تماشای سریال ایرانی گران‌تر از سریال خارجی

همشهری آنلاین یکشنبه 26 اسفند 1403 - 17:37
زمزمه‌های افزایش قیمت بلیت‌های تئاتر، کنسرت و سینما در  پایان هر سال واکنش‌هایی به همراه دارد، افزایشی که به‌دلیل عدم‌ حمایت کامل برای سازندگان فیلم و تئاتر و برگزارکنندگان کنسرت گریزی از آن نیست و این افزایش قیمت دامن پلتفرم‌ها را هم گرفته است.

همشهری آنلاین:سکوهای نمایش در این سال‌ها گاهی جور کیفیت سریال‌های تلویزیون را به دوش کشیده‌اند و در حال حاضر بیشترین تماشاگر سریال‌ها و رئالیتی‌شوها را دارند. هرچند ضرورت خرید اشتراک در میان مردم به سبب کپی‌ها خیلی پیش نمی‌آید، اما خیلی‌ها هم به واسطه خرید اشتراک به تماشای سریال‌های مورد علاقه خود می‌نشینند. حالا با نگاهی به نرخ اشتراک پلتفرم‌ها افزایش هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفته است. ‌

* از میان سکوهای نمایش که کارشان تولید محتواست و تعداد آن به ۵۰۰سکو می‌رسد، تعداد پلتفرم‌هایی که نزد مخاطبان شناخته‌ شده‌اند تنها به اندازه انگشتان یک دست می‌رسد، سکوهایی که در تولید سریال‌ها رقابت می‌کنند. پلتفرم‌ها در روزهای پایانی سال قیمت اشتراک خود را افزایش داده‌اند که به رقم آن ۱۰درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود، موضوعی که خرید بلیت تئاتر نیز دیده می‌شود.

* پلتفرم‌ها برای رسیدن به درآمد پایدار خود در بازار رقابتی‌ای که میان وی‌اودی‌ها شکل گرفته گزینه‌های خرید اشتراک‌های ۳ماهه تا یک‌ساله را با تخفیف به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند، در حالی که هر سال افزایش قیمت خود را نیز دارند.
سکوهای نمایش فیلیمو و فیلم‌نت در این بازار رقابتی بیشترین هزینه اشتراک را دارند و اشتراک ماهانه آنها در مقایسه با پلتفرم‌های دیگر به ۲۰۰هزار تومان رسیده است.

* پلتفرم فیلیمو با افزایش اشتراک ماهانه از ۱۶۵هزار تومان به ۱۹۸هزار تومان موج تازه‌ای از گرانی را در این صنعت کلید زد. پلتفرم فیلم‌نت نیز از امروز هزینه اشتراک ماهانه را از ۱۵۰هزارتومان به ۱۹۰هزار تومان رساند و به رقیبش پیوست. افزایش یادشده معادل ۲۰درصد در پلتفرم فیلیمو و ۲۶/۶ درصد در پلتفرم فیلم‌نت است، هرچند این افزایش قیمت‌ها با پیامک‌های تخفیف عیدانه همراه است و گاهی این تخفیف‌ها به ۵۰تا ۶۰درصد هم می‌رسد. ‌

* به‌طور حتم دیگر پلتفرم‌ها نیز در این افزایش قیمت عقب نمی‌مانند و افزایش قیمت خواهند داشت.
در حال حاضر خرید اشتراک در برخی پلتفرم‌ها مانند نماوا هم با تخفیف همراه است، هزینه اشتراک ماهانه ۱۶۰هزار تومانی‌ای که با تخفیف ۱۴۴هزار تومان شده است.

* پلتفرم‌های تازه‌تأسیس هم اشتراک ماهانه‌شان ۱۴۰هزار تومان است. این پلتفرم‌ها با جذب مخاطب از قیمت‌گذاری پلکانی و جایزه خرید استفاده می‌کنند تا بتوانند سهم بیشتری در بازار پررقابت وی‌اودی‌ها را به‌ خود اختصاص دهند.مثلا برای جذب مخاطب برای اشتراک‌های ۳ماهه راه‌هایی مانند شرکت در قرعه‌کشی ایجاد کرده‌اند.

*نکته قابل توجه ۱۰درصد مالیات بر ارزش افزوده است. شاید عدد۱۰ به ‌نظر کم بیاید، اما برای خرید محصول فرهنگی‌ای که در این وضعیت اقتصادی جزو اولویت‌های چهارم و پنجم مردم است شاید باعث ریزش مخاطب شود و مخاطبان ترجیح بدهند سراغ تماشای غیرقانونی سریال‌های دلخواه خود و یا شبکه‌های ماهواره‌ای بروند.برای مثال، بعد از افزودن ۱۰درصد مالیات بر ارزش افزوده مبلغی که باید پرداخت کرد به حدود ۲۲۰هزار تومان (در فیلیمو) و حدود ۲۱۰هزار تومان(در فیلم‌نت) می‌رسد و از آنجا که هم‌اکنون ۴سرویس اشتراکی ایرانی به تولید و پخش جدی سریال‌های خانگی می‌پردازند، پرداخت مجموع این ارقام برای بسیاری از اقشار مخاطبان ساده نیست. ‌

*علاوه بر اشتراک ماهانه، خرید بلیت‌های ماهانه نیز وجود دارد. حدود ۳ماه پیش، فیلیمو همراه با رقیبش، فیلم‌نت به پیشواز بلیت ۱۰۰هزار تومانی سینما رفته بود و بهای بلیت اکران آنلاین را پیش از افزایش قیمت بلیت اکران روی پرده گران کرده بود.
فیلیمو همزمان با اکران آنلاین فیلم «عزیز» به فاصله حدود ۳ماه، یک‌ بار دیگر هم قیمت بلیت اکران آنلاین را افزایش داد و ۱۳۰هزار تومان تعیین کرد که با احتساب مالیات، به ۱۴۳هزار تومان می‌رسد. ‌

* افزایش هزینه تولید سریال‌های نمایش خانگی و دستمزدهای خارج از عرف برای تعدادی از بازیگران معروف که شاید پاشنه آشیل‌پلتفرم‌ها باشد، کار را
برای سکوهای نمایش سخت کرده است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.