حشمت الله فلاحت پیشه، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در طول یک سال، ۲۸ سفر به ویژه به مرزهای کشور داشتم، در یکی از استانهای مرزی با شرایطی مواجه شدم که نشان دهنده وهن حاکمیت کشور بود.
به گزارش جماران، حشمت الله فلاحت پیشه، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگویی، ضمن اشاره به اظهارات روسای قوای قضائیه و مجریه درخصوص ابعاد وسیع قاچاق سوخت، خاطرنشان کرد: مافیا عبارت است از جریان یا گروهی که به راحتی قانون را دور میزنند و برنامههای خود را که عمدتا همراه با فساد اقتصادی است، پیش میبرند. متأسفانه موضوع قاچاق سوخت در ایران تبدیل به یک عمل مافیایی شده و به همین دلیل است که سران قوا در ایران به کرات از قاچاق بیش از ۲۰ میلیون لیتر سوخت صحبت میکنند، اما گویا هیچ ارادهای برای مقابله وجود ندارد؛ به این دلیل که مافیا گروهی است که در نتیجه اقدامات آنها، اراده قانونی یک کشور تحت تاثیر قرار گرفته و از بین میرود. تا زمانی که به صراحت از مافیای سوخت در ایران صحبت نکنیم، نمیتوانیم با آن مقابله داشته باشیم.
او افزود: به رغم اینکه مسئولان و مجریان کشور نسبت به فاجعههایی که پیرامون قاچاق سوخت میگذرد اطلاع دارند، اما باز همچنان برخوردی صورت نمیگیرد؛ اخباری که درباره ابعاد قاچاق سوخت منتشر میشود، مایه شرمساری است. اما باز هم برخوردی را شاهد نیستیم. برای نمونه؛ در کمتر جایی در دنیا با لوله سوخت قاچاق میشود و یا از معابر رسمی و اخیرا از فرودگاه این قاچاق انجام میشود. اینها مایه شرمساری است. نظامات قانونی ایران عملا در مقابل مافیای سوخت تسلیم شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه لازمه برخورد با قاچاقچیان سوخت، قانون ضدمافیایی است، توضیح داد: در زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در طول یک سال، ۲۸ سفر به ویژه به مرزهای کشور داشتم. دو بار در طول یک سال به سیستان و بلوچستان سفر کردم، در یکی از استانهای مرزی با شرایطی مواجه شدم که نشان دهنده وهن حاکمیت کشور بود. استاندار یکی از استانهای مرزی، به من گفت تو من را مدیون خودت کردی! وقتی از ایشان درباره علت آن پرسیدم، گفت به رغم اینکه چند سال استاندار این استان هستم، اما اجازه نداشتم که مرز را ببینم! اما اکنون تحت فشار شما برای اولین بار این بخش از مرز را دیدم!
یعنی مسئول سیاسی یک منطقه از کشور، زورش به مافیا نرسیده بود و او به صراحت گفت علت این مشکلات، قاچاق سوخت از مرز است!
فلاحت پیشه تاکید کرد: وضعیت بحرانی قاچاق سوخت در ایران، در همین حد جدی و هشدارآمیز است. این بعد وسیع قاچاق سوخت، توسط زنان سرپرست خانواری صورت نمیگیرد که جلیقههای چند لیتری بنزین بر تن میکنند و جان خود را به خطر میاندازند، ۲۰ میلیون لیتر سوخت در روز اینگونه قاچاق نمیشود و مافیایی پشت این قاچاق است و این مافیا زمانی خطرناکتر میشود که مانع هر گونه اصلاحات اقتصادی در کشور میشود. برای این مافیا خوشایند است که به اسم یارانه ملت سوخت ارزان را به دست میآورد و آن را قاچاق میکند.
به گفته رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛ دو کار «کوله بری» و «ته لنجی» و یکسری مجوزهای مرزی در کشور ما به نام ملت، اما به کام قاچاقچیان انجام شده است، به اسم ملت این مجوزها گرفته میشود، اما زمانی که در مجلس تحقیق و تفحصی انجام دادم، یکی از نتایج آن این بود که ۹۰ درصد قاچاق مرزی توسط کسانی انجام میشود که ادعای خدمت به کوله بران را عنوان میکنند و تنها ۱۰ درصد قاچاق از طریق مرزنشینان انجام میشود؛ در واقع ۹۰ درصد قاچاق توسط افرادی انجام میشود که در مراکز اقتصادی کشور «شاه نشین» شدهاند و از این امتیازات در راستای منافع خود استفاده میکنند و سوخت در راس این قاچاق است.
فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه تنها راهکار مقابله با قاچاق سوخت، مقابله با مافیا است و این مافیا گاه از تصمیم گیری تا اجرا و از تهران تا مرزها صاحب نقش است، گفت: نوع بیان قاچاق توسط مسئولین قوا، نشان دهنده انفعال آنها است. حدود ۹ ماه از زمانی میگذرد که رئیس قوه مقننه از قاچاق ۲۰ میلیون لیتری سوخت صحبت میکند، بعد از آن هم روسای دیگر قوا همین عدد را به کار بردند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است! این در حالی است که ما در ایران بدعتی به نام نشست سران سه قوه داریم که در این بدعت تصمیم گیریهای فراقانونی صورت میگیرد. سوال اینجاست که چرا سران قوا که با اعلام ۲۰ میلیون لیتر قاچاق، عملا ضعف جدی از حاکمیت را در دنیا اعلام کردهاند، متاسفانه هیچ یک از جلسات آنها منجر به ایجاد یک سازوکار نشده است؟!
او با بیان اینکه سران قوا در ایران نباید تصور کنند صرفا بخشی از اپوزسیون هستند و یا در ایام انتخابات به سر میبرند، تصریح کرد: آنها باید همه مسئولیت خود را بپذیرند؛ آنچه اکنون میگذرد، بر عهده سران قوا است. آنها با همین شرایط کشور، پذیرفتهاند که مسئولیت داشته باشند، اما وقتی پای اقدام میرسد نباید شبیه اپوزسیون حرف بزنند.
تا زمانی که سران قوا به جای تصمیم گیرهای اجرایی و اثباتی، مانند دیگران تنها به بیان انتقاد میپردازند، مشکلات کشور ادامه دارد. به ویژه اینکه ابتکاری تحت عنوان ابتکار سران قوا، هر گونه بهانه انفعال را از بین میبرد.
وقتی آنها با هم میتوانند تصمیمات فراقانونی بگیرند، به این معنا است که هیچ بهانهای از سران قوا پذیرفته شده نیست. نباید دیگر بلافاصله بعد از جلسات، همان انتقادات پیشین را مطرح کنند؛ چرا که آنها هستند که باید سازوکار مقابله با مافیاهایی مانند مافیای سوخت را در دستور کار داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ابزار تاسف شدید نسبت به اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر اینکه در دو ماه گذشته ۸۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شده، گفت: وقتی این ارقام گفته میشود بر اساس میانگین کشفیات، معمولا حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد قاچاقها کشف میشوند، و اکنون حجم بالای کشفیات نشان دهنده فاجعه است. یعنی ابعاد قاچاق بسیار وسیعتر است که همین نشان دهنده وجود افراد دانه درشت است. ما با پدیدهای به نام قاچاقچیان یقه سفید مواجه هستیم. آنها کسانی هستند که با چهره سفید در جامعه حضور دارند و شان اجتماعی و اقتصادی و بعضا سیاسی دارند و به ویژه به آن حد از قدرت رسیدهاند که سران سه قوه هم نتوانستهاند کاسبی قاچاق آنها را تعطیل کنند!
فلاحت پیشه افزود: تا زمانی که مسئولان به جای اعلام آمار قاچاقچیان بزرگ دستگیر شده، به بیان ارقام بزرگ قاچاق میپردازند تنها زمینهای برای تداوم قاچاق سوخت فراهم میکنند. باید به امید روزی بود که مسئولان به جای افتخار کردن به آمار قاچاقهای کشف شده، به آمار دانه درشتهایی که به دام قانون افتادهاند افتخار کنند. به ویژه اینکه باید اموال آنها به خزانه مملکت بازگردد؛ اگر این کار صورت نگیرد، قاچاقچیان سوخت وقتی تمرکز زیاد روی قاچاق سوخت را میبینند، به سرعت به قاچاق دیگر اقلام و یا کار کثیف اقتصادی دیگر روی میآورند. چنین قاچاقی، نشان دهنده طیفی از تخلفات، شامل دورزدن قانون، پولشویی و فساد است. همه این مسائل باعث بی اعتمادی جامعه است و اگر نظام سیاسی میخواهد اعتماد مردم را برگرداند، باید با دانه درشتها برخورد کند و نه با کسانی که خود قربانی مافیای قاچاق هستند.