به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، افزایش دانشجویان و فارغالتحصیلان زن در رشتههای مهندسی و صنعتی زمینه اشتغال بانوان در صنایع مختلف به خصوص صنایعی چون تولید قطعات خودرو که در جامعه کاری خشن، دشوار و مردانه تلقی میشود را فراهم کرده است. طبق آمار، بانوان ایرانی همپای آقایان نقش پررنگی در صنایع مختلف از جمله صنعت قطعهسازی کشور دارند. این نقش موثر در حوزه دانشبنیانها هم قابل مشاهده است و شرکتهای دانشبنیانی با نقشآفرینی بانوان توانستهاند در مسیر تولید صنایع گوناگون مانند قطعات خودرو گامهایی مهم و البته اساسی را در جهت افزایش کیفیت خودروهای داخلی و کاهش وابستگی به محصولات خارجی بردارند.
شرکت «تکین مفصل ایمن» با مدیریت یک بانوی کارآفرین، فعالیت خود را به عنوان نخستین شرکت دانشبنیان در حوزه طراحی و تولید قطعات سیستم تعلیق و فرمان خودرو آغاز کرده و موفق شده است قطعاتی چون سیبک فرمان خودرو، سیبک طبق خودرو، سیبک مفصل فرمان خودرو، سیبک موجگیر خودرو را مطابق استانداردهای بینالمللی تولید کند و گامی مهم در کاهش وابستگی خودروسازان داخلی به محصولات خارجی مشابه بردارد.
مهندس عطیه باقری مدیرعامل شرکت دانشبنیان تکین مفصل ایمن در خصوص چگونگی آغاز فعالیت این شرکت بیان کرد: تمرکز فعالیتهای شرکت تکین مفصل ایمن که در سال ۱۳۹۹ تاسیس شده است، در ابتدا در زمینه پژوهش و توسعه و نمونهسازی محصولاتی بود که کاملا وارداتی محسوب میشدند. سیبک طبق نیو سانتافه اولین محصولی بود که فعالیتهای تحقیقاتی خود را برای تولید آن آغاز کردیم. حدود یک سال و نیم پژوهش و توسعه این محصول به طول انجامید. ما توانستیم تمامی آزمایشهای ایمنی و عملکردی را روی این قطعه انجام دهیم و سپس آن را در خودروها نصب کنیم. بعد از گذشت ۶ ماه و با بررسی مجدد قطعه، نتایج آزمایشها مثبت شد و در ادامه هم به دانشبنیان شدن این محصول اقدام کردیم.
وی افزود: مهندسی معکوس، بهبود و تکوین محصول خودروهای وارداتی یا خودروهای مونتاژ داخل را مانند خودروهای هیوندایی و تویوتایی شرکتهایی مانند خودروسازی کرمان موتور، مدیران خودرو و ... را به سرعت آغاز کردیم. برای آزمایش قطعه ساخته شده مستنداتی (داکیومنت) لازم بود که خودروسازی هیوندایی آنها را دارا بود به همین دلیل بعد از بررسی و اثبات کیفیت قطعه تولیدی، پیشنهاد ساخت دو قطعه سیبک طبق خودروی جک جی ۴ و میل تعادل عرضی خودروی جک جی ۴ را دادند. در ادامه خودروسازان با قیاس محصولات تولیدی در شرکت ما با نمونههای چینی و کرهای، تعداد قراردادها را با شرکت ما افزایش دادند که با این اتفاق سیبک طبق خودرو نیو سانتافه را که در ابتدای فعالیتهایمان نمونهسازی کرده بودیم را در بازار آزاد به فروش رساندیم.
