهایم.
«ببعی» نام کاراکتری شیرین از یک سریال انیمیشنی دوبعدی بود که بهواسطه استمرار تولید و پخش از شبکه کودک تلویزیون، تبدیل به یک برند شاختهشده برای بچهها شد. سازمان سینمایی اوج با همکاری اتاق فکر همین انیمیشن، بهفکر توسعه این برند افتادند و با تبدیل این کاراکتر دو بعدی به یک کاراکتر سهبعدی، جهان متفاوتی را بر پرده نقرهای خلق کردند.
نکته جالب هم اینکه تقریبا تمام عوامل اصلی انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» از منظر تعاریف صنفی، کاراولی محسوب میشدند اما با تکیه بر تجربههای خود در مختصات تولیدات کوتاه و تلویزیونی، بهخوبی توانستند در اولینگام رکوردهای مربوط به عرضه یک انیمیشن سینمایی را جابهجا کنند.
«ببعی قهرمان» فراتر از فضای بصری خوش رنگولعاب، ایدهای متناسب با جهان کودکان دارد و فضایی را بهلحاظ داستانی و شخصیتپردازی خلق میکند که مخاطبان هدفش، بهراحتی میتوانند با آن همراه شوند. استفاده درست و به اندازه از کلیشهها در کنار دوری از اغراق و پیچیدهگویی، از امتیازات اصلی فیلمنامه این انیمیشن به شمار میرود که تأثیر مستقیمی بر کیفیت و کمیت همراهی مخاطبان با آن داشته است.
البته این تجربه سینمایی از منظر جزییاتی همچون پیوستگی خط داستانی و یا عدم بهرهگیری از ظرفیت موسیقی و ترانه بهعنوان یک ارزش افزوده، تجربهای قابل نقد و آسیبشناسی است اما آنچه در قالب محصول نهایی در جشنواره فیلم فجر رونمایی و تحسین شد و در ادامه مسیر به اکران عمومی درآمد و توانست رکورد پرفروشترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند، در مجموع تجربهای ارزشمند و قابلقبول محسوب میشود.
با ورود این محصول به چرخه اکران آنلاین، حالا دامنه گستردهتری از مخاطبان امکان مواجهه با جهان داستانی آن را دارند و از منظر تماشا بر روی پلتفرمهای خانگی میتوان این مرحله از عرضه این انیمیشن را در حکم بازگشت این برند محبوب به قاب تلویزیون هم توصیف کرد.
«ببعی قهرمان» حالا میتواند در فضایی متفاوت مخاطبان کودک و نوجوان را با خود همراه کند. تجربه تولید و عرضه این انیمیشن سینمایی که میتوان آن را بهنوعی محصول تعامل درست و همافزایی ظرفیتهای حوزه کودک و نوجوان در سینما و تلویزیون دانست، پشتوانهای ارزشمند برای تکرار و خلق رویاهایی زیباتر برای آینده صنعت انیمیشنسازی ایران است.
رویاهایی که به استناد افتخارات ثبتشده در کارنامه انیمیشنسازان ایرانی در سالهای اخیر، تحقق آنها اصلا دور نیست.
*محمد صابری: روزنامه نگار فرهنگی