هر تکنسین اورژانس در طول خدمت حداقل یکبار مورد ضرب و شتم قرار می گیرد!/تاخیر اورژانس یا جوسازی‌های بی‌مورد؟

رکنا چهارشنبه 22 اسفند 1403 - 08:02
امیر رهبر، فعال اجتماعی، در گفت‌وگو با رکنا در خصوص تأخیرهای اورژانس و تأثیرات منفی آن بر افکار عمومی اظهار داشت: "کادر اورژانس با جانفشانی و بدون چشم‌داشت در تلاش برای نجات جان بیماران هستند، اما جوسازی‌های نادرست درباره تأخیر در رسیدن به محل حادثه، موجب کاهش اعتماد مردم شده است. برخوردهای نامناسب با کارشناسان اورژانس، علاوه بر آسیب روحی، بر سختی کار آن‌ها می‌افزاید.
هر تکنسین اورژانس در طول خدمت حداقل یکبار مورد ضرب و شتم قرار می گیرد!/تاخیر اورژانس یا جوسازی‌های بی‌مورد؟

امیر رهبر ، فعال اجتماعی در خصوص  مباحثی که بابت تاخیر اورژانس و تاثیر آن در جامعه ایجاد شده است اینگونه به خبرنگار رکنا گفت: کارشناسان اورژانس به شکل شبانه روزی، بدون هیچ چشمداشتی و با جان و دل برای نجات بیماران و مصدومان سوانح رانندگی تلاش می کنند و همیشه در آماده باش کامل هستند تا اگر در نقطه ای از شهر و محل برای شهروندان اتفاق ناخوشایندی رخ داد، در سریعترین زمان ممکن وارد عمل شوند.جوسازی ها در خصوص اینکه اورژانس همیشه دیر می رسد، موجب شده مردم دیدگاه خوبی نسبت به حضور اورژانس در صحنه نداشته باشند.

رهبر گفت : میانگین رسیدن اورژانس بر اساس استاندارد در داخل شهر 10 دقیقه و در جاده 14 دقیقه است؛ فقط در مواقع ترافیک میزان رسیدن به بالین بیمار ممکن است با پنج دقیقه تاخیر همراه باشدکه نیاز به فرهنگ سازی در خصوص وظایف و عملکرد اورژانس در جامعه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه هر 2 فردی که در آمبولانس اورژانس حضور دارند، کاردان و کارشناس فوریت های پزشکی هستند، می گوید: در سیستم اورژانس فردی با عنوان راننده وجود ندارد، ولی شهروندان تصور غلطی از این موضوع دارند. برخوردهای ناشایست با کارشناسان اورژانس بر روح و روان این افراد تاثیر می گذارد و سختی کار آنها را چند برابر می کند.

برخوردهای ناشایست اطرافیان بیمار , کارکنان اورژانس را اذیت می کند

وی تاکید داشت : متاسفانه در برخی موارد شاهد برخوردهای نامناسب از سوی اطرافیان بیمار هستیم و می توان گفت هر تکنسین اورژانس در طول سابقه خدمت خود حداقل یکبار مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.

وی ادامه می دهد: ضرب و شتم فقط به جسم و جان انسان آسیب می رساند و بعد از مدتی آثار آن برطرف می شود، ولی کارشناسان اورژانس که در طول شبانه روز که با جان و دل برای خدمت به مردم و بدون منت تلاش می کنند با الفاظ ناشایستی روبرو می شوند که روح و روان آنها را اذیت می کند.با این وجود، برخوردها و سخنان ناشایست اطرافیان بیمار باعث نمی شود تا بیمار  رها شود، بلکه بدون توجه به آنها به وضعیت بیمار رسیدگی می کنند و اقدامات لازم را انجام می دهند.

