به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرشاد ارغوانی در این باره اظهار کرد: فناوری های نوین، فواید بسیاری برای آموزش عالی به ارمغان آورده اند، اما مشکلاتی مانند ساعات طولانی کار، کاهش فعالیت های فیزیکی و بیماری های اسکلتی عضلانی را نیز به همراه داشته اند. یکی از نشانه های مدرن بودن یک موسسه آموزش عالی، توجه به اصول ارگونومی است. کشورهای پیشرفته استانداردهای ارگونومیکی ویژه ای طراحی و اجرا کرده اند.
ارغوانی با بیان اینکه ارگونومی دارای دو سطح میکرو و ماکرو است، اظهار کرد: در سطح میکرو، تعامل بین استفاده کننده و ابزارها و محیط فیزیکی بررسی می شود، در حالی که در سطح ماکرو، طراحی ساختار سازمانی در سطح گسترده تر مورد توجه قرار می گیرد. اجرای میکرو ارگونومی در دانشگاه ها می تواند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری، جذب دانشجویان خارجی و حفظ سلامت دانشگاهیان کمک کند.
وی ادامه داد: میکرو ارگونومی در دانشگاه ها فراتر از ارگونومیک کردن کلاس ها و فضاهای آموزشی است و شامل عواملی مانند مبلمان، کتابخانه ها، سالن های جلسات، خوابگاه ها، تجهیزات ورزشی، برنامه غذایی، نگهداری وسایل و تجهیزات، تناسب فضاها با ابعاد کاربران، کنترل صدا، روشنایی، تهویه و دما می شود. با توجه به این عوامل، می توان محیطی مناسب برای دانشجویان با نیازهای ویژه فراهم کرد.
ارغوانی در پایان گفت: میکرو ارگونومی از طریق تأمین سلامت، فراهم نمودن محیط کاری راحت و انطباق دانشگاه با فرایندهای آموزشی، کیفیت آموزش و یادگیری را ارتقا می دهد. بنابراین، توجه به میکرو ارگونومی در مؤسسات آموزش عالی ضروری است. عدم توجه به این موضوع، مشکلاتی مانند نشستن و ایستادن های طولانی مدت، پوسچر نامطلوب، کار تکراری، حمل بار سنگین، استراحت ناکافی، خستگی، عدم تمرکز، خطاها و اشتباهات انسانی و بی انگیزگی را به همراه دارد که به سلامت و ایمنی دانشگاهیان آسیب می زند.