مشاور پزشکیان: شاید در انتخاب بعضی از نیروها اشتباه کرده‌ایم اما.../ استعفا رئیس جمهور کاملا بعید است/ در سال آینده روزهای بهتری خواهیم داشت

خبرآنلاین سه شنبه 21 اسفند 1403 - 05:14
نورالدین آهی گفت: حضور فرزندان و داماد به معنای خانوادگی اداره‌شدن دولت نیست. هر رئیس‌جمهوری نیاز دارد فردی امین در کنار خود داشته باشد، این مهم امری مسبوق به سابقه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نورالدین آهی، مشاور رئیس‌جمهور در امور تشکل‌ها و احزاب، در گفت و گویی با روزنامه شرق، به بیان نکاتی درباره انتخابات استانداران، خانواده مسعود پزشکیان، کارشکنی تندروها و مخالفان دولت و ... پرداخته است. در ادامه بخشی از این گفت و گو را می خوانید؛

اگر به انتخاب این افراد، از معاون اهل سنت رئیس‌جمهور تا استاندار کُرد، عرب و حتی حضور خانم‌ها از معاونت و وزارت تا فرمانداری توجه داشته باشیم، این انتخاب‌ها چگونه اتفاق افتاد. آیا ملاحظات خاصی بر روند انتخاب‌ها حاکم بود و چه مخالفت‌هایی وجود داشت؟!

در این مسیر روند سخت و پیچیده‌ای طی شد، زیرا اولین‌بار بود که این اتفاق‌ها رخ می‌داد و جامعه درحالی‌که برای این اتفاق بسیار تشنه بود، اما موانع هم کم نبود. از یک طرف این نگرانی وجود داشت که این تغییر و این تصمیم‌ها پذیرفته خواهد شد یا نه، و آیا نتیجه مثبتی در بر خواهد داشت؟ که همین تجربه چندماهه نشان از مثبت‌بودن اثرات این تصمیم‌ها دارد. یکی از ویژگی‌های دکتر مسعود پزشکیان صداقت او است. او هرگز شعاری را که به آن اعتقاد نداشت، به زبان نیاورد، بنابراین یکی از مهم‌ترین شعارهای آقای پزشکیان استفاده از نیروهای بومی در استانداری‌ها و استفاده از اقلیت‌ها در مناصب محکم حاکمیتی بود که اگر در بحث وزارت نشد اما در بخش‌های دیگر به‌خوبی از نیروهای بومی و اقلیت‌ها استفاده شده است.

یکی از صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور که دارای اهمیت بسزایی است، این امر مهم بود که هر استاندار می‌تواند رئیس‌جمهور همان استان باشد که متأسفانه برداشت‌های اشتباهی رخ داد.

‌این سخنان رئیس‌جمهور بیم شکل‌گیری فدرالیسم را ایجاد نمی‌کند؟!

ابداً این‌گونه نیست. آقای رئیس‌جمهور معتقدند چالش‌ها و مشکلات و البته امکانات و پتانسیل استان هرمزگان با اردبیل یا اصفهان و... متفاوت است و هر استان شرایط ویژه خود را دارد و نمی‌توان در مرکز نشست و نسخه واحد نوشت. یک استاندار بومی به همه زوایای امکانات و مشکلات احاطه دارد و اگر اختیار عمل داشته باشد، می‌تواند گام‌های مهمی در مسیر رشد و توسعه استان خود بردارد، بنابراین رئیس‌جمهور به دنبال استفاده درست از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان است.

