آغاز اجرای پروژه احداث خط ۹ مترو و ایجاد ۳۰ هزار فضای پارک حاشیه

خبرگزاری مهر شنبه 02 فروردین 1404 - 16:02
افزایش بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری شهرداری، سرانجام حذف پل حافظ و کالج، سرعت در اجرای پروژه‌های شهری و ایجاد ۳۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای از جمله خبرهای مهم شهری در اردیبهشت ۱۴۰۳ بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرداری تهران یکی از دستگاه‌های کشور است که مجموعه خدمات زیادی از طریق آن به شهروندان ارائه می‌شود از حوزه حمل و نقل عمومی گرفته تا امور مربوط به ساخت و ساز و حتی کفن و دفن اموات؛ لذا روزانه مراجعات زیادی به شهرداری تهران و زیر مجموعه‌های آن توسط شهروندان صورت می‌گیرد و مطالبات مردمی زیادی هم از شهرداری تهران وجود دارد.

در سالی که گذشت موضوعات مختلفی در شهرداری تهران مطرح شد و برخی اقدامات انجام و برخی اجرای آن به سال جدید موکول شد. در اردیبهشت ۱۴۰۳ شهرداری تهران با رویدادهای و اتفاقات مختلفی همراه بود که در این گزارش برخی از این اتفاقات و خبرها را مرور کردیم.

افزایش ۳۰ درصدی بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران اردیبهشت سال گذشته به بررسی لایحه افزایش تعرفه خدمات استفاده از مراکز فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ را روی میز بررسی قرار دادند.

بر همین اساس بهای خدمات آموزشی در دو شاخص پهنه‌بندی و سطح‌بندی مشخص شد و به طور کلی بهای خدمات آموزشی و خدماتی مراکز فرهنگی و هنری وابسته به سازمان فرهنگی و هنری حدود ۳۰ درصد افزایش داشت.

همچنین اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که همه تخفیف‌ها به طور میانگین ۵۰ درصد باشد و برای سالمندان، خانواده شهدا، کارکنان و بازنشستگان شهرداری استفاده از این مراکز رایگان خواهد بود.

خداحافظی تهرانی‌ها با پل حافظ و کالج به تعویق افتاد

همچنین در اردیبهشت سال گذشته حجت الاسلام آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، بحث مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌ها را یکی از مأموریت‌های شهرداری تهران در برنامه چهارم عنوان کرد و گفت: ۶۶ پل جهت بهسازی شناسایی شد که در دستور کار قرار گرفت. در سال اول و دوم شورا حدود ۱۳ پل را مقاوم‌سازی کرده و امسال نیز ۹ پل را در دست اجرا داریم.

وی در مورد سرانجام پل حافظ، گفت: چندین پل اعم از پل حافظ، پل کالج برای بازی‌های المپیک در سال ۱۳۵۳ به صورت موقت در تهران ایجاد شدند که باید جمع و یا مقاوم‌سازی شود.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: در مقطعی پلیس اعلام کرد که جمع آوری پل حافظ، مشکل ترافیکی ایجاد نمی‌کند اما به دلیل هزینه زیاد مقاوم‌سازی این پل قرار شد بررسی کارشناسی و دقیقی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: این مساله توسط پلیس راهور، پلیس ترافیک و معاون فنی بررسی شد و در نهایت قرار شد ما به ازای آن زیرگذری با طول ۸۰۰ متری قبل از خیابان طالقانی تا خیابان جمهوری احداث شود.

آقا میری تاکید کرد: در وضعیت فعلی در ابتدا باید این پل جمع‌آوری شود و پس از آن زیر گذر طالقانی احداث شود که با بررسی صورت گرفته اعلام شد که این موضوع سبب مشکل ترافیکی می‌شود و فعلاً جمع‌آوری پل حافظ منوط به تحقیقات بیشتر مسکوت باقی مانده است.

وی با اعلام اینکه عمر مفید پل کالج به پایان رسیده، افزود: در حال حاضر مشکلی در خصوص جمع‌آوری پل کالج وجود ندارد اما قرار شد در این مورد نیز بررسی کارشناسی صورت گیرد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنابراین پل حافظ و پل کالج فعلاً باقی خواهد ماند تا به تصمیم گیری نهایی جهت احداث زیرگذری به ازای آن برسیم.

سرعت در اجرای پروژه‌های شهری

لطف الله فروزنده معاون مالی وقت شهردار تهران در بازدید از پروژه فتح و چهار پروژه در حال ساخت در منطقه ۹ و ۱۰ افزود: با تأمین مالی مناسبی که در دوره ششم مدیریت شهری انجام گرفت بسیاری از پروژه‌های راکد سنوات قبلی تعیین تکلیف و پروژه‌های زیرساختی جدید تعریف شد که امروز شاهد افتتاح بسیاری از آنها هستیم.

معاون مالی شهردار در ادامه گفت: نهضتی که در توسعه امکانات رفاهی، آسفالت ریزی، حمل و نقل عمومی، برقی سازی، مولدسازی و جلوگیری از خام فروشی، مشارکت مردم در مدیریت شهری و … شکل گرفته بی نظیر است و در هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری نمی‌توان مشابه آن را با این ابعاد و گستردگی مشاهده کرد.

