تب هفت‌سین لاکچری!

خبرآنلاین دوشنبه 27 اسفند 1403 - 18:50
بوی عید می‌آید. همه جای شهر نشانی از بهار دارد؛ از درخت‌ها که سبز شده‌اند و شکوفه‌ها یکی در میان باز شده، تا شب‌بوهایی که کنار خیابان کاشته شده‌اند. بساط فروشنده‌ها هم پر از گل‌های رنگارنگ، هفت‌سین و سبزه است. این داستانِ خیابان و شهر است؛ فقط سادگی و زیبایی. اما عکس‌ها و ویدیوهایی که از دل خانه‌های شیک و لاکچری بیرون می‌آید، پیام‌های دیگری دارد.

به گزارش خبرآنلاین،بوی عید می‌آید. همه جای شهر نشانی از بهار دارد؛ از درخت‌ها که سبز شده‌اند و شکوفه‌ها یکی در میان باز شده، تا شب‌بوهایی که کنار خیابان کاشته شده‌اند. بساط فروشنده‌ها هم پر از گل‌های رنگارنگ، هفت‌سین و سبزه است.

ایران در خبری نوشت:این داستانِ خیابان و شهر است؛ فقط سادگی و زیبایی. اما عکس‌ها و ویدیوهایی که از دل خانه‌های شیک و لاکچری بیرون می‌آید، پیام‌های دیگری دارد. سفره مادر و مادربزرگ‌ها کوچک بود، ظرف‌های چینی گل‌سرخی حرف اول را می‌زد و هفت‌سین، درون سفره ترمه جا خوش می‌کرد، اما امروز آن سفره ساده، تبدیل به کاری سخت، زمان‌بر و پرهزینه شده است.

رنگ و لعاب «لاکچری‌بازی»، از سادگی هفت‌سین هم کم کرده است. ظرف‌های خانگی دیروز جای خود را به ظروف روستیک، کریستال، نقره، مس و فیروزه‌ای داده است که در بازار و سایت‌های اینترنتی با رقم‌هایی از ۳۵۰ هزار تومان تا ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این دیگر فقط به سلیقه شما محدود نمی‌شود، پول است که در میدان رقابت با سلیقه خودش را نشان می‌دهد؛ هر چقدر بیشتر مایه بگذارید، هفت‌سین تجملاتی‌تر و شیک‌تری خواهید داشت. اما این همه ماجرا نیست، نحوه تزئین هم مهم است.

کلیپ‌ها و فیلم‌های زیادی از چند وقت مانده به نوروز، جدیدترین نحوه چیدمان را آموزش می‌دهند؛ یکی می‌گوید شمع زرد را سمت راست سفره بگذارید تا ثروت در زندگی‌تان جاری شود. دیگری می‌گوید از به کار بردن شمع‌های زردرنگ خودداری کنید و به جای آن فقط شمع‌های سفید را آن هم در قسمت چپ سفره قرار دهید. پربازدید شدن هر کدام از آموزش‌ها، بازار را مملو از شمع‌های زرد و سفید می‌کند!

یکی اصول فنگ‌شویی و رازهای گردش انرژی را آموزش می‌دهد و یک نفر هم از هر کدام از سین‌ها داستانی می‌سازد که با اصل و اصالت سنت اصلی آن فرسنگ‌ها فاصله دارد. شکی نیست که بلاگرها در داغ شدن این بازار نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. فیلم و عکس‌هایی که هر کدام از بلاگرها از هفت‌سین خود منتشر می‌کنند به سرعت بازنشر می‌شود، یکی از یکی پررنگ و لعاب‌تر و لاکچری‌تر! وقتی تب هفت‌سین لاکچری تزریق می‌شود، ناخودآگاه با خودتان فکر می‌کنید نکند هفت‌سین‌ من چیزی کم دارد. این تب تا جایی پیش رفته که کار بعضی‌ها در چند روز آخر سال چیدن سفره هفت‌سین است؛ یک کار پردرآمد و پرمشتری.