‌برگردیم به بخش اول سؤال قبل. در مسیر انتخاب استانداران بومی فشار و مخالفتی نبوده است؟

باید تأکید کنم که فشار و مقاومت بسیاری بود اما رئیس‌جمهور روی قولی که داده بود، ایستاد. برای مثال مقاومت‌های بسیاری در مسیر انتخاب یک استاندار بلوچ وجود داشت ولی رئیس‌جمهور نشان داد که با انتخاب یک استاندار بلوچ می‌توانیم اقتدار و امنیت ایران را حفظ کنیم. شما نگاه کنید، الان در استان کردستان یک هم‌وطن سنی و جوان انتخاب شده که دو ویژگی جوان‌بودن و اهل تسنن بودن را دارد. همین الان اگر شما بروید و عملکرد چندماهه این استاندار ما را رصد کنید، متوجه خواهید شد که اتفاقاتی که در استان کردستان رخ داده، در مقایسه با تمام دولت‌ها بهتر بوده است، زیرا این جوان از بحران‌ها و چالش‌های اصلی منطقه آگاه است و مهم‌تر اینکه غالب مردم کردستان به او اعتماد دارند. در سیستان‌وبلوچستان نیز این‌گونه است. در جلسات بسیار زیادی که با مردم خوزستان داشتم، متوجه شدم که ۹۰ درصد مردم از شرایط مدیریتی استان احساس رضایت می‌کردند و می‌گفتند که فردی از جنس خود ما در استانداری است.

‌بحث انتخاب وزرا و استانداران بود، شما از همان ابتدا در کارگروه انتخاب وزرا حضور داشتید، چرا ماحصل کار کارشناسی این کارگروه آن‌چنان نبود که انتظار می‌رفت؟ تا جایی که رئیس‌جمهور از فشارها و سهم‌خواهی‌ها که خارج از این کارگروه اعمال می‌شد، بسیار گله کرد.

بعد از پیروزی آقای پزشکیان، باید کابینه تشکیل می‌شد، در چگونگی انتخاب وزرا بحثی جدی مطرح بود که ماحصل گفت‌وگوها این شد که شورای راهبری تشکیل شود و با کار کارشناسی گزینه‌ها را خدمت رئیس‌جمهور معرفی کند و رئیس‌جمهور از میان گزینه‌ها انتخاب نهایی خود را انجام دهد. این‌گونه با حضور نگرش‌ها و سلایق و تخصص‌های گوناگون شورای راهبری تشکیل شد که رئیس این شورای راهبری جناب آقای دکتر ظریف بودند؛ این فکر جدیدی بود که به کمک آن فرصتی برابر برای همه مردم ایران مهیا شد که اگر احساس می‌کنند می‌توانند وزیر شوند، برنامه خود را برای اداره وزارتخانه‌ ارائه کنند. کمیته‌ها و کارگروه‌های گوناگون ذیل شورای راهبری تشکیل شد و این کمیته‌ها همه رزومه‌ها و برنامه‌ها را که به واسطه جریانات و احزاب سیاسی و حتی فردی ارسال شده بود، بررسی کردند.

درنهایت هم طبق شاخص‌ها ۱۰، ۱۵ نفر از کمیته‌ها به شورای راهبری ارائه شدند. شورای راهبری این افراد را بررسی کردند و در نقش بازوی مشورتی رئیس‌جمهور، گزینه‌های گوناگون به جناب آقای پزشکیان معرفی شدند. البته چون حرکت، یک حرکت نو بود، حتما نقطه‌ضعف‌هایی هم داشت ولی به نظر من به عنوان یک کنشگر سیاسی نقاط قوت آن خیلی بیشتر از نقاط ضعف آن بود زیرا همین که ما فرصتی برای شناسایی جوان‌های نخبه فراهم کردیم، بسیار مهم بود. آنها افرادی بودند که سال‌ها دیده و شنیده نشدند. اکنون هم ما همچنان آماده‌ایم که این جوانان را ببینیم. جوانان نخبه‌ای چون آقای افشین یا خانم انصاری و... از دل همین شورای راهبری کشف شدند.

مردم معتقدند بخش مهمی از احزاب منافع عمومی و مردمی را مدنظر قرار نمی‌دهند و منافع فردی برایشان اجل بر منافع ملی است!