فروزنده در ادامه، ضمن بازدید از عملیات شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) در جریان آخرین پیشرفت‌های آن قرار گرفت و با اشاره به اهمیت تکمیل تمام پروژه‌های شهری طبق زمانبندی صورت گرفته گفت: پروژه‌های در حال ساخت مستمراً مورد پایش قرار می‌گیرد تا بر اساس پیشرفت‌های صورت گرفته تأمین اعتبار انجام شود و مدیریت بهینه منابع را داشته باشیم.

وی افزود: بنا بر این است که تمام پروژه‌های کلان شهری با رویکرد تسریع در بهره‌مندی مردم از آن با سرعت تکمیل و در کوتاه‌ترین زمان برای بهره برداری در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد.

ایجاد ۳۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای در تهران

شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل وقت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت پارک حاشیه‌ای گفت: شورای ترافیک شهر تهران در مرحله اول طراحی پارک‌های حاشیه‌ای قرار شد تا ۱۲۰ هزار فضای پارک را در مناطق ۲۲ گانه پایتخت جانمایی کند. در سال‌های مختلف با توجه به انعقاد قراردادهای مختلف با شرکت‌های گوناگون این طرح دنبال شد. در سال ۱۴۰۲ تلاش شد با نگرش جدید و با برنامه‌های اقتصادی بهتر کار از طریق شرکت‌های توانمند دنبال شود. در پایان سال ۱۴۰۲ انعقاد قراردادی با یکی از شرکت‌ها انجام شد و منجر به این شد تا فضاهای منطقه یک، ۴ و ۵ تهران که حدود ۳۰ هزار فضای پارک است را با یک برنامه مناسب ساماندهی کند.

افندی‌زاده ادامه داد: البته پارک حاشیه‌ای برای توقف‌های کوتاه مدت ایده مناسبی است تا دیگر خودروها که در بازه زمانی طولانی مدت نیاز به توقف دارند به پارکینگ عمومی مراجعه کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران به دنبال تکمیل پارکینگ‌های عمومی و احداث پارکینگ‌های مکانیزه است، خاطرنشان کرد: محل دقیق پارکینگ‌های عمومی پیش بینی شده و مشخص شده است اما در خصوص پارک‌های مکانیزه به تمام شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده تا در این باره اقدامات لازم را لحاظ کنند.

وی بیان داشت: در این راستا باید تکمیل اطلاعات به درستی صورت گرفته و فضاها معرفی بشود. اما باید در ابتدا پارکینک‌های مکانیزه‌ای که در سنوات قبل به بهره برداری رسیده و اکنون از کار افتاده و یا در نقاط نامناسبی جانمایی شده را بازسازی کنیم و به محدوده مناسب منتقل کنیم. تا یک ماه دیگر فضاهای پارک‌های مکانیزه‌ای که در دستور کار سال ۱۴۰۳ شهر تهران قرار دارد را مشخص می‌کنیم.

افندی‌زاده با بیان اینکه برای ساخت فضای پارک‌های مکانیزه آمادگی همکاری با سرمایه گذاران را داریم، عنوان کرد: به مجرد بررسی نهایی در خصوص پارک‌های حاشیه‌ای سایر مناطق را نیز برای جانمایی پارک‌های حاشیه‌ای آماده می‌کنیم. این نیازمند انعقاد قرارداد مجدد است تا فعلاً ۱۴ منطقه دیگر را در لیست نهایی پارک‌های حاشیه‌ای قرار بدهیم. در این رابطه هماهنگی‌های لازم نیز با پلیس راهور از سوی شهرداری تهران انجام گرفته است. آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۹ مترو تهران آغاز می‌شود

آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۹ مترو تهران

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، طی مراسمی با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری پایتخت، عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۹ مترو آغاز شد.

خط ۹ مترو تهران، پروژه‌ای به طول ۵۲ کیلومتر تونل و شامل ۳۷ ایستگاه است که یک مجموعه دپو و پایانه در محدوده تقی آباد (منطقه ۲۰) و همچنین یک پارکینگ شبانه در منطقه چیتگر (منطقه ۲۲) برای آن در نظر گرفته شده است.

این خط که از خطوط جدید شبکه مترو پایتخت به حساب می‌آید، در ۱۰ ایستگاه با سایر خطوط مترو (خطوط هفتگانه موجود و خطوط جدید) تبادل مسافر خواهد داشت و از ۱۰ منطقه شهری عبور می‌کند.

خط ۹ مترو در طول مسیر خود از خیابان‌ها و محورهایی چون بزرگراه دولت آباد، بزرگراه امام رضا (ع)، سه راه افسریه، بزرگراه بسیج، بلوار نبرد، فرودگاه دوشان تپه، خیابان دکتر آیت، سرسبز، بلوار هنگام، سایت نیروی دریایی، میدان ملت، خیابان شقاقی، خیابان گیلان، خیابان گل نبی، خیابان کوشا، بزرگراه شهید حقانی، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان ایران زمین، میدان صنعت، پارک پردیسان، بلوار ایوانک، بزرگراه شهید همت، دهکده المپیک، بزرگراه آزادگان، بلوار کوهک و محدوده چیتگر عبور می‌کند.

خط ۹ بخشی از مسیر حلقه‌ای شکل که به دور قسمت مرکزی تهران کشیده خواهد شد را تشکیل داده و به محدوده متراکم میانی پایتخت که توسط خطوط موجود مترو پوشش داده نشده‌اند، خدمت رسانی می‌کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.