سید حمید پورمحمدی امروز سه شنبه با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اولویتدهی اقتصاد دریامحور در برنامههای توسعهای کشور اظهار داشت: در همین راستا تمرکز بر منطقه مکران بهعنوان موتور توسعه ملی است و در سازمان برنامه و بودجه تمهیداتی در این خصوص اتخاذ شده است.
به گزارش تابناک به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وی با تشریح نقشه راه دولت برای توسعه سواحل جنوب و تصویر فردای منطقه مکران تصریح کرد: توسعه سواحل مکران با توجه به ظرفیتهای بیبدیل اقتصاد دریا در متنوعسازی و رونقبخشی به اقتصاد و از جمله الزامات کشور برای گذار از توسعه سرزمینی «خشکیمحور» به «دریامحور» مورد توجه جدی قرار دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اهمیت این موضوع با ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری و همچنین تاکید توسعه دریامحور در برنامه هفتم پیشرفت، بیش از پیش نمایان شده است.
۴ محور کلی برای توسعه سیستان و بلوچستان
پورمحمدی با بیان اینکه پیرو دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کارگروه توسعه سیستان و بلوچستان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، چهار محور کلی در دستورکار این سازمان قرار گرفته است، گفت: این محورها شامل «توسعه زیرساختها»، «توسعه اجتماعی با مشارکت جامعه محلی»، «ایجاد نهاد راهبر توسعه منطقهای در سیستان و بلوچستان» و «تدوین دقیق سند یکپارچه برای توسعه» است.
محور اول؛ توسعه زیرساختها
وی ادامه داد: محور نخست، توسعه زیرساختها است که در این خصوص برنامه توسعه زیرساختها و اقدامات ضروری تا پایان دولت چهاردهم در ۱۰ فصل حمل و نقل، آب، کشاورزی و فاضلاب، بهداشت و درمان، انرژی، آموزش، صنعت، محیطزیست، فرهنگ و ورزش و عمومی شامل مسکن و عمران شهری و روستایی و در دستورکار قرار دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: در همین راستا نیز تعداد ۷۹ پروژه به ارزش ۱۱۰ هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان، تعریف و تدوین شده است. همچنین تخصیص حداکثری اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استان سیستان و بلوچستان با توجه به تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر تسریع در تکمیل پروژههای زیرساختی این استان، در اولویت قرار گرفته است.
محور دوم؛ توسعه اجتماعی با مشارکت جامعه محلی
پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه «توسعه اجتماعی با مشارکت جامعه محلی»، دومین محور مد نظر کارگروه توسعه سیستان و بلوچستان توسط سازمان برنامه و بودجه است، گفت: در این راستا تمامی اقدامات و برنامهها با مشارکت و همفکری ذینفعان و جامعه محلی استان تهیه میشود. ضمن اینکه در احداث و توسعه طرحهای سرمایهگذاری که توسط بخش غیردولتی در حال انجام هستند، تاکید این سازمان بر مبنای مشارکت و ذینفعسازی جوامع محلی در این پروژهها است.
وی افزود: همچنین توانمندسازی جامعه محلی با مشارکت خیران در توسعه زیرساختهای خدماتی و آموزشی نیز، یکی از اقدامات مهم در این حوزه است.
محور سوم؛ ایجاد نهاد راهبر توسعه منطقهای در سیستان و بلوچستان
معاون رئیسجمهور گفت: «ایجاد نهاد راهبر توسعه منطقهای»، سومین محور کلی است که با توجه به هدفگذاری انجام شده درخصوص ارتقای این استان به سطح استانهای توسعهیافته کشور، نیاز به ایجاد یک ساختار راهبر توسعه منطقهای بدون افزایش اندازه دولت و بروکراسی ضروری است.
پورمحمدی افزود: در واقع این نهاد باید وظیفه تسهیل فرایند سرمایهگذاری، ارزیابی و مدیریت ریسک و تجمیع منابع مردمی برای مشارکت مردم در پروژههای کلان توسعهای را برعهده گیرد که این موضوع در مشارکت با فعالان بخش خصوصی درحال نهایی شدن است.
محور چهارم؛ تدوین سند یکپارچه برای توسعه
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به «تدقیق سند توسعه استان» به عنوان چهارمین محور کلی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد اسناد توسعهای برای استان سیستان و بلوچستان شامل مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۸۱، سند توسعه سواحل مکران، سند ملی و استانی آمایش سرزمین، تدقیق یک سند یکپارچه با استفاده از اسناد موجود برای انتخاب اولویتهای هر پهنه از استان ضروری است که این موضوع در دستورکار قرار گرفته و در حال نهاییشدن است.