مطالبات مردم توسط احزاب شاید کمتر پیگیری شده و از طرفی بین احزاب و حاکمیت هم فاصله افتاده، یعنی اعتماد بین حاکمیت و احزاب هم اینجا دچار لغزش شده است. البته بخشی از احزاب به خوبی در راستای منافع مردمی حرکت کرده‌اند، اما باید برای بهبود اعتماد عمومی به احزاب تلاش کنیم. اعتقاد دارم اگر به دنبال حکمرانی صحیح در کشور هستیم، باید فضای نقد و نظارت و پیگیری در کشور اتفاق بیفتد و احزاب هستند که باید نقش فعالی در این زمینه بر عهده بگیرند. بنابراین احزاب باید به دنبال احیای جایگاه اصلی خود باشند و بتوانند در جهت پیگیری مطالبات مردمی نقش‌آفرین باشند و وارد رقابت سیاسی هم شوند.

‌ تلاش برای رسیدن به قدرت سیاسی توسط احزاب باید در خدمت جامعه قرار بگیرد یا حداقل طیفی خاستگاه حزب است نه چهره‌های برجسته حزب؟!

اینکه فکر کنیم احزاب نباید دنبال قدرت باشند، ابدا درست نیست، ولی در یک فضای رقابتی باید امکانی برای شنیدن همه صداها فراهم شود. وقتی هم در یک رقابت سیاسی موفق می‌شوند، باید مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرند. اگر عملکرد ناصحیحی رخ داده، باید مسئولیتش پذیرفته شود. مردم هم بدانند از چه کانالی پیگیر عملکرد نمایندگان حزبی خود باشند. احزاب ما آن مکانیسم حقیقی را ندارند و حتی مانیفست شفافی هم ندارند. بنابراین باید تلاش شود احزاب بتوانند در مسیر درست قرار گیرند. آقای پزشکیان اهتمام ویژه‌ای برای ارتقای جایگاه احزاب دارند و جلسات متعددی هم با همه احزاب و تشکل‌ها تاکنون تشکیل داده‌اند.

‌بحث حمایت دولت شد؛ این موفق‌نبودن احزاب ریشه در عدم حمایت دولت‌ها دارد و ‌تمایل‌ نداشتن‌شان برای فعالیت احزاب و نظارت احزاب بر عملکرد دولت‌هاست یا خود احزاب هم پتانسیل فعالیت پررنگ نداشته‌اند؟

هر دو مورد بوده؛ بعضی از دولت‌ها اعتقادی به فعالیت احزاب نداشتند و به قول یکی از دوستان احزاب را مزاحم خود می‌دانستند. ما در دولت آقای پزشکیان به دنبال تقویت فضایی هستیم که همه احزاب و تشکل‌ها امکان رشد داشته باشند. در این مسیر مطالبات و برنامه‌های احزاب را هم می‌شنویم.

‌خب در مسئله شنیدن صدای مردم و احزاب، چرا تاکنون مخالفان دولت اجازه تجمع و اعتراض داشته‌اند و احزاب و جریان‌های مخالف دولت بدون نگرانی هرچه می‌خواهند انجام می‌دهند، اما دقیقا طیف حامی دولت، در حمایت از مسئله رفع فیلترینگ حتی نمی‌تواند یک تجمع برگزار کند؟

اولا که دولت چهاردهم آماده است همه صداها در ایران را بشنود. ما یک جناح اصلاح‌طلب داریم و یک جناح اصولگرا، خب یک آدم‌هایی هم داریم که به ما اصلا رأی ندادند و ۵۱‌درصدی هستند که باید دیده و شنیده شوند و ما به خوبی می‌دانیم آنها جایگاه مهمی دارند و نباید نادیده گرفته شوند. پس ما هم باید هم صدای اصولگراها را بشنویم، هم اصلاح‌طلب‌ها را، هم آنهایی که ما را قبول ندارند و هم آنهایی که جزء ۵۱ درصد هستند.

بنابراین نیازمند وفاقی بین دولت و مردم هستیم و درکنار وفاق با جریان‌های سیاسی باید با آن 51 درصد هم وفاق ایجاد کنیم. در میان همان 51 درصد تعداد بسیار زیادی جوان نخبه و دلسوز وطن وجود دارد که ظرفیت بسیاری برای کشور دارند و باید دیده و شنیده شوند.

