به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بر اساس گزارشی تحلیلی از بلومبرگ، مدیران پالایشگاههای خصوصی چین -که بیشترین محمولههای نفت ایران را خریداری میکنند- میگویند در هفتههای اخیر محمولهها به دلیل خلف وعده فروشندگان با اختلال مواجه شده است. به گفته آنها، هیچ دلیلی مشخصی برای این موضوع ارائه نشده است ولی آنها چالشهای حملونقل و افزایش هزینهها را عامل ایجاد اختلال در زنجیره تامین میدانند. برخی از تانکرهای ایرانی در مسیر خود به سمت مقصد تحریم شدهاند.
به گفته بلومبرگ، تجارت با چین مدتهای طولانی راه نجات مالی برای تهران بوده است. و واشنگتن تمرکز بر قطعکردن آن را افزایش داده است. طبق دادههای شرکت کپلر، پس از آخرین دور تحریمها بر تانکرها، مالکان، دلالان و تجار، اکنون بیش از دوسوم از حدود 150 کشتی که نفت خام ایران را در سال 2024 حمل کردهاند، در لیست سیاه آمریکا قرار دارند.
چین اما تحریمهای یکجانبه را به رسمیت نمیشناسد و مرتبا از حق خود برای تجارت با تهران دفاع میکند. ولی واقعیت سیستم مالی گسترده آمریکا به این معناست که بنادر و شرکتهای حمل با ارتباطات خارج از سرزمین اصلی چین تمایلی به ریسک معامله با شرکتها و کشتیهای تحریم شده ندارند؛ بهخصوص اینکه دونالد ترامپ، رئیسجمهوی آمریکا وعده اجرای سختگیرانهتر تحریمها را داده است.
گروه بندری شاندونگ، که مدیریت و نظارت بر بنادر استان شاندونگ را برعهده دراد، اوایل امسال پالایشگاهها را ترغیب کرد که از پذیرش تانکرهای تحریم شده پرهیز کنند.
مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر «صادرات طلای سیاه به چین کاهش یافت؛ مرکز تجمع ناوگان سایه زیر ذرهبین ترامپ» بخوانید.