رهبر اضافه می کند: باید به دانشجویان این رشته توصیه شود ؛ اگر این رشته را انتخاب کرده اید و می خواهید به مردم خدمت کنید، بایستی بسیار صبور باشید و در مقابل برخوردهای بعضا تند همراهان بیمار یا خود بیمار ،وظیفه شما درمان و رسیدگی به وضع بیمار است.

رهبر در بخش دیگر یادداشت خود افزود:متاسفانه فرهنگ راه دادن به آمبولانس هنوز در جامعه ما نهادینه نشده و حتی در مواردی شاهد بدرفتاری رانندگان و توهین و تهدید آنها علیه نیروهای اورژانس نیز بوده ایم.

وی می گوید: وقتی بیمار بدحال ولی هوشیار در آمبولانس وجود دارد، تکنسین همراه در آمبولانس؛ آژیر را روشن نمی کند تا بیمار دچار اضطراب و استرس نشود، اما وقتی بیمار هوشیار نیست آژیر را روشن می کنند تا خودروها راه را برای ما باز کنند.

وی می گوید: مردم همیشه این تصور را از کارشناسان اورژانس دارند که باید خیلی سریع به بالین بیمار برسند ولی اینکه آیا به موقع با اورژانس تماس گرفته اند، توجه نمی کنند.

امیر رهبر با توجه به بحس فرهنگ سازی در این زمینه گفت : معمولا در حوادث رانندگی مردم قبل از اینکه با اورژانس تماس بگیرند، با پلیس 110 تماس می گیرند و این یکی از دلایل دیر رسیدن اورژانس است.

وی اضافه می کند: همه شهروندان به این موضوع که زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار بسیار مهم و حیاتی است، واقف هستند، اما در عمل کمتر راننده ای وجود دارد که با دیدن آمبولانس راه را برای خودرو اورژانس باز کند وآمبولانس  اکثرا در ترافیک های خیابانی گرفتار می شود.

رهبر با اشاره به شرح وظایف تعریف شده گفت : براساس سلسله وظایفی که تعریف شده، در ماموریت های تصادفی تا زمانی که امنیت صحنه برقرار نشده، نباید وارد عمل شد، اما کارشناسان اورژانس منتظر این موضوع نمی شوند و نجات جان بیمار را بر خود مقدم می دانند.

امیر رهبر در بخش دیگر به وجود قانون مرسوم اشاره کرد و گفت :گاه اتفاق می‌افتد افرادی از جامعه پزشکی که خدمات درمانی را به بیماران ارائه می دهند با برخوردهای ناخوشایند همراهان بیماران مواجه می‌شوند.در مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی به صراحت عنوان شده چنان که هر کسی اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی توهین کنند، مشمول 3 تا 6 ماه حبس، شلاق تا 74 ضربه و جزای نقدی می شوند. و اما سامانه ۱۹۰ در وزارت بهداشت آماده پذیرش شکایات مردمی در خصوص هرگونه نارضایتی از خدمات بهداشتی، درمانی و اورژانس است که تمام موارد با دقت در وزارت بهداشت پیگیری و رصد می‌شود.تمام تماس‌های اورژانس با خط ۱۱۵ ضبط و ثبت می‌شود و زمان رسیدن ماموران اورژانس در محل حادثه هم قابل رهگیری است.

وی با اشاره به لزوم انعکاس شکایات مردم افزود: باید تمام موارد اعم از دلایل نبود همکاری ماموران یا بدرفتاری نیروهای اورژانس به صورت مکتوب به دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی هر شهر ارائه شود.باید شکایت را به دانشگاه اعلام کنند تا طرفین موضوع حاضر شوند و بررسی‌های لازم از روند حادثه به دست آید و در صورت تخلف اورژانس با هر نوع تخلفی برخورد خواهد شد.

 

  • فیلم رقصیدن بازیگر نقش مالک اشتر در عروسی دخترش با آواز شاد ! / قر دادن های داریوش ارجمند را باور می کنید !

اخبار تاپ حوادث

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.