‌ آقای دکتر، وفاق اگر نگوییم لوث شده‌ حقیقتا در مسیر لوث‌شدن است و کارکرد خود را از دست داده.

این برداشت شخصی شماست.

‌ خب‌ همین وفاق در نهایت به نفع جناح رقیب شد و کابینه هم بیشتر از آنکه وفاقی باشد ائتلافی بود؟

آنچه‌ تاکنون رخ داده، پیام صلح و همراهی برای همه جریان‌ها بوده است که همه نخبگان خود را معرفی کنند و از همه نگاه‌های کارشناسی استفاده شده است. قبلا هم گفته‌ام، دولت یک شرکت سهامی نیست که بیاییم پست‌ها را تقسیم کنیم؛ این تعریف از وفاق نیست.

ما در کشور بحران‌ها و چالش‌های بسیاری از انواع ناترازی در اقتصاد جامعه و... داریم، بنابراین تلاش داریم از همه جریانات فکری و سیاسی برای اداره کشور استفاده کنیم و اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد و حتی آن 51 درصد را هم می‌خواهیم در این روند وارد کنیم تا به ما کمک کنند. پس باید صدای همه شنیده شود.

شاید در انتخاب بعضی از نیروها اشتباه کرده و دچار خطا شده باشیم، اما این انتخاب‌ها و اشتباه‌ها عمدی نیست و سهوا رخ داده؛ پس باید برای ارتقای وفاق تلاش کنیم. وفاق یعنی اینکه‌ از همه پتانسیل‌های کشور برای رشد ایران اسلامی استفاده کنیم. البته اگر وفاق این باشد که همه باید یک جور حرف بزنیم و یک جور فکر کنیم، معنای درستی از وفاق نیست. تضارب آرا یک امر بدیهی است. حتی صدای مخالفان در مجلس، حتی تندروها هم باید شنیده شود.

‌آقای دکتر، صدای تندروها، به‌خصوص مجلس‌نشین‌ها که خیلی بلند است و کاملا شنیده می‌شود، هنر در شنیدن صدای بی‌صدایان ازجمله مرزنشین‌ها و مردم ضعیف جامعه است.

البته این تندروهایی را که شما به سروصدایشان اشاره کردید، نباید زیاد جدی گرفت. دولت کار خود را انجام می‌دهد و مردم هم با یک رئیس‌جمهور صادق و پاکدست روبه‌رو هستند که همان ابتدا عهد کرده به مردم ایران دروغ نگوید و دروغ هم نخواهد گفت. بنابراین دولت در مسیری در حرکت است که صدای مردم را بشنود و مطالبات مردم را اولویت خود قرار دهد.

‌درباره نقش زنان که جزء شعارهای مهم آقای پزشکیان هم بود شاهد به‌کارگیری زنان در دولت هستیم. مطمئنا یکی از سخت‌ترین تصمیم‌ها در همین زمینه رخ داده است. از ملاحظات و چالش‌هایی که آقای پزشکیان در این مقوله داشتند برایمان صحبت می‌کنید؟

برای ورود بانوان به دولت مقاومت‌هایی همیشه بوده. آقای پزشکیان چون قول داده بودند که در سطح وزرا از خانم استفاده کنند، دیدیم که یک وزارتخانه بسیار سخت و به قول خودشان مردانه را به یک خانم دادند. این دومین وزیر زن بعد از انقلاب بود که اتفاقا بسیار هم عملکرد کارشناسی، تخصصی و خوبی تاکنون داشته است. در سطح معاونان رئیس‌جمهور ما دو خانم داریم، سخنگوی دولت امروز یک خانم است، معاونان وزرا و بخشدار، فرماندار و... . خلاصه حضور زنان در حال تقویت است و نکته مهم این است که عملکرد بسیار خوبی هم داشته‌اند و مردم هم از این انتخاب‌ها راضی هستند. حتی حضور دختر آقای رئیس‌جمهور در کنارشان هم بارها سبب توجه ویژه به مسائل زنان شده است و در گره‌گشایی‌های بسیاری نقش مهمی داشته‌اند.

