به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موسسه حراج الباهی دوحه در حالی ۲۵ فوریه میزبان رویدادی ویژه با عنوان «نقش جهان؛ هنر مدرن و معاصر ایران »شد که در این رویداد، ۳۶ اثر از هنرمندان ایرانی به مزایده گذاشته شد.
در این مزایده آثاری از صادق تبریزی و محمد احصایی که بالاترین برآورد اولیه را به خود اختصاص داده بودند به ارقام ۳۰ و ۳۲ هزار دلار فروخته شد.
اثر تبریزی یک نقاشیخط بدون عنوان با تکنیک ترکیب مواد روی بوم و در ابعاد ۱۹۰ × ۱۶۰ سانتیمتر بود که امضای هنرمند در قسمت پایین سمت راست تابلو نقش بسته بود .این تابلو که مربوط به دهه ۱۹۶۰ میلادی است با بیشترین بر آورد اولیه این حراج یعنی ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار ارائه شده بود که نهایتاً ۳۰ هزار دلار فروخته شد.
اثر محمد احصایی نیز یک رنگ روغن روی بوم از مجموعه «گرهها» در ابعاد ۱۰۵ × ۱۶۰ سانتیمتر مربوط به سال ۲۰۲۲ بود که در قسمت پایین سمت راست تابلو ، توسط هنرمند امضا و تاریخگذاریشده بود.این اثر ۳۵ تا ۵۵ هزار دلار بر آورد قیمت شده بود که به رقم ۳۲ هزار دلار فروش رفت.
مهرداد فلاح، نقاش و نماینده خانواده تبریزی با تاکید بر این نکته که یکی از نقاط قوت این حراج،عرضه هنر خوشنویسی سنتی ایرانی-اسلامی در قالبی مدرن و غیرکلاسیک است، درباره برپایی چنین رویدادهایی در منطقه گفت:« در حال حاضر موسسات بزرگ حراج همچون کریستیز و ساتبیز و بونامز فعالیت چشمگیری در خاورمیانه ندارند و لذا برپایی حراج های منطقه ای و محلی نظیر حراج الباهی در قطر و همچنین حراج تهران ، یک اتفاق بسیار مهم است.چه بسا برگزاری این قبیل حراج های منطقه ای به افزایش رقابت خریداران و مجموعه داران به خرید آثار هنری شاخص کمک کند. خوشبختانه حراج الباهی با برگزاری رویدادهای ماهانه و نمایشگاههای فروش،توانسته جامعهای از مجموعهداران محلی و بینالمللی را گرد هم آورد و با ارائه آثار باکیفیت در دستهبندیهای متنوع، از جمله هنر مدرن و معاصر، هنرهای جهان اسلام، فرش و قالی، هنر شرقشناسی، و همچنین اسکناس و سکه، به یکی از مقاصد اصلی صحنه هنری پرجنبوجوش دوحه تبدیل شده است. »
او درباره مشخصات و اهمیت تابلوی تبریزی در این حراج اضافه کرد:« این تابلو نمونهای شاخص از آثار استاد تبریزی است که ترکیببندی آن حائز اهمیت است . خطوط مورب در پسزمینه، حس پویایی و حرکت را القا میکند و چینش خوشنویسی در دو طرف، نوعی تقارن نامرئی ایجاد کرده که تعادل بصری را حفظ میکند. استفاده از قرمز پررنگ در پسزمینه، حس هیجان و قدرت را القا میکند و حروف طلایی در تضاد با پسزمینه، جلوهای معنوی ایجاد کرده است. استفاده از خط ثُلث یا دیوانی با ساختار درهمتنیده، پیچیدگی معنایی و بصری را افزایش داده و امتداد برخی حروف و ادغام آنها، نوعی جریان سیال در تصویر ایجاد میکند.
این هنرمند نقاش با اشاره به اهمیت حضور هنر ایران در عرصه جهانیِ بازار هنر به رغم تحریمهای کمرشکنِ چند سال اخیر بیان کرد:« من همیشه گفته ام که کمک به اقتصاد هنر طرحی نو می طلبد .ما باید از ظرفیت حضور هنر ایران در بازارهای جهانی بیشتر از این استفاده کنیم؛ خصوصاً از این منظر که در داخل کشور شاهد پایین آمدن ارزش ریال هستیم و لذا باید امکان فروش آثار هنرمندان مان را در حراج های خارجی تقویت کنیم تا همچنان شاهد تداوم این رونق نسبی باشیم.»
برپایه این گزارش ،در این حراج یک اثر نقاشیخط از احمد میرزا با تکنیک رنگ روغن و ورق طلا روی بوم در ابعاد ۱۳۰ در ۱۳۰ سانتی متر مربوط به سال ۲۰۱۹ با بر آورد ۳ تا ۵ هزار دلار به مبلغ ۱۸۰۰ دلار فروخته شد. تابلویی در ابعاد ۲۰۰ در ۲۰۰ سانتی متر با برآورد ۱۲ تا ۱۶ هزار دلار از عذرا عقیقی بخشایشی به رقم ۱۱ هزار دلار فروخته شد.
تابلوی اکریلیک روی بومِ فرناز رضایی با بر آورد ۱ تا ۲ هزار دلار به قیمت ۸۰۰ دلار فروش رفت.تابلویی از شهلا معززی با بر آورد ۳ تا ۵ هزار دلار به رقم ۲ هزار دلار فروخته شد.
محمد سعید نقاشیان با یک اثر ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی متری مربوط به سال ۲۰۲۴ در این حراج شرکت داشت که برآورد ۳ تا ۵ هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده بود و نهایتاً به رقم ۱۰ هزار دلار فروخته شد.
تابلوی رنگ روغن روی بوم حمیدرضا رحیمی نژاد با برآورد ۳ تا ۵ هزار دلار به قیمت ۲ هزار دلار فروش رفت.تابلویی سوره الحمد علی شیرازی با ابعاد ۱۸۰ در ۱۴۵ سانتی متر با تکنیک ترکیب مواد روی بوم مربوط به سال ۲۰۱۱ با بر آورد ۸ تا ۱۲ هزار دلار به رقم ۵ هزار دلار فروخته شد.یک نقاشیخط اثر مهرداد شوقی در ابعاد ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی متر با برآورد ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار به مبلغ ۱۰ هزار دلار فروخته شد.
اثری رنگ روغن روی بوم از سوده داوود با بر آورد ۴ تا ۶ هزار دلار به قیمت ۳۶۰۰ دلار فروش رفت.کیارش یعقوبی یک اثر بدون عنوان اکریلیک روی بوم در ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی متر داشت که بر اورد اولیه آن ۴ تا ۶ هزار دلار بود و به رقم ۲۶۰۰ دلار فروخته شد.
بهروز زیندشتی با عنوان « اعداد مقدس» با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد ۲۲۰ × ۱۷۰ سانتیمتر و برآورد قیمت ۲ تا ۴ هزار دلار، به رقم ۲۴۰۰هزار دلار فروش رفت.علی رحیمی هنرمند افغانستانی نیز یک اثر رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۱۲۰ در ۱۳۰ سانتی متر با بر آورد ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار ارائه کرده بود که به رقم ۱۲۰۰ دلار فروخته شد.
همچنین تابلوی سیاه مشق حسین بهرامی با بر آورد ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به رقم ۵۰۰ دلار فروخته شد.
۵۷۵۷