مریم یکی از کسانی که در روزهای عادی سال کارش تزئین سفره عقد است، در روزهای آخر سال سفره هفت‌سین می‌چیند. او درباره مشتری‌هایش به «ایران» می‌گوید:«مشتری‌های من تا یکی، دو سال قبل بیشتر شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها بودند اما یکی،دو سالی است که مردم هم از من می‌خواهند برای چیدن سفره هفت‌سین به خانه‌هایشان بروم.»

بیشتر مشتری‌های مریم را زنان جوان تشکیل می‌دهند. تازه‌عروس هستند و خانواده داماد قرار است برای عروس عیدی بیاورند، برای همین می‌خواهند هفت‌سین شیک و مجللی داشته باشند. «کم نیاوردن» و «سربلندی» واژه‌های آشنایی برای مریم و همکارانش است. یکی می‌خواهد نزد خانواده داماد کم نیاورد و دیگری هم می‌خواهد وقتی عکسش را با هفت‌سین منتشر می‌کند در مقابل فامیل سربلند باشد. برای همین آنها حاضر می‌شوند هزینه‌هایی از ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان را پرداخت کنند.

مریم می‌گوید:«ساده‌ترین هفت‌سین‌، هفت‌سین سفالی است که برای آن ۱۰ میلیون در نظر گرفته‌ایم. زیر کار پارچه سفیدی پهن و نمادهای هفت‌سین در ظروف ساده سفالی دیزاین می‌شود. این قیمت برای دو روز است و اگر بخواهید دکور تا پایان تعطیلات در خانه شما بماند، باید مبلغ بالاتری بپردازید.»

مریم حتی از مشتریانی می‌گوید که حاضرند برای فقط چند ساعت لاکچری بودن، هزینه بالایی پرداخت کنند. او می‌گوید:«سال گذشته برای یکی از مشتریانم که فقط می‌خواست از سفره هفت‌سین عکس و فیلم داشته باشد، هفت‌سینی با قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان برای ۳ ساعت چیدم؛ ۵ میلیون تومان برای هر ساعت!» نوع ظرف‌ها، حجم و ابعاد فضایی که قرار است در آن هفت‌سین چیده شود، کیفیت محصولاتی که نمادهای هفت‌سین را تشکیل می‌دهند، بادکنک‌آرایی، گل‌آرایی و حتی نوع گل‌های به کار رفته، در قیمت سفره هفت‌سین تأثیر زیادی دارد.

این طرف بازار، هفت‌سین پلاستیکی

هفت‌سین پلاستیکی هم داریم، چون بازار هفت‌سین، فقط در تسخیر ظرف و ظروف شیک و گرانقیمت نیست؛ هفت‌سین‌های کوچکی که بیشتر شبیه اسباب‌بازی هستند و ناخودآگاه تو را به یاد آدم‌کوچولوهای کارتون‌های کودکی می‌اندازند. طرفداران این نوع هفت‌سین‌های مینیاتوری هم کم نیستند، اما از آیینه گرفته تا سیر، سماق، سمنو، سرکه و سکه این هفت‌سین‌ها همه قلابی و پلاستیکی است؛ یعنی عطر سیب سرخ را هم باید با بوی تند و زننده پلاستیک بو کنید. سماق و سمنو هم فقط دانه‌هایی قهوه‌ای رنگ روی تکه‌هایی مقوایی است که با چسب روی مقوا چسبیده‌اند. این هفت‌سین ارزان است؛ حدود ۵۰ هزار تومان قیمت دارد و هر چه به زمان تحویل سال نزدیک می‌شویم، با قیمت ارزان‌تر هم می‌توانید آن را بخرید. هر چند این هفت‌سین‌ها معمولاً از مواد پلاستیکی بی‌کیفیت ساخته شده‌اند که برای سلامت انسان و محیط‌زیست مضرند، اما وجودشان شاید به این معنا باشد که هر کسی به اندازه خودش چشم‌انتظار آمدن بهار نشسته است.