‌اجازه دهید همین‌جا سؤالی را که مدت‌هاست منتقدان دولت طرح می‌کنند، بپرسم؛ آیا دولت به صورت خانوادگی اداره می‌شود؟

یعنی چه خانوادگی؟

‌حضور پسر، داماد و دختر آقای پزشکیان سبب نشده پاستور خانوادگی اداره شود؟

حضور فرزندان و داماد به معنای خانوادگی اداره‌شدن دولت نیست. هر رئیس‌جمهوری نیاز دارد فردی امین در کنار خود داشته باشد، این مهم امری مسبوق به سابقه است. همه رئیس‌جمهورها هم فردی امین از خانواده را کنار خود داشته‌اند؛ مانند برادر رئیس‌جمهوری که بازرسی ویژه نهاد ریاست‌جمهوری شد. بنابراین اصل اتفاق امری عادی و معمول است.

همچنین باید تأکید کنم پسر ایشان یک چهره دانشگاهی و استاد دانشگاه و نخبه علمی است که به‌عنوان مشاور کنار رئیس‌جمهور است و جلسات بسیاری هم با جوانان نخبه تاکنون داشته و به بررسی طرح‌ها و ایده‌های جوانان نخبه پرداخته است. در رابطه با داماد و دختر ایشان هم این‌گونه است. به نظر من افراد خانواده در انتقال واقعیت‌ها ملاحظه خاصی ندارند و اتفاقا بهتر عمل می‌کنند.

‌ آقای پزشکیان در این هفت ماهی که رئیس‌جمهور شده‌اند نسبت به قبل از دوره ریاست‌جمهوری تغییری داشتند؟

نه، اتفاقا یک تغییر داشتند و آن اینکه مصمم‌تر شدند.

‌اینکه گفته می‌شود در نهایت خسته خواهند شد یا در برابر فشارها ممکن است تن به استعفا دهند.

استعفا که کاملا بعید است و شایعه‌سازی است، اما در رابطه با خستگی باید تأکید کنم ایشان خستگی‌ناپذیر هستند و ما تاکنون خستگی را در ایشان ندیده‌ایم. در زمان انتخابات و در آن فضای پرفشار کاری ما از ایشان انرژی می‌گرفتیم و مطمئن هستم تا آخر می‌ماند و بدخواهان ایران را ناامید خواهد کرد.

‌با توجه به همین انرژی بالا، شاهد هستیم در روز در چند برنامه سخنرانی دارند. با توجه به وعده کار کارشناسی که بارها دادند، اصلا وقتی برای کار کارشناسی دارند؟

این را باید از خود ایشان بپرسید.

‌ شما به‌عنوان چهره نزدیک به ایشان نظرتان چیست؟

آنچه تاکنون دیده‌ام، این است که ایشان وقت ویژه‌ای را برای حل مشکلات ایران می‌گذارد و با بسیاری از متخصصان دیدار می‌کنند، بسیاری از حرف‌ها را می‌شنوند و باید بگویم کمتر رئیس‌جمهوری تاکنون دیده‌ام تا این حد درگیر جلسات تخصصی باشد.

‌جناب دکتر ما سال عجیب و سختی را از سر گذراندیم و دولت هم در یک فضای جنگی کار خود را شروع کرد. فکر می‌کنید 1403 برای سال آینده چه میراثی خواهد گذاشت‌ و چه پیش‌بینی برای سال پیش‌رو دارید؟

پیش‌بینی خیلی سخت است، به‌خصوص که بخش مهمی از شرایط تحمیلی فعلی خارج از مرزها رخ داده و درگیر فشار حداکثری هستیم. اما معتقدم اگر همه مردم با دولت به وفاق با هم برسند و فاصله دولت و مردم کم شود، می‌توانیم بر مشکلات چیره شویم. ما در سال آینده روزهای بهتری خواهیم داشت و اگر انسجام ملی، وحدت ملی و منافع ملی بر منافع شخصی ارجح داده شود و همه به فکر ایران باشند، سال آینده سال خوبی خواهد بود.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.