پاورقی؛ تجربه کاربران، ابزاری برای شفافیت آگهی‌های دیوار

فرارو شنبه 25 اسفند 1403 - 13:21

دیوار با معرفی قابلیت جدید «پاورقی»، امکان اظهار نظر کاربران درباره آگهی‌های مختلف را فراهم کرد. این ابزار مشابه Community Notes در شبکه‌های اجتماعی است و به کاربران اجازه می‌دهد بازخوردهای خود در خصوص تجربه‌های معامله، قیمت، هشدار موارد مشکوک و سایر اطلاعات مرتبط با آگهی‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند تا امکان تعاملات مطمئن‌تر و آگاهانه‌تر برای همه فراهم شود.

نحوه عملکرد سیستم پاورقی

به گزارش اتاق خبر دیوار، قابلیت «پاورقی» به کاربران امکان می‌دهد نظر شخصی خود را در مورد آگهی دیگران بیان کنند. در صورت مفید بودن این نظر برای سایر افراد که با رای خود آن‌ها مشخص می‌شود، در ذیل آگهی‌ها نمایش داده شود. برای مثال، اگر قیمت یک کالا بالاتر از حد معمول باشد یا احتمال کلاهبرداری در یک آگهی وجود داشته باشد، کاربران می‌توانند با نوشتن توضیحات در پاورقی دیگران را از این موضوع آگاه کنند و مفیدترین اطلاعات در دسترس همگان قرار دهند.

صدرا علی‌آبادی، مدیر محصول پاورقی در دیوار می‌گوید:

«آینده پلتفرم‌های آنلاین در دست جوامع کاربری است. قدرت جمعی کاربران، قدرتمندترین ابزار برای داشتن یک اکوسیستم سالم است.»

به گفته علی‌آبادی:

«پاورقی به عنوان یک سیستم ایمنی جمعی عمل می‌کند. این ابزار نشان می‌دهد کاربران ما همیشه جلوتر از ما عمل کرده و الگوهای فریب را ساعت‌ها زودتر از سیستم‌های ما تشخیص می‌دهند.»

او تأکید می‌کند که این ویژگی صرفاً برای مقابله با تخلف نیست، بلکه به دیوار فرصت می‌دهد ضمن حفظ سلامت پلتفرم، از حذفِ بی‌مورد آگهی‌ها جلوگیری کند و از راه شفاف‌سازی، محیطی قابل‌اعتمادتر برای کاربران پدید آورد.

آمار و ارقام پاورقی در دیوار؛ از سرعت ثبت تا تاثیر بر معاملات

نتایج اولیه پاورقی در مشهد نشان می‌دهد استقبال از «پاورقی» قابل توجه بوده است. 

روزانه به طور میانگین ۲۴۰۰ پاورقی نوشته شده که حدود نیمی از آنها شرایط لازم برای انتشار را دارا بودند. پاورقی‌ها در مجموع روی حدود ۸۵۰ آگهی قرار گرفته (کمتر از ۳ درصد آگهی‌های منتشر شده در روز) و پس از رأی‌گیری، نزدیک به ۳۵ درصدشان (حدود ۴۵۰ پاورقی) با عبور از شرط «مفید بودن با رای مثبت ۷۵ درصد کاربران»، در صفحهٔ جزئیات آگهی به نمایش درآمدند.

در مدت کوتاه آزمایش این ویژگی، حدود ۳۰ هزار پاورقی به آگهی‌های شهر مشهد اضافه شده که ۷۰ درصد آنها در سه ساعت اول انتشار آگهی ثبت شده‌اند. این سرعت بالای واکنش جامعه کاربری نشان‌دهنده اهمیت دسترسی به اطلاعات تکمیلی در زمان تصمیم‌گیری برای معامله است.

نتایج نشان می‌دهد که نظرات منفی در مورد اتفاقاتی همچون کلاهبرداری تا ۱۳٪ باعث کاهش تعامل سایر کاربران با آگهی‌ها می‌شوند. همچنین افراد با دیدن هشدارهایی که در «پاورقی» نمایش داده می‌شود، احتیاط بیشتری در تعامل با آگهی‌گذار خواهند داشت. 

صدرا علی آبادی در مورد تاثیر پاورقی می‌گوید:

«در بسیاری از موارد کلاهبرداران به محض دریافت پاورقی هشدار دهنده، سریعاً آگهی خود را حذف کردند. این نشان دهنده قدرت جمعی کاربران است و شفافیت و اعتماد را به شکلی که برای ما قابل پیش‌بینی نبود، افزایش داد.»

مزایای استفاده از پاورقی برای کاربران

  • شفاف‌سازی آگهی‌هایی که لزوماً خلاف قوانین نیستند اما احتمال ریسک یا ابهام در آن‌ها وجود دارد.
  • شناسایی سریع الگوهای جدید کلاهبرداری توسط جامعه کاربری و امکان واکنش زودهنگام نسبت به این موارد.
  • آشکار کردن اقدامات کلاهبردارانی که در دسته‌های پربازدید، آگهی درج می‌کنند و ظرف دو ساعت آن را حذف می‌کنند تا قابلیت رهگیری کاهش یابد.
  • تشخیص فوری آزار و اذیت احتمالی در بخش عرضه (Supply) 
  • ارائه ابزاری کارآمد به کاربران متقاضی برای جلوگیری از ایجاد قیمت‌های ساختگی
  • آشکار کردن تخلفاتی که ممکن است از چشم هوش مصنوعی یا ربات‌های بررسی آگهی‌ها پنهان بماند.
  • روشن کردن تناقض‌های موجود در آگهی‌ها که منجر می‌شود آگهی‌گذار آن را ویرایش کند و موجب بهبود کیفیت نهایی فهرست‌ها می‌شود.

پاورقی هم‌اکنون به صورت آزمایشی در مشهد برای تمام دسته‌بندی‌ها راه‌اندازی شده است. پس از بررسی نتایج دوره آزمایشی و دریافت بازخوردها، در سایر شهرها نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

بسیاری از پلتفرم‌های کاربر محور دنیا با سپردن نقش فعال‌تری به کاربران در پالایش محتوا، گامی مهم در  دموکراتیزه کردن اطلاعات برداشته‌اند. این رویکرد، با اتکا به تجربهٔ مستقیم و مؤثر کاربران، نه‌تنها شفافیت را افزایش می‌دهد بلکه اعتماد جامعه کاربری را نیز تقویت کرده و نشان می‌دهد چگونه تکنولوژی می‌تواند پشتیبان شفافیت و اعتماد در گفتمان عمومی باشد. وقتی جامعه کاربری بتوانند اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، به مرور زمان یک شبکه قوی از اطلاعات مفید شکل می‌گیرد که به همه کمک می‌کند مراودات و معاملات بهتر و امن‌تری داشته باشند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.