مدیرعامل شرکت تکین مفصل ایمن با اعلام اینکه این محصول را قبل از تولید آن، ۷ برابر گرانتر از کشورهای دیگر وارد میکردند، تاکید کرد: طبق منابع موثق، میزان ارزبری قطعاتی مانند سیبک و سیستم تعلیق در بازه زمانی ۶ ماهه تا ۱۲ ماهه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی درباره انتقادها به قطعات تولیدی خودروهای داخلی و قیاس آنها با محصولات تولیدی مشابه خارجی افزود: محصولات خارجی به اندازهای که در ذهن عامه مردم باکیفیت و بیخطا هستند تولید نمیشوند. زمانی که ما این محصولات را دمونتاژ میکنیم، به خطاهای مهندسی در طراحی قطعات خارجی پی میبریم. ما در آزمایشهایمان، نمونهسازی قطعات تولید شده را با بهترین قطعه خارجی مشابه آن، انجام میدادیم. در واقع استاندارد CPU این قطعات را با بهترین قطعه خارجی آن همسانسازی کردیم که اتفاقا نتایج آزمایشها، از استاندارد بالای قطعات تولیدی ما نسبت به قطعات مشابه خارجی خبر میداد؛ تا جایی که قطعه کرهای در آزمایش تخریب شد اما محصول تولیدی ما در آزمایشها با مقاومت بسیار زیادی همراه بود. محصول با کیفیت بدون هیچ تبلیغی میتواند مشتریاش را جذب کند. تولیدکنندگان داخلی باید به این باور برسند که با داشتن یک تیم تحقیق و توسعه کاربلد و باسواد و با به کارگیری نخبگان با دانش فنی بالا میتوانند قطعاتی با قیمت مناسب و با کیفیت بالاتر از نمونههای خارجی در کشور تولید کنند.
باقری درباره انتخاب رشته مکانیک و آغاز فعالیتهایش گفت: علاقه من به رشته مکانیک و فعالیت در این حوزه از زمان دبیرستان آغاز شد. از آنجا که در آن زمان دانشگاههای دولتی تنها برای پسران رشته مهندسی مکانیک داشتند و چون رتبه قبولی من به مهندسی مکانیک دانشگاه سراسری تبریز نمیرسید یک سال دیگر به مطالعه ادامه دادم تا اینکه توانستم این رشته را در دانشگاه سراسری تبریز قبول شوم. در ابتدا تاسیس یک شرکت و تولید قطعات خودرو برای من در حد یک رویا بود. اما انگیزه این کار با قبولی در دانشگاه و مطالعات خارج از دروس دانشگاهی چند برابر شد تا اینکه همزمان با گذراندن ترم ۳ کارشناسی ارشد و با مشورت یکی از همکارانم و بعد از تحقیقات طولانی در این زمینه تولید این قطعات را آغاز کردیم. خوشبختانه تمام تلاشها و برنامهریزیها ثمربخش بود.
وی در خصوص چالشهای موجود در زمان ورود یک زن به فعالیتهای فنی و تولیدی قطعات خودرو که سخت، خشن و مردانه هم اطلاق میشوند، خاطرنشان کرد: برای تاسیس شرکت به هر ادارهای که مراجعه میکردم، حتما با این سوال مواجه میشدم که چرا یک زن فعالیت خود را در حوزه فنی آغاز کرده است. تا جایی که پاک کردن این ذهنیت به جزئی از فعالیتهای اصلی من تبدیل شد. باید این مسئله در جامعه فراگیر شود که علاقه شخصی هر فردی جدا از جنسیت آن فرد است. بانوان بسیار موفقی در جامعه وجود دارند که نه تنها در رشتههای فنی پا به پای مردان فعالیت میکنند، بلکه در برخی زمینهها موفقتر و در ردههای بالاتری تلاش میکنند. در شرکت کرمان موتور دو نفر از مدیران اصلی بانوان هستند که همین مسئله در آن زمان برای من کورسوی امید ایجاد میکرد. باید این مسئله در جامعه نهادینه شود که بانوان هم در رشتههای فنی میتوانند برای خود کرسی داشته باشند.
باقری با تأکید بر اینکه در به کارگیری پرسنل شرکت هیچ وقت نگاه جنسیتی نداشتم، در خصوص به کارگیری بانوان در این شرکت افزود: انتخاب نیروی کار تنها به رزومه و میزان انگیزه افراد بستگی دارد. اما با توجه به اینکه به عنوان یک بانو سختیهای بسیاری را در این مسیر حس کردم و تلاشهای بسیاری برای رسیدن به یک جایگاه مطلوب داشتم، در نتیجه نگاه من به زنانی که در حوزههای فنی فعالیت میکنند مثبتتر و امیدوارنهتر است. نسبت پرسنل بانوان به مردان در شرکت ما ۶۰ به ۴۰ است. اعتماد به بانوان در شرکت ما نهادینه شده و همگی این مسئله را باور دارند که فعالیت بانوان نه تنها به اندازه آقایان خوب است، بلکه از آنجا که بانوان از دو ویژگی ریزبینی و دقت بسیار که در اکثر پروژههای مهندسی هم اولویت دارد، برخوردارند، بنابراین در برخی فعالیتها بهتر عمل میکنند.
