ضرورت خانه تکانی در صنعت گردشگری ایران | الزامات گردشگری ایران در سال 1404 چیست؟

همشهری آنلاین دوشنبه 27 اسفند 1403 - 21:23
خانه تکانی صنعت گردشگری به معنای تحول و بهبود فرآیندها، خدمات و سیاست‌ها در این صنعت است تا به آن شفافیت، کارایی و جذابیت بیشتری بدهد. این فرآیند می‌تواند شامل بازنگری در استراتژی‌ها، ارتقاء کیفیت خدمات، استفاده از فناوری‌های جدید و بهینه‌سازی تجربه گردشگران باشد.

ضرورت خانه تکانی در صنعت گردشگری ایران | الزامات گردشگری ایران در سال 1404 چیست؟همشهری آنلاین - دکتر محسن قادری، فعال گردشگری: خانه تکانی صنعت گردشگری می‌تواند با به‌روزرسانی امکانات اقامتی، حمل‌ونقل و ارتباطات برای ارائه تجربه بهتر به گردشگران زیرساخت های صنعت گردشگری را ارتقاء دهد. تنوع محصولات و خدمات با هدف ایجاد تجربه‌های جدید برای جذب گردشگران از بازارهای مختلف، به‌ویژه با تمرکز بر گردشگری پایدار و گردشگری دیجیتال نیز از ضرورت های صنعت گردشگری در سال جدید است. استفاده از فناوری‌های نوین مانند اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌های آنلاین برای رزرو و ابزارهای هوش مصنوعی برای ارتقاء تجربه مشتری هم می تواند صنعت گردشگری ایران را با به روز رسانی خدمات جذاب تر کند.

آموزش کارکنان صنعت گردشگری برای ارتقاء کیفیت خدمات و جلب رضایت گردشگران و استفاده از استراتژی‌های جدید و نوآورانه برای جذب گردشگران، مانند بازاریابی دیجیتال و استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر نیازهای صنعت گردشگری کشور است.

یکی از مشکلات عمده گردشگری ایران، محدودیت‌ها و پیچیدگی‌های ویزا و قوانین مهاجرتی است. اصلاح این قوانین و تسهیل فرآیند صدور ویزا نیز می‌تواند تأثیر زیادی در جذب گردشگران خارجی داشته باشد. در این مسیر ایجاد ویزای الکترونیکی برای گردشگران کشورهای مختلف، توسعه ویزای گروهی و تسهیل روند آن برای تورهای بزرگ، لغو محدودیت‌های سفر برای برخی کشورها که باعث جذب گردشگران بیشتر می شود، موضوعی است که باید مورد توجه متولیان صنعت گردشگری کشور قرار بگیرد.

توسعه صنعت گردشگری، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های خارجی و همکاری‌های بین‌المللی دارد. اصلاح سیاست‌های اقتصادی و قوانین تجاری می‌تواند به تسهیل این روند کمک کند. این اصلاحات می‌تواند شامل، حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های گردشگری مانند هتل‌ها، مراکز تفریحی، و زیرساخت‌های حمل و نقل، تسهیل فرآیند ثبت و راه‌اندازی کسب‌وکارهای گردشگری برای کارآفرینان خارجی و داخلی و بهبود سیاست‌های تبلیغاتی و برندسازی شود.

در فرایند خانه تکانی صنعت گردشگری کشور، سیاست‌های خارجی ایران در حوزه تبلیغات و معرفی مقصد گردشگری نیز باید تقویت شوند. افزایش همکاری با آژانس‌های بین‌المللی و پلتفرم‌های آنلاین برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، تعریف یک برند جهانی برای گردشگری ایران که فرهنگ، تاریخ، و طبیعت کشور را به‌طور مثبت معرفی کند از لازمه های معرفی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب است.

یکی دیگر از اصلاحات ضروری، تمرکز بر گردشگری پایدار و رعایت اصول زیست‌محیطی است. ایران باید به استانداردهای بین‌المللی در زمینه گردشگری پایدار پایبند باشد، که می‌تواند در جذب گردشگران مسئول و حفظ منابع طبیعی کشور کمک کند.

توسعه روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای دیگر و تسهیل قراردادهای بین‌المللی برای گسترش گردشگری یکی از نیازهای اساسی است که با همکاری‌های بین‌المللی در زمینه آموزش و تبادل تجربیات در صنعت گردشگری، لغو محدودیت‌های تجاری و اقتصادی که مانع از گسترش صنعت گردشگری ‌شوند قابل دستیابی است.

قوانین و مقررات مربوط به حفاظت از آثار باستانی و میراث فرهنگی نیز باید در راستای توسعه گردشگری اصلاح شوند. این اصلاحات می‌توانند شامل تسهیل دسترسی گردشگران به مکان‌های تاریخی و فرهنگی به شرط رعایت اصول حفاظتی، حمایت از پروژه‌های بازسازی و مرمت برای جذاب‌تر شدن آثار باستانی است.

