رشد 36.8درصدی بهای کرایه تاکسی در پایتخت

دنیای اقتصاد چهارشنبه 22 اسفند 1403 - 00:05
اعضای شورای شهر تهران با افزایش 36.8 درصدی نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده موافقت کردند. درحالی که شهرداری پیشنهاد افزایش 37درصدی بهای کرایه‌‌‌های تاکسی برای سال آینده را داده بود؛ اعضای شورای شهر با افزایش 36.8درصدی که مطابق رشد نرخ تورم اعلامی کشور است موافقت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، این افزایش کرایه شامل افزایش 36.8درصدی مبلغ ورودی و همچنین رشد 36.8درصدی در میزان متغیر کرایه می‌‌‌شود. میزان متغیر کرایه تاکسی براساس میزان پیمایش براساس کیلومتر محاسبه می‌‌‌شود. همچنین اعضای شورای شهر موافقت کردند که کرایه تاکسی در هر مسیری از ساعت 22 تا 6 صبح، 50درصد بالاتر از نرخ مصوب باشد.

عوامل محیطی نظیر ترافیک، بارندگی و... نیز امسال در تعیین قیمت کرایه‌‌‌های تاکسی اثرگذار می‌‌‌شود. تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌‌ونقل شورای شهر تهران در نشست روز گذشته شورای شهر گفت: کرایه تاکسی براساس شرایط محیطی در بازه منفی ۵۰ تا مثبت ۵۰ درصد تغییر می‌‌‌کند.  وی ادامه داد:  افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران از ابتدای اردیبهشت سال ۱۴۰۴ اعمال می‌‌‌شود.

ضرورت تسریع در عملیاتی‌‌‌سازی سیستم‌‌‌های برخط تاکسیرانی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه بررسی لایحه نرخ کرایه تاکسی‌‌‌های سال ۱۴۰۴، به عملکرد ضعیف سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) در سال‌‌‌های گذشته انتقاد کرد و بر ضرورت تسریع در عملیاتی‌‌‌سازی سیستم‌‌‌های برخط برای جلوگیری از اختلافات بین تاکسی‌‌‌داران و مسافران تاکید کرد و خواستار شفافیت بیشتر در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌‌‌ها شد. چمران گفت: تا زمانی که فاوا نتواند سیستم‌‌‌های برخط را به‌‌‌درستی راه‌‌‌اندازی کند؛ اختلافات بین تاکسی‌‌‌داران و مسافران ادامه خواهد داشت. مشکلاتی مانند تعیین نرخ کرایه در شرایط خاص مانند بارندگی یا شیب‌‌‌های خیابانی، نیازمند شفافیت و دقت بیشتری است که تنها با بهبود سیستم‌‌‌های فاوا امکان‌‌‌پذیر است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تبصره ۳ مربوط به افزایش ۱۵درصدی نرخ کرایه در شیب‌‌‌های خیابانی، پیشنهاد کرد که این تبصره حذف شود تا اختلافات بین تاکسی‌‌‌داران و مسافران کاهش یابد. چمران تاکید کرد: شهرداری باید با استفاده از قدرت خود، فاوا را وادار به تسریع در عملیاتی‌‌‌سازی سیستم‌‌‌های برخط کند. اگر فاوا نتواند این کار را انجام دهد؛ باید به فکر استفاده از شرکت‌‌‌های خصوصی برای این منظور باشیم. چمران با انتقاد از عملکرد ضعیف فاوا در سال‌‌‌های گذشته، گفت: قبل از دوره پنجم شورای شهر، سیستم‌‌‌های ما کاملا جداگانه و مستقل بودند؛ اما اکنون با مشکلات فنی مواجه هستیم که باعث ایجاد دردسر برای تاکسی‌‌‌داران و مسافران شده است.

وی افزود: اگر سیستم‌‌‌های فاوا به‌‌‌درستی کار نکنند، اولین کسانی که آسیب می‌‌‌بینند؛ مسافران هستند و این موضوع می‌‌‌تواند به اعتراضات و نارضایتی‌‌‌های عمومی منجر شود. رئیس شورای شهر تهران بر لزوم شفافیت در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌‌‌ها تاکید کرد و گفت: باید کاری کنیم که اختلافات بین تاکسی‌‌‌داران و مسافران به حداقل برسد. سیستم‌‌‌های برخط باید بتوانند ساعات بارانی، پیک ترافیک و سایر شرایط خاص را به‌‌‌درستی اعلام کنند تا هیچ‌‌‌گونه ابهامی در تعیین نرخ کرایه وجود نداشته باشد. چمران خواستار تسریع در عملیاتی‌‌‌سازی سیستم‌‌‌های فاوا شد و گفت: اگر فاوا نتواند این کار را انجام دهد؛ باید به فکر استفاده از شرکت‌‌‌های خصوصی باشیم.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.