پورمحمدی با بیان اینکه گزارشی از شناسایی زیرساختهای مورد نیاز برای آینده توسعه منطقه مکران و برنامهریزی و بودجهریزی متناسب با آنها تا پایان دولت چهاردهم تهیه و به ریاست محترم جمهوری ارائه شده است، گفت: در این گزارش، پروژههای زیرساخت حمل و نقل شامل احداث کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور (تکمیل پلهای محور میناب جاسک، بهسازی محور جاسک-کاروان، بهسازی محور کاروان -کنارک (قطعات ۱-۲-۴)، بهسازی محورکنارک به چابهار، بهسازی محورچابهار به پسابندر (قطعه ۲))؛ تکمیل کریدور بزرگراهی زاهدان، خاش، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار و مور؛ ارتقای کریدور جاسک- محمدآباد ریگان؛ اتصال چابهار به شبکه ریلی (تأمین اعتبار از محل استجازه و منابع صندوق توسعه ملی)؛ تکمیل و بهرهبرداری پروژههای استانی راههای ارتباطی؛ توسعه و تجهیز فرودگاه جاسک و تعیین تکلیف فرودگاه چابهار، دیده شده است.
وی درباره پروژههای برقرسانی مد نظر برای توسعه مکران گفت: پروژههای مربوط به پست انتقال و فوق توزیع استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان، مربوط به این حوزه است.
معاون رئیسجمهور در ادامه به تشریح پروژههای بنادر و اسکلههای صیادی پرداخت و گفت: ساماندهی و لایروبی اسکلههای صیادی سیستان و بلوچستان شامل بریس، رمین، تنگ، کلات و کنارک و ساماندهی و لایروبی اسکلههای صیادی هرمزگان شامل یکبنی، بحل، کرتی، جاسک، در این بخش دیده شدهاند.
تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار
پورمحمدی درباره پروژههای بهداشت و درمان منطقه مکران گفت: تکمیل بیمارستان میناب و بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار، در این حوزه مد نظر قرار دارند.
وی درباره پروژههای استانی آبرسانی منطقه مکران نیز گفت: اجرای ۴۰ کیلومتر خط انتقال از آب شیرین کن کنارک تا چابهار و تأمین آب شرب شهر چابهار از سد کهیر از جمله پروژههای آبرسانی این منطقه هستند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: کمک به احداث و تجهیز مرکز آموزش فنی و حرفهای و یارانه سود تسهیلات صنایع کوچک و متوسط جوامع محلی نیز، از زیرساختهای مورد نیاز برای آینده توسعه منطقه مکران هستند.
معاون رئیسجمهور با بیان اینکه مجموع اعتبار مورد نیاز برای اتمام پرژههای بخشهای حمل و نقل، آبرسانی، برقرسانی، بنادر و اسکلههای صیادی، درمان، مهارتآموزی و صنعت تا پایان دولت چهاردهم، معادل ۸۹ هزار و ۸۹۹ میلیارد تومان است، افزود: همچنین میزان سرمایهگذاری با بخش خصوصی در حوزه آب و توسعه شبکه آبرسانی کشاورزی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برآورد میشود و احداث فرودگاه چابهار از طریق سرمایهگذاری خارجی و توسعه فاز دوم بندر شهیدبهشتی چابهار نیز به ۳۴۲ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد. بنابراین در مجموع به اعتباری معادل ۱.۶ میلیارد دلار نیاز است.
پورمحمدی درباره سایر اقدامات صورتگرفته درباره توسعه مکران توسط سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: راهبری برنامه و بودجه منطقه ساحلی مکران؛ پیگیری تخصیص اعتبارات پروژههای زیرساختی منطقه مکران؛ پیگیری تدوین الگوی توسعه منطقه توسط توسعهدهندهها، با بهرهگیری از تجارب موفق دنیا توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و در تعامل با نماینده ویژه رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور و توسعه مکران؛ انجام مطالعه و بررسی بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و انرژی منطقه مکران و بازنگری و اصلاح مصوبه با موضوع تشکیل شورای توسعه سواحل دریامحور و مکران در راستای اصلاح حکمرانی و ساختار نهادی توسعه دریامحور، از دیگر اقدامات این سازمان برای توسعه مکران است.
∎