مدیرعامل شرکت تکین مفصل ایمن درباره اشتغالزایی این شرکت دانشبنیان تصریح کرد: از آغاز فعالیتهای شرکت تا به امروز تعداد پرسنل از ۱۰ به ۲۵ نفر افزایش پیدا کرده است که طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار است که در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۶۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالآفرینی داشته باشیم.
وی با اشاره به امکان مهاجرت و وجود فرصتهای مختلف کاری در کشورهای دیگر گفت: همزمان با تاسیس شرکت، بسیاری از همکلاسانم برای مهاجرت، اخذ مدرک تافل و ... اقدام کردند. من در آن زمان فشار روانی بسیاری را با ظن اینکه ممکن است در مسیر اشتباهی قدم بگذارم متحمل میشدم. اما به دلیل باور و علاقه به خاکی که در آن متولد شدم، وطنم را برای ادامه فعالیت انتخاب کردم. مسلما در آن زمان مهاجرت برای من بسیار شیرین و آسان بود، اما از انتخاب خودم هیچ وقت پشیمان نشدم. در حال حاضر با پشت سر گذاشتن چالشها، تعداد قراردادهایمان روزبهروز بیشتر میشود و شرکت در حال رشد و پیشرفت قرار دارد.در حالی که دوستانی که به خارج از کشور مهاجرت کردند در حال حاضر با واقعیتها و چالشهای مهاجرت مواجه شدند. اگر این دانشجویان در کشور میماندند و با طی کردن مسیر دانشبنیانی از حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار میشدند، میتوانستند پروژههای خود را در ابعاد وسیعتری پرورش دهند و حتی به شرکتهای خارجی که در حال حاضر با آنها همکاری میکنند، محصولات تولیدی خود را صادر کنند.
مدیرعامل شرکت تکین مفصل ایمن درباره نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت و توسعه دانشبنیانها در کشور افزود: شرکت ما فرزندی از بستر دانشبنیان و در راس آن صندوق نوآوری و شکوفایی است.مرحله به مرحله فعالیتها و رشد شرکت ما با دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری صورت گرفت. با دریافت تسهیلات نمونهسازی به موفقیت بسیار بزرگی برای تولید قطعات دست پیدا کردیم. در واقع اگر حمایتهای صندوق نوآوری نبود اتفاقات مثبتی هم در شرکت ما رخ نمیداد. البته ما هم در شرکت، همه توان خود را به کار گرفتیم تا از این تسهیلات به نحو کارآمد و سودمند بهره ببریم و پله به پله با این حمایتها و تسهیلات به جلو حرکت کنیم.
باقری ضمن تبریک سال نو و آرزوی موفقیت روزافزون برای شرکتهای دانشبنیان و فعالان عرصه فناوری و نوآوری کشور (خطاب به فعالان حوزه دانشبنیان) گفت: فعالان این عرصه باید به جای فکر کردن به سختیهای موجود در مسیر، به دانش خود اعتماد داشته باشند. محصول تولیدی باکیفیتی که نیاز کشور باشد هیچ وقت بیاستفاده نمیشود. شرایط سخت همیشه جزء چالشهای صنف تولید بوده است. تولید محصولات (اعم از دانشبنیان و غیر دانشبنیان) چه در داخل و چه در خارج از کشور همواره با چالشهای بسیاری مواجه بوده است. افرادی در این مسیر موفق میشوند که بتوانند تمامی این چالشها را با صبر و پشتکار پشت سر بگذارند. البته بیشتر این چالشها و مشکلات به مسائل مالی مرتبط میشود که با حضور نهاد مالی چون صندوق نوآوری و حمایتهای همه جانبهاش مشکلات مالی هم حل شدنی است. دانشبنیانها باید دانش فنی خود را ارتقاء دهند و تنها بر کیفیت محصولات خود تمرکز کنند تا با افزایش فروش و انعقاد قراردادها با شرکتهای بزرگتر و حتی ورود به صادرات محصولات، خود را اثبات کنند. ممکن است مشکلات، ناامیدی ایجاد کند، اما فعالان عرصه نوآوری و فناوری کشور باید به این مسئله کاملا واقف باشند که مشکلات جزئی از این مسیر است و ارتباطی به زمان و مکان مشخصی ندارد.