حجت الاسلام منصور امامی در گفت و گو با خبرنگار مهر در تفسیر آیه ۲۶ سوره اسرا اظهار کرد: در این آیه خداوند در قرآن میفرمایید وَءَاتِ ذَا ٱلْقُرْبَیٰ حَقَّهُۥ وَٱلْمِسْکِینَ وَٱبْنَ ٱلسَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا (حقّ قوم و خویش و فقیر و درراهمانده را ادا کن و در زندگی ابداً ریختوپاش نکن).
وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمود: هر کس چیزی را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف کند، مبذّر است. آن حضرت در پاسخ به این سوال که آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلی، زیرا کسی که دارایی خود را چنان بخشش کند که چیزی برای خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف کرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: پس از نزول این آیه، پیامبر اکرم به دنبال مراد خداوند از «ذی القربی» بود. خداوند به او وحی کرد که «فدک» را به فاطمه بدهد و آن حضرت «فَدک» را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدک را از اهل بیت به ناحق گرفتند و اهل بیت برای گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد میکردند.
حجت الاسلام امامی ادامه داد: انفاق، باید اولویتها را در نظر گرفت. اول والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابن السبیل. «آتِ ذا القربی…»
وی با بیان اینکه خویشاوندان، به گردن ما حق دارند، گفت: ما منتی بر آنان نداریم. «آت ذاالقربی حقه»،خویشاوندی، فقر و در راه ماندگی سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آت ذاالقربی حقّه و المسکین و ابن السبیل»
وی افزود: در پرداخت حق خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آت ذا القربی حقّه والمسکین و ابن السبیل»،در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. «آت… و لاتبذّر» همچنین ریخت و پاش و مصرف بیمورد مال، حرام است. «ولا تبذّر»
وی یادآور شد: انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلی آزاد نیست. «و لاتبذّر تبذیرا»