به گزارس مشرق، وزارت امور خارجه روسیه جمعه ۱۴ مارس ۲۰۲۵ برابر با ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ در پایگاه اینترنتی خود گزارش داد: در این روز و به میزبانی پکن، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در مشورت هایی در سطح معاونان وزارت خارجه روسیه، چین و ایران در مورد برجام و مسائل در دستور کار همکاری سه جانبه شرکت کرد.
در این گزارش آمده است: این نشست با توافق متقابل و با کمک فعال و سهم قابل توجهی از طرف چینی برگزار شد که نقش کلیدی در برگزاری موفق و نتایج موثر آن ایفا کرد.
وزارت امور خارجه روسیه افزود: در نشست سهجانبه پکن، جایگاه ویژه ای به گفتوگوی مفصل بین مقامهای شرکتکننده و وانگ یی وزیر امور خارجه و عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین داده شد.
مسکو اعلام کرد: در نشست سهجانبه پکن، یک گفتوگوی اساسی، مبتنی بر علاقه و مشارکت فعالانه طرفین در تمام موضوعات اولویتدار انجام شد.
دستور کار مشترک سه کشور در موضوع هستهای ایران در مجامع بینالمللی
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: در نشست پکن، طرفین اقداماتی را که باید نمایندگان سه کشور در مجامع بینالمللی در ماههای آینده و نیز در بلندمدت دنبال کنند، مشخص کردند.
هماهنگی اقدامات برای کاهش تنشهای ساختگی
مسکو همچنین اعلام کرد که در نشست سهجانبه پکن، سه کشور اقدامات خود را برای کاهش تنشهای ساختگی در پیوند با موضوع هسته ای ایران هماهنگ کردهاند.
اشاره به اقدامات غیرقانونی آمریکا و اروپا
وزارت امور خارجه روسیه همچنین یادآور شد که در نشست سهجانبه پکن، اقدامات غیرقانونی و نقضهای متعدد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مورد بررسی قرار گرفت.
عدم پذیرش تهدید و ارعاب علیه تأسیسات هستهای ایران
مسکو همچنین اعلام کرد که روسیه، چین و ایران در این نشست ضمن تأکید بر عدم پذیرش مطلق تهدید و ارعاب در این موضوع، هر گونه اقدام نظامی علیه تاسیسات زیربنایی انرژی هسته ای ایران را غیرقابل پذیرش خواندند.
در این گزارش آمده است که سه کشور در پایان این مشورتها، بیانیه مشترکی صادر کردند.
بنا بر این گزارش، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدارهای جداگانهای با همتایان ایرانی و چینی خود داشت.
روز جمعه ۱۴ مارس ۲۰۲۵ برابر با ۲۴ اسفند ۱۴۰۳، نشستی با حضور معاونان وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه درباره موضوع هسته ای در پکن برگزار شد.
سه کشور در پایان این نشست با تمرکز بر وضعیت جاری مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریمهای ایران، بیانیه مشترک صادر کردند. این نشست به ریاست «ماجائوشو» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و با مشارکت «کاظم غریب آبادی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگی الکسویچ ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، برگزار شد.
در این پیوند، سخنگوی کرملین که پیشتر بارها آمادگی مسکو برای کمک به حل مسأله هستهای ایران را اعلام کرده بود، ظهر جمعه به وقت مسکو با اشاره به برگزاری نشست سهجانبه نمایندگان تهران، مسکو و پکن درباره برنامه هستهای ایران در چین گفت: همه گزارشهای لازم مربوط به این نشست به موقع به رئیسجمهور روسیه ارائه خواهد شد. دیمیتری پسکوف با بیان اینکه روسیه همه تحریمها و محدودیتها علیه ایران به بهانه موضوع هستهای را غیرقانونی میداند، تأکید کرد: تلاشهای دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمتآمیز این مسأله باید ادامه یابد.
ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ باخروج از برجام و در پیش گرفتن سیاست شکست خورده فشار حداکثری، نخستین عضو توافق بود که از ریل دیپلماسی خارج شد. تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) هم پس از یک دوره بیعملی در اجرای تعهدات برجامی، به تهدید برای فعالسازی سازوکار تعبیه شده در این قطعنامه برای بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل (اسنپبک) روی آوردهاند.
این در حالی است که بنا بر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، با توجه به اجرا نشدن الزامات شورای امنیت از طرف کشورهای اروپایی در قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا، آنها مانند طرف آمریکایی حق ندارند در مسیر بازگرداندن تحریمهای لغو شده ایران حرکت کنند.
ماریا زاخارووا گ یادآور شد: سازوکار بازگرداندن قطعنامههای لغو شده تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران که در غرب به آن «بازگشت سریع» (اسنپبک/ مکانیسم ماشه) میگویند، برای شرایطی ایجاد شد که ایران، نخستین کشوری باشد که برجام را نقض کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: سازوکار بازگشت تحریمهای علیه ایران برای شرایطی طراحی نشده بود که ایالات متحده نخستین کشوری باشد که مفاد توافق هستهای و مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کند و باعث ایجاد بحران درازمدت در اجرای آن شود.
وی گفت: تخلفات واشنگتن به یک تغییر اساسی منجر شد که بر شیوه استفاده از سازوکار «اسنپبک» تأثیر گذاشته است و استفاده از این سازوکار بدون حل و فصل وضعیت مربوط به اقدامات غیرقانونی آمریکا پذیرفته نیست.
زاخارووا یادآور شد: الگوی رفتار بد آمریکا به کشورهای اروپایی شرکتکننده در مذاکرات برجام و همچنین دیگر کشورهای اتحادیه اروپا سرایت کرد. آنها آشکارا در مسیر تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد گام برداشتند و با طرح ادعای عدم اطمینان از اجرای صحیح برجام، از اجرای تعهدات خود در زمینه رفع تحریمهای یکجانبه غیرقانونی علیه ایران خودداری کردند.
در این پیوند، وزیر امور خارجه روسیه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۳ اعلام کرد: ما از احیای برجام که آمریکاییها در دوره نخست ریاستجمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شدند، حمایت میکنیم؛ در این زمینه تماسهایی با کشورهای اروپایی وجود دارد.
سرگئی لاوروف در گفت وگو با بلاگرهای آمریکایی افزود: موضع ما بر ازسرگیری قالب پیش بینی شده در توافق اولیه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد که شامل فرانسه، آلمان، انگلیس، ایالات متحده، روسیه، چین و ایران ( ۱ + ۵ ) بود، استوار است.