جدال بین ظاهر و اصالت

فاطمه علائی، روانشناس معتقد است، علاقه مردم به لاکچری ‌بودن در فضای مجازی برای پنهان کردن خود واقعی‌شان است. او به «ایران» می‌گوید:«افراد خود واقعی‌شان را فراموش کرده‌اند، بنابراین در نقش‌هایی که در فضای مجازی برای آنها تعریف شده است قرار می‌گیرند.»

او می‌گوید:«فضای مجازی برگرفته از واقعیت زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم است و جدا از آن نیست. شاید در یک چشم بر هم زدن با دیدن تصاویری از سبک زندگی لاکچری‌ها، فکر کنیم آدم‌های خوشبختی هستند، اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. به معرض نمایش گذاشتن پول‌های بادآورده، جبران کمبودها و خودبرتربینی برخی، باعث شده طبقات پایین جامعه هم دچار خودکم‌بینی شوند.»

در بازار لاکچری‌ها، جدال بین ظاهر و اصالت تمام‌شدنی نیست. کسانی هم هستند که در این آشفته‌بازار بیشتر به این معضل اجتماعی دامن می‌زنند. علائی می‌گوید:«نه به آن شوری شور و نه به این بی‌نمکی. ای کاش همه به این باور برسیم که برای حفظ سنت‌ها نیازی به این همه سختی کشیدن و حتی هزینه کردن نیست. کافی است با همان چیزهایی که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود، در همان ظروف قدیمی مادربزرگ، هفت‌سین‌های زیبایی بچینیم و نوروز را در حد توان و با همه داشته‌هایمان جشن بگیریم.»

پای سنبل به بازار نمی‌رسد

گلدان‌هایی با گل‌های بنفش ریز، سال‌های زیادی نماد آمدن بهار بود اما آن گلدان‌های زیبا هم کم‌کم دارند جای خود را به ارکیده، رز و شکوفه‌های رنگارنگ می‌دهند. گل و شکوفه و سبزه هم مدتی است که راهشان به دنیای لاکچری‌ها باز شده است. محمود بیشتر از ۲۰ سال است که در بازار، گل می‌فروشد. او معتقد است قیمت گل در بازار گل بسیار مناسب‌تر از گلفروشی‌هاست برای همین بسیاری از کسانی که دنبال چیدمان‌های خاص هستند، سراغ آنها می‌آیند.

او به «ایران» می‌گوید: «تا چند سال قبل بیشتر گل «سینره» که همان گل‌های بنفش معروف است طرفدار داشت و پرفروش بود. در مورد سبزه هم مردم هر چیزی را که سبز بود می‌خریدند، امسال بیشتر مردم سراغ سبزه گندم می‌آیند و اغلب از سبزه در ظرف‌های بزرگ استقبال می‌کنند. برای همین قیمت سبزه گندم بر اساس ظرف آن از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و گل رز بسته‌ای حدود یک ملیون تومان است و گل همیشه بهار را هم جعبه‌ای ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشیم.» به گفته محمود، پای سنبل به بازار گل نمی‌رسد چون بیشتر گلفروشی‌ها و مغازه‌داران خاص قبل از رسیدن به بازار گل آن را معامله می‌کنند. شاید برای همین است که در بازار تجریش سنبل از ۵۰۰ تا یک میلیون تومان قیمت دارد.

دزدی شکوفه‌ها

طبیعت بهار با وجود شکوفه‌های نورسیده است که زیباست، اما این شکوفه‌ها هم این روزها مشتری خاص خودشان را دارند. البته استفاده از شکوفه‌های بیدمشک در خانه‌ها و در کنار سفره هفت‌سین طی سال‌های گذشته هم مرسوم بوده ولی نکته‌ای که در برخی از گلفروشی‌ها بیشتر به چشم آمده است، فروش شکوفه‌های میوه است؛ شکوفه‌ میوه‌هایی مثل گوجه‌سبز و آلبالو که از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. یکی از گلفروشان بازار گل در این مورد می‌گوید:«متأسفانه این شکوفه‌ها معمولاً از باغ‌های اطراف شهر و توسط دستفروشان دوره‌گرد چیده می‌شود، به هر حال عده‌ای می‌خواهند از هر چیزی درآمدی کسب کنند.»

233217

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.