به گزارش همشهری آنلاین، در سالهای اخیر، شاهد روند افزایشی تمایل خانوادهها به ثبتنام فرزندان خود در مدارس غیردولتی هستیم!
این گرایش دو جنبه اصلی دارد: نخست، انتخاب آگاهانه خانوادهها برای تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی و دوم، اجبار برخی خانوادهها بهدلیل شرایط نامناسب در مدارس دولتی عادی از جمله بهدلیل برخی توهینهای کادر مدارس دولتی به والدین دانشآموزان.
بسیاری از خانوادهها بهدلیل نارضایتی از شاخصهای آموزشی و تربیتی مدارس دولتی، بهسمت مدارس غیردولتی گرایش پیدا کردهاند. تراکم بالای کلاسهای درس، رفتار نامناسب کادر آموزشی و اداری مدارس دولتی با دانشآموزان و والدین، از جمله مهمترین دلایلی است که خانوادهها را بهسمت مدارس غیردولتی سوق داده است.
در حالی که توانمندی معلمان در برخی مدارس دولتی عادی بسیار بالاست، رفتار نامناسب کادر این مدارس بهویژه مدیر و معاونان در برخی موارد موجب شده است خانوادهها از این مدارس فاصله بگیرند و بهسمت مدارس غیردولتی گرایش پیدا کنند.
احمد محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی، دراینباره به تسنیم میگوید: تمام خانوادهها، بهویژه آنهایی که سطح متوسطی دارند، سرمایه اصلیشان فرزندانشان است. آنها بهدنبال مدرسهای هستند که تحصیلات آموزشی و تربیتی مناسبی ارائه دهد، فرقی نمیکند این مدرسه دولتی باشد یا غیردولتی؛ مهم این است که محیطی مناسب برای رشد فرزندانشان فراهم شود.
۶۵درصد دانشآموزان غیردولتی از طبقه متوسط
وی افزود: طبق پژوهشی که انجام دادیم، ۶۵ درصد از خانوادههایی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند، از طبقه متوسط به پایین هستند و تنها ۵ درصد از آنها وضعیت مالی بسیار خوبی دارند، بنابراین، بحث آموزش طبقاتی مطرح نیست. بسیاری از این خانوادهها، مانند یک فرد کارمند، تمایل دارند برای فرزندان خود که سرمایههای زندگیشان هستند، هزینه کنند و آنها را در مدارس غیردولتی ثبتنام کنند. اگر این حس را ندارند که فرزندشان در مدرسه دولتی میتواند به موفقیت برسد، تقصیر ما در آموزش و پرورش است، البته اکنون رئیسجمهور در تلاش است کیفیت آموزش در مدارس را ارتقا دهد.
اجبار به انتخاب و تخلفات مدارس دولتی
از سوی دیگر، برخی خانوادهها بهدلیل شرایط تحمیلی مدارس دولتی عادی، ناچار به ثبتنام فرزندان خود در مدارس غیردولتی میشوند. گزارشهای متعددی از تخلفات مدارس دولتی در تابستان امسال منتشر شده است، بهعنوان مثال، برخی مدارس دولتی عادی از ثبتنام دانشآموزانی با نمرات درسی ضعیف امتناع کردهاند یا با تلافی شیطنت دانشآموزان یا اعتراض والدین، نمره انضباط پایین به دانشآموزان دادهاند و مانع ثبتنام آنها در سایر مدارس دولتی شدهاند. این تخلفات، که خلاف قانون است، در سایه ضعف نظارت و بازرسی در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران بهراحتی اتفاق میافتد و تاکنون برخوردی از سوی مسئولان مربوطه با آنها صورت نگرفته است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره نحوه رفتار نامناسب کادر مدارس دولتی عادی با والدین و دانشآموزان و تأثیر این موضوع بر مهاجرت به مدارس غیردولتی گفت: نمیتوان گفت تمام مدارس دولتی کیفیت پایینی دارند یا تمام مدارس غیردولتی باکیفیت هستند. میان مدارس دولتی نیز مدارسی با کیفیت بسیار خوب وجود دارند و میان مدارس غیردولتی نیز مدارسی هستند که کیفیت مطلوبی ندارند.
وی بیان کرد: با این حال، نحوه رفتار کادر مدارس با خانوادهها و دانشآموزان، بهویژه در بحث احترام و توجه به حقوق شهروندی، در انتخاب خانوادهها نقش دارد اما علاوه بر این، برخی خانوادهها تمایل دارند مدرسه مسیر آینده زندگی فرزندانشان را مشخص کنند به همین دلیل، مدارس غیردولتی با رویکردهای آموزشی و تربیتی خاص را ترجیح میدهند.
ضعف نظارت بر مدارس غیردولتی در تهران
محمودزاده در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی نیز اظهار داشت: وظیفه نظارت بر مدارس غیردولتی کل کشور بهعهده سازمان مدارس غیردولتی است. ما معتقدیم نظارت در شهر تهران ضعیف است و باید قویتر شود. وظیفه اصلی ما برنامهریزی و سیاستگذاری است، اما نظارت عالیه نیز داریم. نظارت اصلی باید در سطح استانها انجام شود، بهعنوان مثال، بخشنامه شهریه مدارس غیردولتی را ابلاغ کردهایم و این وظیفه استانهاست که بر اجرای صحیح آن نظارت کنند.
به گزارش تسنیم، رشد گرایش خانوادهها بهسمت مدارس غیردولتی را میتوان حاصل ترکیبی از عوامل مختلف دانست: کیفیت پایین برخی مدارس دولتی، رفتار نامناسب کادر آموزشی، تخلفات در فرآیند ثبتنام دانشآموزان.
با این حال، موضوع نگرانکنندهای که در تضاد با عدالت آموزشی و اصل ۳۰ قانون اساسی قرار میگیرد، این است که سیستم آموزشی کشور بهصورت پنهانی، خانوادهها را تحت فشار قرار میدهد تا بهناچار بهسمت مدارس غیردولتی سوق پیدا کنند، این اجبار تنها ناشی از شلوغی کلاسهای درس در مدارس دولتی عادی نیست، بلکه رفتار نامناسب کادر این مدارس با والدین و دانشآموزان، بیتوجهی به حقوق اولیه آنها و ممانعت از ثبتنام دانشآموزان بهدلیل نمرات ضعیف، موضوعاتی هستند که در سالهای اخیر بهشکل خزندهای در حال افزایش بودهاند.
اگر مسئولان کشور چارهای برای این معضل نیندیشند، در آینده شاهد بازماندن تعدادی از دانشآموزان از تحصیل رایگان خواهیم بود، موضوعی که کاملاً در تناقض با اصول اولیه عدالت در نظام جمهوری اسلامی ایران است.