بهبود و اصلاح قوانین آموزشی در صنعت گردشگری به ویژه در زمینه زبان‌های خارجی، تاریخ، فرهنگ و مدیریت گردشگری می‌تواند در ارتقاء کیفیت خدمات و جذب گردشگران خارجی مؤثر باشد. همچنین، برگزاری دوره‌های تخصصی برای ارتقاء مهارت کارکنان می‌تواند تجربه بهتری را برای گردشگران فراهم کند

یکی از مهم‌ترین ابعاد دیپلماسی گردشگری، تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه با کشورهای مختلف است. با توجه به تاریخ، فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی ایران، ایجاد پل‌های ارتباطی قوی با کشورهای هدف گردشگری می‌تواند زمینه‌ساز افزایش ورود گردشگران خارجی باشد. برای این کار، تقویت توافقنامه‌های گردشگری دوجانبه و برگزاری جلسات و همایش‌های مشترک با کشورهای هدف، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مشترک با کشورهای همسایه یا دیگر مقاصد گردشگری برای جذب گردشگران مورد نیاز است.

یکی از دلایل اصلی کاهش ورود گردشگران به ایران، پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های موجود در صدور ویزا است. اصلاح قوانین مربوط به ویزا و ورود گردشگران خارجی می‌تواند به شکل قابل توجهی بر جذب گردشگران تأثیر بگذارد. همچنین صدور ویزای الکترونیک و تسهیل در فرآیند اخذ ویزا می‌تواند یکی از گام‌های اساسی در تغییر دیپلماسی گردشگری باشد. گسترش همکاری با آژانس‌های گردشگری بین‌المللی برای معرفی ایران به عنوان مقصدی امن و جذاب از راهکارهای تقویت روابط بین المللی و همکاری های گردشگری است.

دیپلماسی گردشگری باید به ایجاد و تقویت برند ایران در سطح جهانی بپردازد. این برند باید براساس فرهنگ، تاریخ، طبیعت، و جاذبه‌های منحصر به فرد ایران طراحی شود. این اقدام می‌تواند از طریق همکاری با رسانه‌های بین‌المللی و استفاده از فناوری‌های نوین مانند بازاریابی دیجیتال محقق شود. بنابراین استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی که توجه گردشگران را به ایران جلب کند ضروری است.

در کنار دیپلماسی فرهنگی و تبلیغاتی، ایران باید به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت گردشگری توجه ویژه‌ داشته باشد. برای این منظور، باید قوانین و مقررات اقتصادی را به‌گونه‌ای تغییر داد که سرمایه‌گذاران خارجی احساس امنیت و سودآوری کنند. دراین مسیر، حمایت از پروژه‌های گردشگری با سرمایه‌گذاری خارجی و ارائه مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاران و تسهیل فرآیند مجوزها و مقررات برای پروژه‌های جدید گردشگری ضروری است.

دیپلماسی گردشگری ایران باید به موضوع گردشگری پایدار و مسئولانه توجه داشته باشد. این امر می‌تواند در ایجاد تصویر مثبت از ایران در سطح جهانی و جذب گردشگران آگاه و مسئول مؤثر باشد و حمایت از پروژه‌های گردشگری سبز و پایدار که به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ایران کمک کند به همراه آموزش و ارتقاء فرهنگ گردشگری مسئولانه در بین گردشگران و حتی فعالان صنعت گردشگری باید جدی گرفته شود.

برای تغییر نگاه دیپلماسی گردشگری، ایران باید توجه بیشتری به توسعه زیرساخت‌های گردشگری خود داشته باشد. زیرساخت‌هایی مانند حمل‌ونقل، هتل‌ها و خدمات رفاهی باید با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته باشند تا گردشگران خارجی بتوانند تجربه‌ای مثبت و بی‌دغدغه از سفر به ایران داشته باشند. ساخت و به‌روزرسانی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها مطابق با استانداردهای جهانی، توسعه حمل‌ونقل هوایی و ریلی برای دسترسی راحت‌تر به مقاصد مختلف ایران از اولویت های این رویکرد است.

یکی از مزیت‌های اصلی ایران برای جذب گردشگران، تاریخ و فرهنگ غنی آن است. دیپلماسی گردشگری ایران می‌تواند با معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، از جمله شهرهای تاریخی، موزه‌ها، و آثار باستانی، ایران را به عنوان مقصدی جذاب در این زمینه معرفی کند. در این دیدگاه نیز تقویت تعاملات فرهنگی و هنری با کشورهای دیگر، مانند برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری و تشویق گردشگران به بازدید از مناطق تاریخی و معرفی جنبه‌های مختلف فرهنگ ایرانی ضروری است.

تغییر نگاه دیپلماسی گردشگری ایران همچنین می‌تواند در نجات و رونق این صنعت نقش مهم ایفا کند. با توجه به جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران، اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه در سطح بین‌المللی می‌تواند کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران خارجی تبدیل کند و سهم ایران در صنعت گردشگری جهانی را افزایش دهد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.