به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پخش قسمت اول از فصل هفتم سریال پایتخت با حاشیه تبلیغات بازرگانی زیاد صداوسیما همراه شد. سریال محبوبی که دو سال غایب بود و حالا با آمدنش هم مخاطب را به سمت تلویزیون آورده و هم تلویزیون از این فرصت دارد نهایت استفاده را میکند. میتوانید اینجا گزارش انتقادی مردم به حجم بالای تبلیغات در قسمت اول را بخوانید.
به گزارش اطلاعات آنلاین، با این حال با یک حساب سرانگشتی بد نیست بدانیم صداوسیما از پخش قسمت اول این سریال چند میلیارد تومان درآمد داشت، اگرچه نبود شفافیت در سازمان صداوسیما در خصوص درآمدهای بازرگانی و شیوه هزینهکرد آن همواره سوالبرانگیز بوده و هست؛ ضمن آنکه تعرفههای این سازمان برای تبلیغات نیز همواره غیرشفاف و غیرقابلدسترس بوده به طوری که اعداد رسمی اعلامی برای عقد قرارداد و اجرایی شدن با تخفیف ۹۹ درصدی همراه میشود!
با این حال و بدون محاسبه تبلیغات قبل و بعد از سریال و همچنین تبلیغات مستقیم داخل سریال و تبلیغ پیش از شروع یک هلدینگ مشهور توسط بازیگران سریال، پخش ۸ دقیقه آگهی در پخش اول، حدود ۵ دقیقه در پخش دوم (ساعت ۱:۳۰ بامداد) و ۴ دقیقه هم پخش سوم (بعدازظهر سهشنبه) یعنی حدودا ۱۸ دقیقه تبلیغات بازرگانی فقط در حین پخش سریال برای قسمت اول.
با توجه به تعرفههای اعلامی سازمان صداوسیما در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و بدون محاسبه افزایش قیمت در سال جدید، متوسط هزینه هر ثانیه آگهی در برنامههای پربیننده صداوسیما بین ۱۵۰ تا ۳۵۰میلیون تومان اعلام شده؛ با این حساب اگر میانگین هر ثانیه آگهی بازرگانی را ۲۵۰میلیون تومان محاسبه کنیم (بدون ضریب افزایش قیمت در ۱۴۰۴ و با اغماض بهخاطر متغیر بودن زمانهای پخش) مجموع درآمد صداوسیما از پخش قسمت اول سریال و تنها از محل آگهیهای بین سریال، عدد شگفتانگیزی میشود: هر دقیقه ۱۵میلیارد تومان و ۱۸ دقیقه آگهی بازرگانی ۲۷۰میلیارد تومان!
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و با محاسبه درآمد تبلیغات قبل و بعد و پیش از پخش و دو برند خاصی که داخل سریال به صورت ویژه تبلیغ شدند، میتوان گفت صداوسیما از هر قسمت سریال پایتخت حدود ۵۰۰میلیارد تومان درآمد دارد. و اگر این سریال ۲۰ قسمت باشد، با همین تکسریال، عددی معادل یک سوم بودجه مصوبه مجلس را از آن خود میکند! اتفاقی که جای خالی نهادهای نظارتی و شورای نظارت سازمان را بیشتر و پررنگتر نشان میدهد؛ چطور سازمان صداوسیما با این درآمد از یک سریال خوب و محبوب، اولا مخاطب ریزشی را در سالهای اخیر تجربه کرده و ثانیا چرا به چهرهها و برنامههای محبوب میدان نمیدهد و با سندِ به اصطلاح تحولی خود، همچنان در بنبست بیاعتنایی به مردم تخت گاز میرود؟
چندی قبل روزنامه فرهیختگان در گزارشی دقیق، درآمد یک شب تلویزیون از پخش دو بازی فوتبال استقلال و پرسپولیس در آسیا را منتشر کرد؛ عدد حیرتآور بود؛ درآمد تبلیغات صداوسیما تنها از بازیهای دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس به طور قابل توجهی بالاتر از بودجه کل تبلیغات ورزشی است. طبق این بررسیها، درآمد تبلیغات برای این بازیها بین ۳۲ تا ۵۸هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم بیش از دو برابر بودجه دریافتی صداوسیما در سال ۱۴۰۲ است!
به عبارتی سازمان صداوسیما ده ها برابر بودجه دریافتی و رسمی خود، درآمد بازرگانی دارد اما این درآمد صرف چه اموری میشود و چطور شفاف و دقیق محاسبه و نظارت میشود، مشخص نیست!
۲۴۵۲۴۵