واگن های ملی در پایتخت؛ متروی تهران روی ریل های توسعه

تابناک یکشنبه 26 اسفند 1403 - 11:21
در قلب پایتخت، جایی که ریل‌های فولادی همچون رگ‌های تپنده، زندگی را به شاهراه‌های شهری می‌رسانند، واگن‌های جدیدی به جولان در آمده و  همچنان از راه می رسند.

حرکت واگن ها روی ریل ها مسیری تازه را برای تهران می گشاید؛ واگن ها آمده اند،  این بار، نه از آن سوی مرزها، بلکه از دل کارگاه‌های داخلی، از تلاش دست‌هایی که با عرق و ایمان، فولاد را به هنر تبدیل کردند. واگن‌های ملی مترو آغاز یک راه تازه است.
 
به گزارش  تابناک، سال‌ها بود که متروی تهران، با واگن‌های وارداتی نفس می‌کشید. هنوز هم رگه هایی از مباحث مربوط به واردات و ... باقی مانده و مباحث متعددی درباره آن شکل می گیرد.  قطعاتی از این سو و آن سوی جهان، مانند پازلی ناهمگون، کنار هم چیده می‌شوند تا شاید قطاری بسازند که نیازهای پایتخت را پاسخ دهد. اما این بار، داستان متفاوت است. داستانی که با همت پنج شرکت داخلی و ۲۵ شرکت دانش‌بنیان نوشته شد. داستانی که از طراحی تا تست، از فولاد تا فناوری، همه و همه، رنگ و بوی ایرانی دارد.
 
چندی پیش محسن هرمزی، معاون شهردار تهران، از تشکیل کارگروهی خبر داد که مانند ارکستری هماهنگ، هر یک از اعضای آن، نوایی از پیشرفت و خودکفایی را نواختند. گروه مپنا، جهاد دانشگاهی، شرکت صدرا فن، تیوان ترمز و واگن‌سازی تهران، هر یک، بخشی از این سمفونی بزرگ را به دوش کشیدند.
 
 
رقص فولاد بر ریل‌های پایتخت
واگن‌های ملی مترو، تنها قطعات فولادی نیستند که بر ریل‌ها می‌لغزند. آنها حاصل هزاران ساعت تلاش، تست و طراحی‌اند. هر پیچ و مهره‌ای که در این واگن‌ها به کار رفته، حکایتی از خودباوری دارد. از سیستم بوژی که توسط مپنا ساخته شد تا سیستم رانشی که جهاد دانشگاهی به آن جان بخشید، هر بخش، گامی به سوی خودکفایی بود.
 
این واگن‌ها، نه تنها حمل و نقل را آسان‌تر می‌کنند، بلکه پیام‌آوران پیشرفت‌اند. آنها نشان می‌دهند که ایران، می‌تواند روی پای خود بایستد و نیازهایش را از دل خاک و فولاد خود تأمین کند.
 
از ۳۰ درصد تا ۸۵ درصد
در ابتدای راه، تنها ۳۰ درصد از قطعات واگن‌ها در داخل تولید می‌شد. اما امروز، این عدد به بیش از ۸۵ درصد رسیده است. 
هرمزی با افتخار اعلام کرد که در آینده، کشور از واردات واگن بی‌نیاز خواهد شد.
 
این آغاز فصل جدیدی از خودکفایی و پیشرفت است. فصلی که با همت و تلاش، نوشته می‌شود و با افتخار، به آینده می‌نگرد.
 
این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نیز ارگان‌های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.
 حرکت واگن های ملی روی ریل های توسعه/ مترو در ایستگاه فردا
با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شده است.
 
این قطارها با بدنه فولادی و به منظور بهره برداری و سیر شبکه ریلی مترو شهر کرج (خط دو) و همچنین خطوط مترو شهر تهران طراحی و تولید شده است. تعداد زیادی از واگن ها وارد مداری حرکت شده اند و  مسیر همچنان ادامه دارد.
 
تهران روی پای خود می ایستد و واگن ملی برای مترو، به سوی مقصدی روشن حرکت خواهد کرد. امید می رود که واگن های ملی بتوانند برای همیشه، در حوزه حمل و نقل شهری، مسیری را به دور از هر گونه واردات در پیش روی کشور بگشایند.
 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.